Artykuły

Warszawa. Politycy opozycji podpisali Obywatelski Pakt na rzecz Mediów

Partie opozycyjne podpisały we wtorek zobowiązanie wspierania Obywatelskiego Paktu na Rzecz Mediów Publicznych, który zakłada stworzenie rzetelnych, bezstronnych, obiektywnych, wolnych od partyjnych, politycznych i komercyjnych zależności mediów publicznych.

Obywatelski Pakt na Rzecz Mediów Publicznych powstał w marcu tego roku z inicjatywy organizacji Obywatele Kultury, Obywatele Nauki i Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych.

Partie, które podpisały zobowiązanie wspierania paktu, chcą stworzenia "rzetelnych, bezstronnych, obiektywnych, wolnych od partyjnych, politycznych i komercyjnych zależności mediów publicznych, realizujących swoją misję w duchu otwartości, odpowiedzialności oraz poszanowania różnorodności światopoglądowej i kulturowej". Zobowiązanie podpisali we wtorek przedstawiciele: Inicjatywy Polskiej (Barbara Nowacka), Nowoczesnej (Ryszard Petru), Partii Zielonych (Marek Kossakowski), Platformy Obywatelskiej (Grzegorz Schetyna) i PSL (Władysław Kosiniak-Kamysz). Dokument porozumienia została podpisany na Skwerze Wolnego Słowa przy ul. Mysiej w Warszawie.

"Wyrażamy poparcie dla Obywatelskiego Paktu na Rzecz Mediów Publicznych sformułowanego przez przedstawicieli Społeczeństwa Obywatelskiego, organizacji pozarządowych i ruchów społecznych. Popierając pakt, zobowiązujemy się do solidarnych i ponadpartyjnych działań do stworzenia w Polsce gwarancji prawnych dla rzetelnych, bezstronnych i obiektywnych mediów publicznych". "Uznając media publiczne za dobro wspólne wszystkich Polek i Polaków oraz niezbędny element demokratycznego ładu, zobowiązujemy się wypracować ich kształt i model finansowania w szerokich konsultacjach społecznych, umożliwiając aktywny udział wszystkim zainteresowanym obywatelom - tak twórcom, jak i odbiorcom" - napisano w pakcie.

Partie, które podpisały pakt, zobowiązały się do uczestniczenia w debatach i konsultacjach zmierzających do wypracowania projektu ustawy o mediach publicznych, który miałby zostać złożony jako międzypartyjny projekt poselski w terminie czterech tygodni od jego zaakceptowania przez wszystkich sygnatariuszy paktu. Jak wskazano, gdyby większość sejmowa odrzuciła ten projekt, partie zobowiązują się do "solidarnego uczestniczenia w zbieraniu podpisów, tak by mógł on być złożony do laski marszałkowskiej jako projekt obywatelski".

Pakt podpisało już ponad 70 stowarzyszeń i organizacji. Wskazują, że "media publiczne wymagają naprawy. Naprawy przeprowadzanej z namysłem, w dialogu z odbiorcami, twórcami i menedżerami, naprawy mającej na względzie słuszny interes obywateli".

Twórcy Paktu definiują misję mediów publicznych jako "interes obywatelski", sprecyzowany dla każdego medium w licencjach programowych zapisanych w ustawie. Licencja powinna określać minimalne nakłady na treści dla dzieci i młodzieży, edukację obywatelską i kulturową oraz rodzimą twórczość, w tym teatr telewizyjny i radiowy, muzykę, filmy i seriale.

"Niezbędne jest powołanie portalu mediów publicznych jako trzeciego, równoważnego dla radia i telewizji medium, z własnym budżetem i polityką programową. Portal mediów publicznych powinien być najważniejszym narzędziem udostępniania zasobów kultury polskiej, służąc jako platforma promocji i dystrybucji zasobów" - napisano w Pakcie.

Twórcy Paktu uważają, że niezbędne jest wprowadzenie powszechnej opłaty audiowizualnej, płaconej przez obywateli za możliwość dostępu do mediów publicznych, bez względu na rodzaj i liczbę posiadanych odbiorników. W ramach tej opłaty odbiorca powinien mieć zapewniony bezpłatny dostęp do archiwów mediów publicznych oraz programów i utworów powstałych z dotacji z Funduszu Misji Publicznej, którego utworzenie także postuluje Pakt. Celem Funduszu Misji Publicznej ma być współfinansowanie "tworzenia i upowszechniania wysokiej jakości treści realizujących zadania określone w misji publicznej przez niepubliczne media audiowizualne i cyfrowe. Emisji treści i programów dofinansowanych przez fundusz nie będzie można przerywać reklamami, a treści te powinny być nieodpłatnie udostępniane w portalu mediów publicznych" - napisano w Pakcie.

Zdaniem autorów paktu, poziom reklamy w mediach publicznych powinien zostać zredukowany do 25 proc. ich budżetu. Stopniowe wychodzenie mediów publicznych z rynku komercyjnego powinno być związane ze zwiększaniem się wpływów z abonamentu. Zdaniem twórców Paktu należy wprowadzić całkowity zakaz lokowania produktów w programach skierowanych dla dzieci, natomiast reklama społeczna i obywatelska powinna być w mediach publicznych emitowana bezpłatnie.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji