Artykuły

Dla kogo i po co ta "sztuka'' w pańskim teatrze dyr. G. Holoubek

Odpowiedź może być tyl­ko alternatywą, podobnie jak inteligentnie, a jednocześnie przewrotnie skon­struowany spektakl Sławo­mira Mrożka "Pieszo" wy­stawiony przez warszawski TEATR DRAMATYCZNY w reżyserii Jerzego Jaroc­kiego i scenografii Jerzego Juk-Kowarskiego oraz do­brą obsadą aktorską w osobach G. HOLOUBEK w roli głównej, a także E. Decówna, A. Blumenfeld, Z. Zapasiewicz i inni.

Recenzja p. Teresy Krze­mień w "KULTURZE" i sugestia zawarta w WIK, że sztuka ukazuje sprawy świadomości i obyczajowo­ści społeczeństwa polskie­go po koszmarnych przeży­ciach wojennych, dopełni­ła, że zespołowo wyruszy­liśmy na spektakl z zamiarem uczestniczenia w ucz­cie duchowej, w tonie stosownym, zobowiązującym przez temat. Pokazane i wygłoszone ze sceny "dziwo" wprawi­ło nas w osłupienie, które musiało się na gorąco przerodzić w protest, wyrażony ostentacyjnym opuszczeniem sali widowi­skowej. Obecnie wyrażamy go niniejszym listem, skie­rowanym do redakcji "Żoł­nierza Wolności", z prośbą o jego opublikowanie z przyczyn następujących.

Nietrudno się zoriento­wać z poszczególnych ukła­dów scenicznych i podtek­stów, o co chodzi autorowi i realizatorom spektaklu. O brak wiedzy i rozwagi poli­tycznej - dyrektora G. HOLOUBKA - posła na Sejm PRL - posadzić nie można. Odczucie po obejrze­niu spektaklu jest jednozna­czne. Chodzi o opluwanie narodu polskiego i jak po­kazało życie, wiernego so­jusznika - Związku Radzie­ckiego. Słów jednoznacznie brzmiących nie jest wiele, lecz wystarczają na to, aby zorientować się z tekstów i podtekstów, o co chodzi. Czę­sto słowa są wyręczane przez chwyty takie "poniżej pasa" reżyserskie i scenograficzne, sugerując jednoznacznie właściwe intencje autora i realizatorów. Wymownym potwierdzeniem może być np. scena z nadlatującym sa­molotem z gwiazdami i czer­wonymi wstążkami w scene­rii ubarwionej błyskami świateł i odpowiednimi do tego efektami akustycznymi oraz "osłaniającym" biało-czerwony słup graniczny Z. Zapasiewiczem. A przecież, gdyby nie Ar­mia Czerwona i walczące u jej boku Wojsko Polskie, by­ły jeniec obozów hitlerow­skich G HOLOUBEK nie uprawiałby sztuki aktorskiej w centrum Warszawy.

Od dawna wiadomo, że autor spektaklu Sławomir Mrożek cierpi na obsesje ukazywania w swych utwo­rach społeczeństwa polskiego jako zbiorowiska prymityw­nych głupców i antysemitów, przypomina sobie rok 1968. Jest to prywatna sprawa je­go i sterujących nim mocodawców syjonistycznych. Ale zdziwienie budzi fakt, że re­alizatorzy spektaklu cierpią również na to samo, choć w odróżnieniu od Mrożka żyją i uprawiają swoją "sztukę" na koszt i w imieniu naro­du polskiego. Świadomość ta wydaje się nigdy nie powin­na opuszczać dyr. G. HO­LOUBKA. To przecież on po­winien kierować polityką re­pertuarową! A może robi to celowo?

Oburzenie i protest żoł­nierzy ludowego Wojska Polskiego jest tym większy, że wielu z nas na podstawie osobistych przeżyć zna okres narodzin Polski Ludowej. Wielu z nas ma to udoku­mentowane odznaczeniami bojowymi i mało rzucający­mi się w oczy, lecz jakże wymownymi bliznami na ciele, które świadczą o przelanej krwi w walce z faszy­zmem hitlerowskim, a póź­niej z rodzimym faszyzmem. Stąd przedstawienie na scenie żołnierza polskiego w ro­li ciemne i kreatury, wyszu­kującego Żydów po to, aby ich terroryzować, jest per­fidnym paszkwilem obraża­jącym godność wszystkich żołnierzy. W tym kontekście jako uczciwi i zaangażowani w sprawy ojczyzny Polacy nie pozostawiamy dla dyr. G. HOLOUBKA żadnego margi­nesu na usprawiedliwienie. To, co wyczynia, jest po pro­stu nikczemne!

PS. Zdumienie wywołuje fakt że, bądź co bądź or­gan SD "Kurier Polski" w nr 145 recenzuje piórem J. Zagórskiego sztukę Sławo­mira Mrożka, podobnie jak T. Krzemień w "Kulturze", ograniczając się jedynie do podkreślenia jej walorów artystycznych, w dziwny sposób zapominając o jak­że wymownym ujęciu w prowokacyjnym tonie stro­ny ideowo - politycznej.

GRONO OFICERÓW ASG WP

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji