Artykuły

Warszawa. Światowa premiera "Quem Queritis" Ryszarda Peryta

11 listopada o godz. 20.00 w Bazylice Św. Krzyża odbędze się premiera światowa "Quem Queritis" w realizacji Ryszarda Peryta i Jacka Urbaniaka.

"Quem Queritis" jest efektem współpracy Ryszarda Peryta, autora scenariusza i Jacka Urbaniaka - autora opracowania muzycznego, a treść przedstawienia koncentruje się wokół pytania "Kogo szukacie?".

Ryszard Peryt dokonał wyboru polskich utworów poetyckich, pochodzących z XVI i XVII wieku oraz fragmentów biblijnych w XVI-wiecznym tłumaczeniu Jakuba Wujka. Jacek Urbaniak dostrzegł muzyczność tych tekstów i ich niesamowitą zgodność z rytmem i zwrotkową budową polskich renesansowych pieśni.

Sięgając po tradycyjny polski repertuar tego okresu (Mikołaj Gomółka, Wacław z Szamotuł, Władysław z Gielniowa, Cyprian Bazylik, Krzysztof Klabon, Sebastiana Klonowic oraz utwory anonimowe), Urbaniak dopasował dawną polską muzykę do dawnych polskich tekstów, dodając krótkie fragmenty współczesnych brzmień. Ostre dysonanse, cytaty ze współczesnych kompozycji, huk deski i bębnów, okrzyki tłumu. Te typowe dla teatru dźwiękowego narzędzia będą mocno oddziaływały na wyobraźnię słuchacza.

"Quem Queritis" będzie też kolejną okazją do usłyszenia brzmienia nowopowstałego zespołu instrumentów dawnych Capella Regia Polona, który powołany został do życia z chęci odwołania się do tradycji teatru operowego.

Szczegóły na www.operakrolewska.pl

Bilety na www.ebilet.pl

***

Utwory muzyczne w przedstawieniu "Quem Queritis"

1. "Nabożna piosnka" - Cyprian Bazylik, XVI w.

2. "Pan Bóg, Adam, Ewa" - Mikołaj Gomółka (wg Psalmu 64), sł. Anonim, XVI w.

3. "Lament Adama i Ewa" - Wacław z Szamotuł (wg "Błogosławiony człowiek"), sł. Anonim, XVI w.

4. "Magnum nomen Domini" - Bartłomiej Pękiel, XVII w.

5. "Mędrcy świata monarchowie" - muz. Zygmunt Odelgiewicz, sł. Stefan Bortkiewicz, XIX w.

6. "Szema Israel" - tradycyjna, śpiewana modlitwa żydowska

7. "Niebo wysokie" - Tielman Susato (wg "Pass et medio"), sł. Anonim, XVI w.

8. "Błogosławieństwa Pana Jezusa" - Mikołaj Gomółka (wg Psalmu 49), XVI w., sł. z Ewangelii

9. "Żołtarz Jezusów" - Władysław z Gielniowa, XV/XVI w.

10. "Piekło" - improwizacja na instrumenty perkusyjne

11. "Tam się na moją głowę" - Sebastian Klonowic ( wg "Wtorku z Hebdomas"), sł. Anonim, XVI w.

12. "Lament Piotra" - Wacław z Szamotuł (wg "Modlitwa, gdy dziatki spać idą"), sł. Anonim XVI w.

13. "Jezus Chrystus, Bóg Człowiek" - Anonim z Tabulatury Jana z Lublina, XVI w.

14. "Lament świętokrzyski" -wg sekwencji średniowiecznej "Crux fidelis", sł. Andrzej ze Słupi, XV/XVI w.

15. "Jezus u Piłata" - wg Śląskiego hymnu średniowiecznego "Exultent hodie", sł. z Ewangelii

16. "W ten czas Piłat" - wg anonimowej melodii chorałowej z Liber Usualis 633 i tematów własnych, sł. z Ewangelii

17. "Eli" - na motywie 4 dźwięków: "Deus meus" z "Pasji" Krzysztofa Pendereckiego, sł. z Ewangelii

18. "Boże, czemuś mnie opuścił" - Mikołaj Gomółka (Psalm 22), sł. Jan Kochanowski, XVI w.

19. "Krzyżu święty nade wszystko" - muzyka i słowa tradycyjne, XVI/XIX w.

20. "3 Niewiasty, 3 Anioły" - Krzysztof Klabon (wg "Szerokie sarmackie włości"), sł. Mikołaj z Wilkowiecka, XVI w.

21. "Chrystus zmartwychwstan jest" - muzyka i słowa tradycyjne, XIV/XVII w.

22. "Psalm 150" - Jacek Urbaniak, sł. Czesław Miłosz

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji