Artykuły

Władza - bezwzględna gra

Do teatru trafił przez... złe zachowanie w szkole. Za karę wysłano go do kółka dramatycznego. Litewski reżyser Oskaras Korsunouas przygotowuje w Teatrze Dramatycznym "Miarkę za miarkę" Williama Szekspira. Premiera w niedzielę 3 kwietnia - pisze Izabela Szymańska w Co Jest Grane 24.

Kiedy decydował, jakie wybrać studia, na scenach Litwy spektakle wystawiali reżyserowie-wizjonerzy, m.in. Eimuntas Nekrosius. Świat scenicznej, poetyckiej wyobraźni był dla Oskarasa Korśunovasa impulsem, by pójść w tym kierunku. Dziś jest jednym z czołowych litewskich reżyserów. Pracuje w wielu krajach, m.in.: Francji, Włoszech, Rosji, Szwecji, Norwegii.

Z Szekspirem na bezludnej wyspie

Zaczynał od wystawień sztuk oberiutów, brutalistów. Wielokrotnie gościł na toruńskim festiwalu Kontakt, w ostatnich latach można tam było zobaczyć m.in jego "Mewę" na podstawie sztuki Czechowa. Warszawskiej widowni znany jest z przedstawienia "Wygnanie" pokazującego równoległą do polskiej emigrację z Litwy do Anglii, które znalazło się w programie Spotkania Teatrów Narodowych w 2013 roku. Ale to, co od kilku lat fascynuje reżysera najbardziej, to sztuki Szekspira. Mówi, że na bezludną wyspę zabrałby Biblię i dzieła Stratfordczyka. Na Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku pokazywał adaptacje: "Romea i Julii", "Snu nocy letniej", "Hamleta" i "Mirandę" na podstawie "Burzy". - Najważniejszy, najtrudniejszy i najciekawszy był, jest i pozostanie Hamlet. Wchodząc głębiej w tekst Hamleta, odnajdujemy wręcz cały kosmos duszy ludzkiej, który pełen jest czarnych dziur. Można się do nich tylko zbliżyć, bo jest ich tyle i są tak głębokie, że końca nie widać" - mówił w wywiadzie dla miesięcznika "Teatr".

O kryzysie demokracji

"Miarka za miarkę", nad którą pracuje w Warszawie, to rzadko wystawiany tekst Szekspira; w Dramatycznym usłyszymy go w nowym tłumaczeniu Piotra Kamińskiego. Tematem sztuki jest władza. Kiedy Wiedeń paraliżują korupcja i moralny upadek, książę Wincencjo decyduje się położyć jej kres - przekazuje rządy w ręce namiestnika Angelo - ten szybko bierze mieszkańców w ryzy paragrafów, więzienia się zapełniają. Jednym z uwięzionych jest Klaudio, który zostaje skazany na śmierć za spłodzenie nieślubnego dziecka. Oskaras Korsunovas 20 lat żył w ZSRR i widział z bliska różne modele władzy. Jednak twierdzi, że ich rdzeń jest ten sam, niezależnie od systemu politycznego rządzący wchodzą w podobne schematy zachowań. - Szekspir zawarł w swoich tekstach matryce mechanizmów, jakie rządzą ludźmi, one są poza czasem. Zawsze kiedy wystawiam jego sztuki, mam przekonanie, że mówi o teraźniejszości jak żaden inny, nawet dziś tworzący, dramatopisarz.

W czasie pracy nad "Miarką..." okazało się, że świetnie zobrazował procesy społeczne i polityczne, które obecnie trawią Europę. Odczuwamy kryzys demokracji, władzy, nie wiemy, w jaką stronę on pójdzie, czy czeka nas coś srogiego czy liberalizacja prawa i zachowań? Zmianę w świecie odczuwamy wszyscy: globalnie i lokalnie, nawet w relacjach międzyludzkich - opowiada reżyser. - Charakterystyczna dla sztuk Szekspira jest absolutna walka o władzę, moim zdaniem to dziś szczególnie aktualny temat - dodaje.

Scenografia - niespodzianka

O przygotowaniach do premiery nie chce zbyt wiele mówić. Reżyser usprawiedliwia się tym, że gdy za dużo zdradzi - zepsuje widzom niespodziankę. Tak jest w temacie scenografii, która zazwyczaj bywa jednym z charakterystycznych elementów jego spektakli; akcja "Romea i Julii" działa się w kuchni, w "Śnie nocy letniej" na scenie pojawiły się deski, jakby wiosła. Gdzie zobaczył "Miarkę za miarkę"?

- Szukaliśmy czegoś, co najwyraźniej będzie odbijać konflikty, ideę władzy oraz zetknięcie władzy z miłością. To jest ciekawe pytanie tego dramatu: czy miłość i władza mogą koegzystować, dadzą się pogodzić czy nie? Mogliśmy pójść w abstrakcję, ale wybraliśmy bardzo konkretny obraz. Co nim jest? Zobaczycie państwo, gdy kurtyna się podniesie - dodaje reżyser.

***

"Miarka za miarkę" Szekspira, przekład: Piotr Kamiński, reżyseria: Oskaras Korśunovas, scenografia i projekcje: Gintaras Ma-karevićius, kostiumy: Aneta Su-skiewicz, muzyka: AntanasJa-senka. Występują m.in.: Adam Ferency/Sławomir Grzymkow-ski, Przemysław Stippa, Zdzisław Wardejn, Mateusz Weber, Martyna Kowalik, Anna Szy-mańczyk, Agnieszka Roszkowska, Agnieszka Warchulska. Premiera: 3 kwietnia, godz. 19, Teatr Dramatyczny, Scena im. Gustawa Holoubka.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji