Artykuły

Warszawa. W poszukiwaniu nowej barwy dźwięku

15 października o godz. 19.00 w TR Warszawa odbędzie się premiera "Soundwork" w reż. Wojtka Blecharza.

Szum, trzask, huk, łoskot są dla niego ciekawsze niż harmonia. W jego utworach muzycy wydobywają z instrumentów nietypowe dźwięki: opukują je, pocierają papierowym smyczkiem... Po świetnie przyjętych operach "Transkryptum" w Teatrze Wielkim oraz "Park-operze" (w Powszechnym i parku Skaryszewskim) kompozytor Wojtek Blecharz pracuje w TR Warszawa. Razem z aktorami przygotowuje muzyczny spektakl "Soundwork". Jego muzyka jest bardzo teatralna. Każdy koncert jest tak samo ciekawy, gdy się go słucha, jak i wtedy, gdy patrzy się na jego wykonawców: wokalistka szepcze, chodząc na bosaka po windzie, skrzypaczka wbija nożyczki w stół pomiędzy swoje palce, grupa biegaczy roznosi dźwięk po parku, a pianista w długim białym płaszczu i spodniach ze złotymi pasami gra na toy piano.

Zaczynając pracę nad "Soundwork" w TR Warszawa, Blecharz zapowiedział aktorom, że nie będą dzielić dźwięków na muzyczne i niemuzyczne. Ze wszystkich zbudują nową jakość. Odwoływał się do manifestu "Sztuka hałasu" Luigiego Russolo, który pisząc w 1913 r. o muzyce przyszłości, przewidywał, że futurystyczni kompozytorzy będą układać dźwięki w nowe barwy. I na tym skupił się podczas pracy z aktorami. Zaczęli od warsztatów prowadzonych przez Izabelę Smelczyńską, na których robili instrumenty elektroniczne od podstaw, od zdejmowania izolacji z kabli i łączenia ich lutownicą w nowe kombinacje. Finalnie na scenie pojawi się około 100 instrumentów, w tym zaledwie kilka tradycyjnych. Spektakl nie będzie miał linearnej narracji. Składa się z 16 scen. Pierwsza część wieczoru oparta będzie na informacjach o muzyce XX wieku, a druga ma pokazać widzowi, co jest na końcu dźwięku. Jak opowiada kompozytor, w jakimś stopniu przedstawienie będzie lekcją muzyki. Sam zadając sobie pytanie: "A ty co dziś zrobiłeś dla swojego odbiorcy?", chce rozmawiać z publicznością, tłumaczyć swoje prace, bo zazwyczaj od widzów tylko się wymaga: myślenia, przetwarzania, analizowania, natomiast bardzo mało im się daje warsztatu językowego, wiedzy.

"Soundwork" w TR Warszawa

Muzyka, libretto, reżyseria: Wojtek Blecharz; konsultacja dramaturgiczna: Roman Pawłowski; kostiumy: Konrad Parol; światło, projekcje: Robert Mleczko; ruch sceniczny: Karol Tymiński. Występują m.in.: Magdalena Kuta, Jan Dravnel, Paweł Smagała, Natalia Kalita, Hanna Klepacka. Premiera: 15.10, godz. 19. Kolejne spektakle 16.10 oraz 18-23.10.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji