Artykuły

Nie boję się o swoją wolność artystyczną

- Musical jest gatunkiem popularnym i musi być poprawny politycznie To jest bardzo pojemna i uniwersalna forma teatralna i można w niej opowiedzieć o prawie wszystkim, jest tylko jedno ale. Generalnie z założenia musical jest gatunkiem komercyjnym, więc trzeba mieć na uwadze to, czy na taki temat ludzie przyjdą. Ponieważ wymaga dużo nakładów, musi się finansować - mówi Dariusz Kordek, który zagra w najnowszej premierze Opery na Zamku - "Crazy for You" George'a Gershwina

W Szczecinie będzie druga realizacja "Crazy for you" w Polsce. Pan związany jest z dwiema, ale gra inne role. Jak pan odbiera oba przedstawienia?

- O tej pierwszej realizacji możemy mówić w czasie przeszłym, ponieważ to było już 18 lat temu i ta pierwsza realizacja jest właściwie wspomnieniem. Na szczęście zachowały się jeszcze materiały wideo nagrane na VHS-ie, które sobie teraz odświeżyłem przygotowując się do szczecińskiej realizacji. To są dwa zupełnie różne przedstawienia. Oprócz tego, że zmieniła się nasza rzeczywistość, zmienił się teatr, my się zmieniliśmy. Jeśli chodzi o musical, to jest już zupełnie inny kraj. Powstało wiele fantastycznych musicali, pojawiło się wielu fantastycznych aktorów musicalowych, którzy biorą udział w szczecińskiej realizacji. Tylko muzyka Gershwina jest ta sama. Tak samo piękna. W ogóle się nie postarzała.

Jako aktor bierze pan udział w różnych projektach - film, serial, teatr, teatr muzyczny. Czy musical to jest gatunek, w którym czuje się pan najlepiej?

- Musical jest takim gatunkiem, który oprócz tego, że wymaga bardzo dużo konkretnych umiejętności: wokalnych, aktorskich, tanecznych, to jeszcze wymaga dużo entuzjazmu i energii. Musical to gatunek dla ludzi młodych duchem! Jest to gatunek, który lubię, czuję i myślę, że jeszcze kilka realizacji jest przede mną. Sam ostatnio współprodukowałem kameralny "Bodo Musical", w którym gram rolę tytułową, a oparty na życiu Eugeniusza Bodo, więc mam też swój mały wkład w polski musical. Aktualnie jeździmy z nim po kraju. Jest też jeszcze kilka inscenizacji, w których chciałbym zagrać.

Jak pan się czuje jako artysta obserwując, jak polityka coraz bardziej wkracza w sferę kultury i sztuki? Nie obawia się pan o swoją wolność artystyczną?

- Nie, chyba nie bardzo. Jak do tej pory nie miałem takich problemów. Musical jest gatunkiem popularnym i musi być poprawny politycznie. Z drugiej strony można go napisać o wszystkim. Teatr muzyczny w Gdyni wziął na warsztat polskie lektury szkolne i zrobił z nich musicale. Ja zrobiłem musical z historii o Bodo, ktoś w Stanach Zjednoczonych wystawił musical o Beniaminie Franklinie w stylu hip-hop. To jest bardzo pojemna i uniwersalna forma teatralna i można w niej opowiedzieć o prawie wszystkim, jest tylko jedno ale. Generalnie z założenia musical jest gatunkiem komercyjnym, więc trzeba mieć na uwadze to, czy na taki temat ludzie przyjdą. Ponieważ wymaga dużo nakładów, musi się finansować, dlatego być może nie porusza takich tematów jak Teatr Polski we Wrocławiu czy Teatr Powszechny w Warszawie. I może lepiej, że ich nie porusza. Natomiast wszystkie inne tematy są do zrobienia. Dzięki temu musical daje dużą swobodę artystyczną. Komentując to, co dzieje się teraz w teatrach, uważam, że nie jest sztuką kogoś zbulwersować czy zaszokować. To jest dosyć proste. Natomiast jest sztuką opowiedzieć historię, stworzyć fantastyczną realizację, zainteresować tym ludzi i jeszcze to dobrze sprzedać. To jest sztuka sukcesu, która niewielu się udaje. Ja o swoją wolność artystyczna się nie boję, bo jak będę chciał powiedzieć coś prowokacyjnego, to zrobię "Mroczne perwersje codzienności" i pojadę w trasę, żeby powiedzieć coś widowni prosto w oczy. A jak się znajdą tacy, którzy będą stać z transparentami, żeby nie dopuścić do spektaklu? Ktoś kiedyś powiedział: "Nieważne co mówią, ważne, żeby nie przekręcali nazwiska". To formuła amerykańska, ale o to w sztuce też chodzi - żeby wiedzieli! Jeżeli ludzie o tym nie mówią, nie wiedzą, to nie ma to większego znaczenia.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji