Rysowanie mapy na scenie
Ewelina Marciniak lubi wykorzystywać w swoich spektaklach muzykę graną na żywo, czemu często towarzyszy udział muzyków w spektaklu jako aktorów. Nie inaczej będzie tym razem - o oprawę dźwiękową najnowszej sztuki zadbają Justyna Święs i Wojciech Urbański, ważne postacie na młodej polskiej scenie muzycznej - przed premierą "Mapy i terytorium" w Teatrze Wybrzeże pisze Przemysław Gulda w Co Jest Grane, dodatku do Gazety Wyborczej.
Ewelina Marciniak [na zdjęciu] to dziś jedna z najważniejszych i najbardziej cenionych polskich reżyserek teatralnych. To właśnie ona wyreżyseruje pierwszą premierę tego sezonu na scenie Teatru Wybrzeże, adaptację powieści Michela Houellebecqa "Mapa i terytorium".
Wiele wskazuje na to, że najnowsza premiera na deskach Teatru Wybrzeże, pierwsza w rozpoczętym właśnie sezonie, jedna z dwóch zaplanowanych do końca roku kalendarzowego, będzie spektaklem wartym obejrzenia i godnym odnotowania.
Trudno oceniać książkę po okładce, ale w tym przypadku ta okładka jest wyjątkowo atrakcyjna i bardzo obiecująca. Na jednej scenie, przy powstawaniu jednego spektaklu, spotka się w Wybrzeżu kilku młodych twórców, a każdy z nich w swojej dziedzinie uznawany jest za jeden z największych talentów w Polsce.
Marciniak w Gdańsku
Reżyserką spektaklu jest Ewelina Marciniak, artystka zgodnie wymieniana przez dużą część rodzimej krytyki teatralnej jako jedno z największych objawień w Polsce w ostatnich latach.
Jej przedstawienia, m.in. gdańskie "Amatorki" i "Portret damy", wrocławska "Śmierć i dziewczyna" czy katowicka "Morfina", zbierają znakomite recenzje i najbardziej prestiżowe w branży nagrody i wyróżnienia. A niejako przy okazji generują też większe lub mniejsze skandale obyczajowe, a nawet polityczne - żeby wspomnieć choćby sytuację przed wrocławską premierą, którą próbował powstrzymać sam minister kultury Piotr Gliński.
W najnowszym spektaklu Marciniak, jej powrocie do Gdańska po kilku miesiącach, wystąpi zespół coraz pilniej obserwowanych i coraz chętniej nagradzanych aktorów Wybrzeża, na czele z Katarzyną Dałek - uznawaną za jeden z większych talentów w swoim pokoleniu.
Polska elektronika w teatrze
Marciniak lubi wykorzystywać w swoich spektaklach muzykę graną na żywo, czemu często towarzyszy udział muzyków w spektaklu jako aktorów. Nie inaczej będzie tym razem - o oprawę dźwiękową najnowszej sztuki zadbają Justyna Święs i Wojciech Urbański, ważne postacie na młodej polskiej scenie muzycznej.
Ona jest wokalistką zespołu The Dumplings, artystką obdarzoną sporymi możliwościami wokalnymi i sporą, choć nieoczywistą, charyzmą. On to z kolei połowa duetu Rysy, słynącego z bardzo oryginalnej muzyki, bazującej na klubowych, elektronicznych brzmieniach.
Nie będzie to pierwsze spotkanie Urbańskiego z Marciniak - muzyk pracował z nią niedawno nad "Księgami Jakubowymi" na podstawie powieści Olgi Tokarczuk, spektaklem realizowanym w warszawskim Teatrze Powszechnym.
Houellebecq na scenie
I jeszcze jeden ważny element, który sprawia, że najnowszy spektakl Teatru Wybrzeże zasługuje na szczególną uwagę - będzie to sceniczna adaptacja powieści jednego z najuważniej czytanych pisarzy współczesnych,
Michel Houellebecq w "Mapie i terytorium" we właściwy dla siebie, pełen ironii sposób, zastanawia się nad istotą relacji społecznych w dzisiejszym świecie i nad miejscem w nim współczesnej sztuki. Powieść, choć liczy dziś już kilka ładnych lat, nadal czytana jest bardzo uważnie i uznawana za bardzo trafną analizę współczesności.
Jak sprawdzi się jako materiał na spektakl będzie wiadomo już w najbliższy weekend, zaraz po premierze najnowszego przedstawienia Eweliny Marciniak.