Artykuły

Gdańsk. Teatr dla nastolatków w Miniaturze

Czym się różni teatr dla młodzieży w Polsce i za granicą? Jak najlepiej tworzyć dla nastolatków? Od 12 do 20 października podczas przeglądu "Co nowego?" w Teatrze Miniatura będzie można się przekonać, oglądając spektakle polskie i zagraniczne oraz uczestnicząc w panelach z artystami i specjalistami teatru.

Druga edycja organizowanego przez Miniaturę przeglądu dedykowana jest w całości teatrowi dla młodzieży. W polskim teatrze to nowy fenomen, nie ma zbyt wielu spektakli-reprezentantów. Nastolatki są więc skazane na teatr tworzony dla młodszej widowni lub na ten dla dorosłych. Teatr dla młodzieży rozwija się za to znakomicie w innych krajach - w Niemczech, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii - gdzie powstają w tym celu nawet samodzielne instytucje. Podczas "Co nowego?" zobaczymy m.in. "Flex" gościa specjalnego przeglądu - junges theater basel ze Szwajcarii, od wielu lat tworzącego dla nastolatków. Spektakl powstał w oparciu o wywiady, które przeprowadziły aktorki w wieku 17-23 lat ze sobą nawzajem i swoimi rówieśnikami na temat samodzielności i dopasowywania się do oczekiwań.

Comedia Theater Köln z Niemiec przywiezie spektakl "Metr dziewięćdziesiąt albo oczy Stelli Maraun", opowieść o pierwszej miłości i pierwszym porzuceniu, na podstawie głośnej w Niemczech powieści dla młodzieży "Śnieżny olbrzym" Susan Keller, laureatki prestiżowej Deutscher Jugendliteraturpreis z 2015 roku. Przedstawienie jest nominowane do nagrody Kinder- und Jugendtheater w Kolonii. Z Torunia przyjedzie z kolei monodram teatru R.Bezimienni, który jest udanym debiutem teatralnym siedemnastoletniej Weroniki Walasiewicz. To szczera i pełna czarnego humoru opowieść o walce z anoreksją opisana przez inną nastolatkę, Judith Fathallah, w książce "Chuda".

Miniatura zaprezentuje nagrodzonego w konkursie Klasyka Żywa "Remusa", nowoczesną i nieoczywistą opowieść o tożsamości narodowej oraz "Krzyżaków" - ukazaną z perspektywy nastoletnich bohaterów wciągającą opowieść o średniowiecznej Polsce, pierwszą lalkową adaptację powieści Henryka Sienkiewicza. Będzie też można zobaczyć czytanie performatywne przygotowywanej na listopad premiery dla młodzieży "Taśmy gdańskie" w reżyserii Wojtka Zrałka-Kossakowskiego, której tematem jest pamięć rodzinna, a w tle historia Gdańska i Pomorza. Scenariusz spektaklu powstawał we współpracy z grupą młodzieży, której zebrane historie rodzinne zostaną wykorzystane w przedstawieniu.

Do dyskusji o prezentowanych spektaklach Teatr Miniatura zaprasza młodzież w wieku 13-18 lat, która może się zgłaszać do ekipy do zadań specjalnych, która po każdym spektaklu oceni, na ile przedstawienie było do niej adresowane, atrakcyjne tematycznie i formalnie. Zgłoszenia można przesyłać do 7 października na adres miniatura@teatrminiatura.pl.

Pokazom spektakli będą towarzyszyły również panele dyskusyjne z ekspertami z Polski i za granicy, mające na celu wypracowanie konkretnych wniosków, rozwiązań i wskazówek, które będą mogły stanowić inspirację dla twórców teatru. Odbędą się spotkania: "Teatr dla młodzieży/Teatr z młodzieżą" i "Teatr dla młodzieży w Polsce - marzenia i rzeczywistość", w których udział wezmą m.in. Uwe Heinrich, pedagog i dyrektor junges theater basel, Christopher Haninger, reżyser spektaklu "Metr dziewięćdziesiąt...", Agata Drwięga, badaczka teatru dla dzieci i młodzieży współpracująca z Centrum Sztuki Dziecka i Teatrem Animacji w Poznaniu, Wojtek Zrałek-Kossakowski, dramaturg, Katarzyna Krajewska, sekretarz literacki Wrocławskiego Teatru Lalek. Porozmawiamy również w gronie specjalistów marketingu z teatrów z całej Polski o tym, jak trafić do młodej widowni z nową ofertą.

Podsumowaniem rozmowy będzie panel "Teatr dla młodzieży - w poszukiwaniu widza" z udziałem Agnieszki Grewling-Stolc, kierowniczki działu marketingu Teatru Miniatura, Przemysława Staronia, psychologa i pedagoga aktywnie i z wieloma sukcesami pracującego z młodzieżą, Grzegorza Szczuki, dyrektora Wydziału Rozwoju Społecznego Urzędu Miejskiego w Gdańsku oraz Agnieszką Tomasik, dyrektorką Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 8 w Gdańsku, liderką projektu Kreatywna Pedagogika. Panele będą transmitowane na żywo w internecie na stronie www.teatrminiatura.pl. W sobotę będzie można też wziąć udział w prezentacji jedynego w Polsce czasopisma publikującego najnowszą dramaturgię dla młodego widza - "Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży" wydawanego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu.

***

Program przeglądu CO NOWEGO?

SPEKTAKLE

12 i 13 października 2016 (środa, czwartek), 12.00 | Scena Kameralna Teatru Miniatura

Miejski Teatr Miniatura

REMUS | reżyseria: Remigiusz Brzyk

Nagrodzony w ogólnopolskim konkursie Klasyka Żywa spektakl na podstawie najważniejszego dzieła literatury kaszubskiej "Życie i przygody Remusa" Aleksandra Majkowskiego. W nowoczesny i nieoczywisty sposób dotyka tematu tożsamości narodowej, przynależności, a jednocześnie pielęgnowania swojej odrębności.

--

14 października 2016 (piątek), 11.00 i 19.00 | Duża Scena Teatru Miniatura

junges theater basel (Szwajcaria)

FLEX | reżyseria: Suna Gürler

Spektakl tworzony w oparciu o wywiady. Sześć aktorek w wieku pomiędzy 17 a 23 rokiem życia zapytało swoich rówieśników i siebie nawzajem o to, w jakim stopniu samodzielnie podejmują decyzje. Ze zdumieniem odkryły, jak często - świadomie lub nieświadomie - dopasowują się do oczekiwań.

"Po tym jak wszyscy, rzeczywiście wszyscy - rodzice, sąsiedzi, nauczyciele, przyjaciółki, youtuberzy, spojrzenia na ulicy, spojrzenia na basenie, w ogóle spojrzenia! - wciąż mówią nam od urodzenia, jak mamy się zachowywać, jak mamy wyglądać, ale przede wszystkim, czego mamy chcieć, to teraz z tym po prostu koniec. Wreszcie chcemy się dowiedzieć, kim właściwie jesteśmy. Lub kim chcemy być. Albo jeszcze lepiej, kim moglibyśmy być. Dlatego zrobiliśmy FLEX - w ten sposób oświetlamy zakamarki naszego mózgu zapchane rzeczami, których tam wcale nie chcemy mieć. Czas na sprzątanie!"

--

15 października 2016 (sobota), 17.00 | Sala Prób Teatru Miniatura

TAŚMY GDAŃSKIE | czytanie performatywne | reżyseria: Wojtek Zrałek-Kossakowski

Na ile z materiałów archiwalnych, doniesień prasowych, strzępków rodzinnej korespondencji i wspomnień żyjących można zbudować prawdziwy obraz człowieka? Tematem spektaklu Wojtka Zrałka-Kossakowskiego jest pamięć rodzinna, a w tle historia Gdańska i Pomorza. Scenariusz powstawał we współpracy z grupą młodzieży, której zebrane historie rodzinne zostaną wykorzystane w przedstawieniu. Punktem wyjścia jest odkrywanie przez autora scenariusza historii jego dziadka Stanisława Zrałka, działacza społeczno-politycznego, który m.in. od lutego 1946 do maja 1950 roku był wojewodą gdańskim. Czy żyjący w trudnych czasach powojennych Stanisław Zrałek okaże się bohaterem pozytywnym czy wręcz przeciwnie?

--

15 października 2016 (sobota), 18.00 | Scena Kameralna Teatru Miniatura

R.Bezimienni (Toruń)

CHUDA | reżyseria: Małgorzata Chojnowska-Wiśniewska

Dążenie do doskonałości może być niebezpieczne... Teatralna adaptacja książki "Chuda" osiemnastoletniej Judith Fathallah, szczerej i pełnej czarnego humoru opowieści o walce z anoreksją. Spektakl jest debiutem teatralnym siedemnastoletniej Weroniki Walasiewicz.

--

15 października 2016 (sobota), 19.00 | foyer Teatru Miniatura

"Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży"

Prowadzenie: Agata Drwięga, Zbigniew Rudziński (Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu)

Prezentacja jedynego w Polsce wydawnictwa publikującego najnowszą dramaturgię dla młodego widza.

***

16 października 2016 (niedziela), 18.00 | Duża Scena Teatru Miniatura

Comedia Theater Köln (Niemcy)

METR DZIEWIĘĆDZIESIĄT ALBO OCZY STELLI MARAUN | reżyseria: Christopher Haninger

Opowieść o pierwszej fascynacji, pierwszej miłości i pierwszym porzuceniu. Adrian ma 14 lat i jest wysoki. I nie przestaje rosnąć. Stella Maraun prawie nie sepleni i jest najlepszą przyjaciółką, jaką Adrian kiedykolwiek miał. Nie obchodzi jej to, że Adrian rośnie i rośnie, czule nazywa go: metr dziewięćdziesiąt. Z nią może robić wszystko - tylko nie potrafi jej powiedzieć, jak bardzo jest dla niego ważna. Spektakl jest adaptacją głośnej powieści dla młodzieży "Schneeriese" Susan Kreller, która otrzymała prestiżową Niemiecką Nagrodę w dziedzinie Literatury dla Młodzieży (Deutscher Jugendliteraturpreis) w 2015 roku. Przedstawienie jest nominowane do nagrody Kinder- und Jugendtheater w Kolonii.

***

19 października (środa), 9.30 i 12.00 oraz 20 października 2016 (czwartek), 10.00 | Duża Scena Teatru Miniatura

Miejski Teatr Miniatura

KRZYŻACY | reżyseria: Jakub Roszkowski

Jakie było życie nastolatka w średniowieczu? Zbyszko chce zostać słynnym rycerzem jak Zawisza Czarny, Danusia jest damą dworu Księżny Anny, a Jagienka po śmierci rodziców musi opiekować się rodzeństwem i wielkim gospodarstwem. Poznajcie ich przygody w pierwszej lalkowej adaptacji słynnej powieści Henryka Sienkiewicza. Spektakl wyreżyserował uznany dramaturg i reżyser Jakub Roszkowski, a scenografię i lalki zaprojektował jeden z najbardziej cenionych współczesnych polskich scenografów Mirek Kaczmarek.

PANELE DYSKUSYJNE

15 października 2016 (sobota), 20.00 | Scena Kameralna Teatru Miniatura

TEATR DLA MŁODZIEŻY/TEATR Z MŁODZIEŻĄ

Rozmowa z udziałem Christophera Haningera (reżyser spektaklu "Metr dziewięćdziesiąt"), Uwe Heinricha (pedagog, dramaturg, dyrektor junges theater basel), Wojtka Zrałka-Kossakowskiego (dramaturg). Prowadzenie: Iwona Nowacka

--

16 października 2016 (niedziela), 20.00 | Scena Kameralna Teatru Miniatura

TEATR DLA MŁODZIEŻY W POLSCE - MARZENIA I RZECZYWISTOŚĆ

Rozmowa z udziałem Agaty Drwięgi (edukatorka Teatru Animacji w Poznaniu, współpracowniczka Centrum Sztuki Dziecka), Katarzyny Krajewskiej (sekretarz literacki Wrocławskiego Teatru Lalek) i Romualda Wiczy-Pokojskiego (Miejski Teatr Miniatura). Prowadzenie: Barbara Świąder-Puchowska (Uniwersytet Gdański)

--

17 października 2016 (poniedziałek), 14.00 | Sala Prób Teatru Miniatura

TEATR DLA MŁODZIEŻY - W POSZUKIWANIU WIDZA

Rozmowa z udziałem Agnieszki Grewling-Stolc (kierowniczka działu marketingu Teatru Miniatura), Przemysława Staronia (psycholog, pedagog), Grzegorza Szczuki (dyrektor Wydziału Rozwoju Społecznego Urzędu Miejskiego w Gdańsku) i Agnieszki Tomasik (dyrektorka Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 8 w Gdańsku). Prowadzenie: Sławomir Czarnecki (Instytut Kultury Miejskiej)

Uwaga! Panele dyskusyjne będą transmitowane na żywo w Internecie na stronie Teatru Miniatura.

***

Informacje o panelistach

Sławomir Czarnecki

Menedżer kultury, filozof. W Instytucie Kultury Miejskiej koordynuje program Obserwatorium Kultury. Odpowiada również za strategię public relations instytutu. Autor książki "Nowa widownia. O promocji w kulturze". Współautor raportów z badań "Poszerzenie pola kultury. Diagnoza potencjału sektora kultury w Gdańsku" oraz "Punkty styczne: między kulturą a praktyką (nie)uczestnictwa". Prowadzi zajęcia z social media w kulturze dla studentów zarządzania instytucjami artystycznymi Uniwersytetu Gdańskiego. Wcześniej był m.in. szefem marketingu w Teatrze Wybrzeże i zajmował się obsługą public relations kandydatury Gdańska do tytułu Europejskiej Stolicy Kultury 2016. Pisze blog o kulturze "Widownia".

--

Agata Drwięga

Badaczka, popularyzatorka i entuzjastka teatru dla dzieci, teatru lalek oraz współczesnej dramaturgii dla dzieci i młodzieży, od 2014 roku doktorantka na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, gdzie pod kierunkiem prof. dr hab. Dobrochny Ratajczakowej pracuje nad rozprawą doktorską poświęconą twórczości Suzanne Lebeau. Prowadzi zajęcia dla studentów dotyczące teatru lalek oraz teatru i dramatu dla dzieci i młodzieży. Edukatorka w Teatrze Animacji w Poznaniu. Współpracuje z poznańskim Centrum Sztuki Dziecka. Publikuje w pismach branżowych "Teatr" i "Teatr lalek".

--

Agnieszka Grewling-Stolc

Kierowniczka Działu Marketingu w Miejskim Teatrze Miniatura w Gdańsku. Prezeska działającego przy teatrze Stowarzyszenia Kulturalno-Edukacyjnego MOST, zajmującego się edukacją teatralną dzieci i młodzieży. W latach 2000-2010 była nauczycielką w Pałacu Młodzieży w Gdańsku i w XIX LO w Gdańsku, a w latach 2005-2008 koordynowała Gdański Program Edukacji Kulturalnej. Laureatka Ogólnopolskiego Konkursu "Bliżej Teatru" organizowanego przez Towarzystwo Kultury Teatralnej pod patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministerstwa Edukacji.

--

Christopher Haninger

Reżyser. Zaczynał od asystentury m.in. u Luka Percevala i Dimitra Gotscheffa w monachijskim teatrze Münchner Kammerspiele, hamburskim teatrze Thalia oraz wiedeńskim Burgtheater. Był stypendystą Mannheimer Schillertage i uczestnikiem Międzynarodowego Forum Berlińskich Spotkań Teatralnych. Jego inscenizacje można było zobaczyć m in. w Teatrze Konstanz, Theaterhaus Jena, Teatrze Augsburg i Państwowym Teatrze Saarbrücken. W roku 2015 został zaproszony na Heidelberski Stückemarkt ze swoją adaptacją powieści Dirka Reinhardts "Edelweisspiraten" ("Szarotkowi Piraci"). Dla kolońskiego Teatru Comedia adaptował powieści dla dzieci, a w 2016 roku zrealizował adaptację głośnej powieści dla młodzieży "Schneerise" ("Śnieżny olbrzym") Susan Kreller. Powstałe przedstawienie "Metr Dziewięćdziesiąt lub oczy Stelli Maraun" jest nominowane do nagrody Kinder- und Jugendtheater w Kolonii.

--

Uwe Heinrich

Dramaturg, pedagog teatralny i dyrektor junges theater basel. Studiował edukację artystyczną i język niemiecki w Radebeul oraz pedagogikę teatralną w Berlinie. Jako pedagog teatralny zaczął pracę w 1991 roku w Teatrze Junge Generationen w Dreźnie. W roku 1996 przejął kierownictwo Vorstadt-Theater w Bazylei, a w 1999 rozpoczął pracę jako pedagog teatralny w junges theater basel. Rok później został dyrektorem tego teatru. W jtb tworzy w ciągu sezonu teatralnego dwie profesjonalne inscenizacje z młodzieżą dla młodzieży. We współpracy z uznanymi reżyserami, jak m.in. Sebastian Nübling i Suna Gürler oraz choreografami jak Ives Thuwis prowadzi profesjonalne kursy teatralne dla młodzieży, zapoznając ją ze współczesnym teatrem. Podczas tych kursów od 1999 roku pracuje nad przedstawieniami, które podejmują tematy młodzieżowe. Dla wielu młodych ludzi kursy te są pierwszymi doświadczeniami scenicznymi, których kontynuacją jest dalsza profesjonalna praca. W 2008 roku otrzymał nagrodę kulturalną miasta Bazylei.

--

Katarzyna Krajewska

Historyczka literatury, sekretarz literacka Wrocławskiego Teatru Lalek i koordynatorka jego działań edukacyjnych, redaktorka wydawnictw naukowych i beletrystycznych. Od 2005 roku prowadzi w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego zajęcia poświęcone relacjom między kulturą, mediami a społeczeństwem, współpracowała także ze Szkołą Wyższą Psychologii Społecznej we Wrocławiu. Jako autorka koncepcji i koordynatorka współtworzyła w WTL projekty z zakresu edukacji teatralnej: "Inni, czyli wszyscy" w ramach ubiegłorocznej edycji programu Instytutu Teatralnego "Lato w teatrze" (czerwiec/lipiec 2015), "Literatura w pieluchach" - warsztaty teatralno-muzyczne inspirowane literaturą dla najnajmłodszych (styczeń-grudzień 2015) oraz "Zrób sobie teatr" - warsztaty teatru formy (od stycznia 2016).

--

Iwona Nowacka

Tłumaczka, autorka, managerka kultury, kuratorka międzynarodowych projektów teatralnych i literackich. Studiowała filologię germańską i literaturoznawstwo na Uniwersytecie A. Mickiewicza w Poznaniu oraz Universita degli Studi w Maceracie (Włochy). Tłumaczy teksty teatralne dla dzieci, młodzieży i dorosłych, m.in. takich autorów jak: Martin Heckmanns, Rainer Werner Fassbinder, Juli Zeh, Gesine Danckwart, Jan Fabre, Carsten Brandau, Lothar Kittstein, Kristo Šagor, Nolte Decar, Bonn Park. Stypendystka Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej (2012), Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2013) i dwukrotnie Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego (2014 i 2016). Pomysłodawczyni i kuratorka (wspólnie z Dorotą Kowalkowską) projektu "Z ogniem w głowie" (spotkania z niemiecką dramaturgią dla młodzieży) w Teatrze Dramatycznym im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu, którego druga edycja odbędzie się w dniach 18-22 października 2016. Współpracuje z Centrum Teatru dla Dzieci i Młodzieży we Frankfurcie nad Menem.

--

Przemysław Staroń

Z wykształcenia psycholog i kulturoznawca. Specjalista w zakresie pracy z młodzieżą, dorosłymi i seniorami. Pracownik Zakładu Psychologii Wspomagania Rozwoju Uniwersytetu SWPS. Nauczyciel w II LO im. Bolesława Chrobrego w Sopocie i opiekun międzypokoleniowego fakultetu filozoficznego "Zakon Feniksa". W ciągu ostatnich 3 lat był tutorem 12 finalistów i laureatów Olimpiady Filozoficznej. W 2014 roku znalazł się w gronie 12 nominowanych do tytułu Nauczyciel Roku, w 2016 został wykładowcą Szkoły Głównej Mistrzostwa Edukacyjnego w Gdyni. Będąc ekspertem od kreatywności oraz mediów społecznościowych, z powodzeniem wykorzystuje social media w pracy z młodzieżą - jest twórcą m.in. autorskiej metody #filosnapy, wykorzystującej Snapchata w edukacji. Wykłada również psychologię, filozofię i religioznawstwo w Sopockim Uniwersytecie Trzeciego Wieku oraz w Psychologicznym Uniwersytecie Trzeciego Wieku Uniwersytetu SWPS. Jest koordynatorem i współtwórcą projektów międzypokoleniowych, m.in. nagrodzonych przez Komisję Europejską "Kwiatów Europy". Prowadzi też specjalistyczne szkolenia i konsultacje w Centrum Rozwoju JUMP, będąc ekspertem od szkoleń biznesowych opartych o niekonwencjonalne metody kreatywne. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Trenerów Biznesu i Polskiego Stowarzyszenia Terapii Przez Sztukę, a także kierownikiem projektów z zakresu wspierania rozwoju pracowników, młodzieży, bezrobotnych, osób starszych, niepełnosprawnych, osadzonych w zakładach karnych.

--

Barbara Świąder-Puchowska

Teatrolog, organizatorka życia kulturalnego, wykładowca Uniwersytetu Gdańskiego, autorka krótkich filmów, teledysków, sesji zdjęciowych i dramatów. Współpracuje m.in. z Gdańskim Teatrem Szekspirowskim i Klubem Żak w Gdańsku (PC Drama). Publikuje w miesięczniku "Teatr". Autorka m.in. książki W metafizycznej dziurze. Teatr Witkacego w Zakopanem i Planeta Szekspir. Druga dekada Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku 2007-2016. Była m.in. dziennikarką, redaktorką i szefową działu kultury "Gazety Wyborczej. Trójmiasto", współpracowniczką działu literackiego Teatru Wybrzeże oraz kierowniczką Sceny Teatralnej Klubu Żak w Gdańsku, gdzie zrealizowała kilkadziesiąt autorskich projektów teatralnych. Jest pomysłodawczynią i współtwórczynią Alternatywnej Szkoły Teatralnej Żak. Laureatka Nagrody Miasta Gdańska dla Młodych Twórców w Dziedzinie Kultury oraz nagrody Yach na Festiwalu Polskich Wideoklipów Yach Film.

--

Agnieszka Tomasik

Doktor nauk humanistycznych, koordynatorka innowacyjnego projektu doskonalenia nauczycieli "Kreatywna Pedagogika" przy Wydziale Rozwoju Społecznego Urzędu Miejskiego w Gdańsku, konsultantka języka polskiego w Centrum Inicjatyw Edukacyjnych w Kartuzach. Specjalizuje się w tworzeniu i popularyzacji TIK oraz nowoczesnych metod nauczania w oparciu o podstawy neurodydaktyki, psychologii pozytywnej i filozofii dialogu. Autorka koncepcji kształcenia: "nauczanie empatyczne", "lekcja jako spotkanie" i "szkoła NUR-ków", opartej na demokratycznej współpracy nauczycieli, uczniów i rodziców. Na co dzień (i przede wszystkim) nauczycielka i wychowawczyni. Od września dyrektorka Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 8 w Gdańsku.

--

Romuald Wicza-Pokojski

Reżyser, dramaturg, od listopada 2011 roku dyrektor naczelny i artystyczny Miejskiego Teatru Miniatura. Absolwent Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie na Wydziale Wiedzy o Teatrze. W 1991 roku założył autorski Teatr Wiczy, z którym zrealizował ponad 20 spektakli, zarówno scenicznych, jak i plenerowych. Jako reżyser i dramaturg współpracował z teatrami: Baj Pomorski w Toruniu, Olsztyński Teatr Lalek, Teatr Wybrzeże w Gdańsku. Jego spektakle były prezentowane m.in. w Armenii, Czechach, Chorwacji, Danii, Grecji, Hiszpanii, Iranie, Irlandii, Niemczech, na Litwie, Słowacji, w Szwecji, USA, Wielkiej Brytanii, we Włoszech, na Białorusi, w Japonii. Laureat wielu nagród indywidualnych i zbiorowych, m.in.za innowacyjność w sztuce lalkarskiej za spektakl "Dietrich. Broken nails" podczas World Festival of Puppet Arts w Pradze w 2009 roku. W 2007 roku otrzymał medal "Zasłużony dla Kultury Polskiej". W Miniaturze zrealizował spektakl "Baltic. Pies na krze", "Brzydkie kaczątko" nagrodzone na Harmony World Puppet Carnival w Bangkoku w 2014 roku oraz "Bajki robotów".

--

Wojtek Zrałek-Kossakowski

Artysta pogranicza teatru i muzyki, animator kultury. Jako dramaturg współpracował m.in. ze Zbigniewem Brzozą, Natalią Korczakowską, Krzysztofem Minkowskim, Katarzyną Raduszyńską. Jest też autorem i reżyserem muzycznych (od)czytań dramatów "Austria" Cecilie Lveid i "Mżawka Górna" Salki Gumundsdóttir. Zdobywca - razem z Natalią Korczakowską - nagrody w I edycji konkursu Klasyka Żywa za adaptację "Przedwiośnia" Stefana Żeromskiego w gdańskim Teatrze Wybrzeże. Laureat - wraz ze Zbigniewem Brzozą - Nagrody Teatralnej Marszałka Województwa Pomorskiego za scenariusz i ideę zrealizowanego w gdańskim Teatrze Wybrzeże spektaklu "Sprawa operacyjnego rozpoznania", nagrody dziennikarzy i Nagrody im. Zygmunta Duczyńskiego dla Indywidualności Artystycznej Festiwalu Kontrapunkt, nagrody za oryginalny polski tekst dramatyczny lub adaptację na Festiwalu Polskiego Radia i Telewizji "Dwa Teatry" za scenariusz przedstawienia "Obwód głowy" z poznańskiego Teatru Nowego. Oba spektakle znalazły się także w finałach 18. i 21. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Twórca słuchowisk - m.in. z djLenarem (Marcin Lenarczyk) i Marcinem Maseckim. Uczestniczy w projektach artystycznych, obok teatru związanych głównie z muzyką. Kurator muzyczny Centrum Kultury Nowy Wspaniały Świat w Warszawie, gdzie odpowiadał za cykl koncertów Wolne niedziele. W ramach 7. Berlin Biennale tworzył program MUSICACTION. W RadioJAZZ.FM prowadził poświęconą muzycznej awangardzie audycję "Wolna Polska". Okazjonalnie DJ (nieregularny kolektyw ZRALEX, z którym występowali m.in. Ray Dickaty, Marcin Masecki, Sean Palmer, Wojtek Sobura, Kamil Szuszkiewicz, Marcin Zabrocki, Piotr Zabrodzki, Hubert Zemler). Jako producent muzyczny współpracował m.in. z Candelarią Saenz Valiente i Marcinem Maseckim. Członek zespołu Krytyki Politycznej. W 2013 roku zastępca dyrektora artystycznego i współautor programu Festiwalu Łódź Czterech Kultur (dyrektorem artystycznym Festiwalu jest Zbigniew Brzoza). Od roku 2016 dramaturg warszawskiego Teatru Studio. Także tłumacz i publicysta, poza "Krytyką Polityczną" publikował m.in w "Gazecie Wyborczej", "Glissando" "Kulturze Popularnej", "Nowej Fantastyce".

--

Na zdjęciu: "Flex", junges theater basel

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji