Artykuły

Kraj. Film o izraelskim tancerzu i choreografie w kinach od 10 marca

"Mr. Gaga" - film o twórcy języka ruchowego "GaGa", Ohadzie Naharinie - pojawi się w piątek na ekranach kin. Powstała po 8-letniej współpracy twórców produkcja, w reżyserii Tomera Heymanna, pokazuje rewolucję, jakiej ten choreograf i tancerzowi dokonał w świecie tańca.

- Jeżeli podchodzisz do czegoś emocjonalnie, jesteś w stanie opowiedzieć o tym innym. Wierzymy, że odbiorca w kinie przeżyje tę historię w podobny sposób. Mój brat Tomer Heymann - reżyser filmu - doświadczył tego widząc przedstawienie w Batsheva Dance Company. To zmieniło jego życie w wielu aspektach. Zdecydował się zrobić dokument o artyście, który tak głęboko go poruszył. Jest to, więc film oparty na osobistym doświadczeniu" - powiedział PAP o motywach powstania "Mr. Gaga", izraelski reżyser i producent filmowy Barak Heymann. "Tak się powinno robić filmy - dodał.

Film będący laureatem wielu nagród publiczności na międzynarodowych festiwalach, pozwala zrozumieć związek ciała i ruchu z naszymi emocjami. Oparty na licznych nagraniach archiwalnych, wypowiedziach bliskich bohaterowi osób oraz ujęciach z prób tanecznych spektakli, film pokazuje zainteresowanie Heymanna tym, jak życiowe doświadczenia odkładają się w człowieku.

- Część materiałów archiwalnych musieliśmy zakupić. Jednak te najcenniejsze, pokazujące m.in. prywatne sceny z czasów dzieciństwa bohatera, czy jego wczesnej młodości - o których nie wiedział nikt poza samym Naharinem - zdobyliśmy przypadkiem. Jego mama zadzwoniła do nas z prośbą o odzyskanie pewnej taśmy, do której my nie mieliśmy dostępu. Tak dowiedzieliśmy się, że te materiały w ogóle istnieją. Naharin chciał je ukryć, ale w końcu zgodził się i oddał je do naszej dyspozycji - wyjaśnił reżyser.

Bracia - w swoich filmach - niejednokrotnie podejmują się próby opowiedzenia o postaciach odważnych, których życie jest unikatowe. Osoba choreografa zafascynowała reżysera do tego stopnia, że zdecydował się poświęcić mu 8 lat pracy. - Tomer mając 21 lat, obejrzał spektakl w Batsheva Dance Company. Wyszedł z niego zachwycony, mimo początkowych wątpliwości i obaw dotyczących tego, co mógłby tam zobaczyć. Można powiedzieć, że oszalał na punkcie przedstawienia. Nie był w stanie zrozumieć, co tak głęboko nim poruszyło. Aby się tego dowiedzieć, wracał przez trzy kolejne tygodnie. Nie mógł wyrazić w słowach tego, co poczuł - to jest w sztuce najpiękniejsze. Kiedy zakochujesz się w kimś - nie potrafisz opisać drugiej osobie, dlaczego tak się stało - tłumaczył Heymann.

Film otwiera scena lekcji tańca, w której Naharin tłumaczy jednej z uczennic sposób, w jaki powinna upadać - tak, aby widz miał wrażenie, że traci ona przytomność.

- Ohad (Naharin) jest wspaniałym facetem, ale jednocześnie trudnym. Tworząc film o nim, należy pamiętać, że on sam jest reżyserem. (...) Mimo, że to dokument, w którym nie pokazujemy fikcji, a to jak na prawdę było - Naharin musiał pogodzić się i ulec w niektórych kwestiach - mówił o nie zawsze łatwej współpracy Barak Heymann.

Mimo urodzenia w silnie związanej ze sztuką rodzinie - Ohad Naharin - profesjonalnie zajął się tańcem dopiero w wieku 22 lat. Dużą rolę w jego życiu odegrała przeprowadzka do Nowego Jorku, gdzie poznał swoją późniejszą żonę Mari Kajiwarę - doświadczoną tancerkę, gotową do rezygnacji z Alvin Ailey American Dance Theater na rzecz pracy przy przedsięwzięciach Naharina.

W 1990 r. powrócił do Izraela, aby objąć stanowisko szefa słynnego zespołu tańca współczesnego - Batsheva Dance Company.

- Fantastyczny. Cudowny portret artysty i wspaniały film o tańcu i tworzeniu", "Elektryzujący... Fascynujący (...) Choreograficznie doskonały (...) Fantastyczne zdjęcia występów... Wyjątkowy. Najbardziej ekscytujący dokument o tańcu współczesnym od czasów "Piny" - piszą o filmie krytycy.

Heymann Brothers Films przez 20 lat zrealizowało wiele filmów i seriali dokumentalnych, z których większość wymagała wieloletniego przygotowania i dokumentacji. "Papierowe laleczki" zdobyły trzy wyróżnienia na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie. Heymann jest również autorem filmowych portretów osobistości izraelskiej kultury: m.in. piosenkarza Aviva Geffena (AvivFucked-Up-Generation) i kompozytora Idana Raichela (Black Over White).

Film wejdzie na ekrany kin w piątek, 10 marca

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji