Artykuły

Poznań. Premiera "Obiecanej Ziemi Obiecanej" w PTT

29 kwietnia o godz. 20 w Auli Artis w Poznaniu, w Międzynarodowym Dniu Tańca, odbędzie się pierwsza premiera w Roku Wyklętych w Polskim Teatrze Tańca, "Obiecana Ziemia Obiecana" - teatralnej epopei pokazującej wyklęcie Ziemi przez gatunek ludzki.

Szukając przestrzennej metafory Ziemi Obiecanej w centrum miasta Poznania oraz idealnej scenerii, aby zapowiedzieć spektakl, natrafiliśmy na Stadion im. Edmunda Szyca, który w naszym odczuciu ma ogromny potencjał kulturotwórczy. Podczas plenerowej konferencji prasowej rozmawialiśmy z reżyser i autorką scenariusza Katarzyną Raduszyńską (na zdjęciu), choreografem Arturem Bieńkowskim i scenografem oraz autorem kostiumów Pawłem Walickim, którzy wspólnie zgłosili koncepcję realizacji premiery w konkursie organizowanym przez Polski Teatr Tańca, i wygrali go. Sekwencję taneczno-ruchową, będącą fragmentem choreografii "Obiecanej Ziemi Obiecanej", zaprezentował Artur Bieńkowski.

Więcej o spektaklu:

Przez 200 tysięcy lat naszej bytności na Ziemi dokonaliśmy rzeczy absolutnie wspaniałych i dobrych, ale również niewyobrażalnie złych. Wykluczenie, kiedyś znane jako selekcja naturalna stało się jedną z podstawowych zasad, rządzących naszym dzisiejszym światem. My, Homo Sapiens - jesteśmy rzeczywiście najbardziej rozwiniętym gatunkiem, który kiedykolwiek zasiedlał naszą planetę, ale zapomnieliśmy, że wraz z przywilejami idą w parze także obowiązki. Wciąż chętnie korzystamy z przywilejów, przyjmujących niekiedy karykaturalne formy , takie jak wyzysk, niewolnictwo, rasizm, cenzura, dyskryminacja, prawo do stawiania się ponad innych i karania ich, deportacje i wiele, wiele innych.

Co się kryje pod tymi wszystkimi działaniami? Najnowszy spektakl Polskiego Teatru Tańca jest epicką opowieścią o naszych dziejach, czytanych jako odwieczna historia wykluczania - począwszy od Wielkiego Wybuchu, aż po 2019 od atomu do sztucznej inteligencji. Widzowie będą mieć okazję szczególnie blisko spojrzeć na Człowieka i jego działania w imię szeroko pojętych praw. W jakim momencie znaleźliśmy się dzisiaj? Czy w najwłaściwszym dla naszego gatunku? Czy mamy jeszcze czas? Czy jesteśmy w samym środku końca czasu?

A może nakłujmy ten balon, którego wszyscy uczepiliśmy się i fruniemy - bo czy naprawdę jesteśmy aż tak lepsi od tych, którzy zostali na ziemi? Co ujrzymy z wysokości? Obiecaną Ziemię Obiecaną czy odwróconą utopię?

Bilety na spektakl dostępne na stronie bilety24.pl, w Centrum Informacji Kulturalnej (dawniej: CIM, ul. Ratajczaka 44) oraz na godzinę przed spektaklem w Auli Artis (ul. T. Kutrzeby 10).

***

Biogramy twórców:

Katarzyna Raduszyńska to reżyserka teatralna i dramatopisarka. Ukończyła Wydział Aktorski PWST we Wrocławiu i Wydział Reżyserii AT w Warszawie. Asystowała m.in. Krystianowi Lupie i Robertowi Wilsonowi. Zrealizowała kilkanaście przedstawień, wśród nich "Wieczór Trzech Króli" wg Shakespeare'a w Nowym Teatrze w Łodzi, "Wesele Figara" wg Beaumarchais w Nowym Teatrze w Słupsku oraz autorskie teksty. Jej najnowsza sztuka "Promised Land Hotel" została opublikowana w "Dialogu" w lutym 2016 i przetłumaczona na język rumuński. Beneficjentka stypendium badawczego w Sofii, stypendium MKiDN na napisanie sztuki teatralnej oraz stypendystka i rezydentka Funduszu Wyszehradzkiego w Bratysławie, gdzie pracowała nad powieścią "Czarnula" o Dolnym Śląsku.

Artur Bieńkowski doświadczenie taneczne zdobywał podczas wielu warsztatów w Polsce i zagranicą m.in. w Izraelu, USA, Francji. W sezonie 2008/2009 związany z Teatrem Muzycznym w Gdyni, występując w całym repertuarze. W sezonie 2009/2010 związany z Teatrem w Radomiu i Art Project Ballet w Warszawie. Prezentował własne projekty podczas festiwali muzycznych jak np.: Open'er w Gdyni czy Audioriver. Od sezonu 2010 związany z Polskim Teatrem Tańca. Występował w pełnym repertuarze, w spektaklach takich choreografow jak: Ohad Naharin, Jo Strmgren, Ewa Wycichowska, Thierry Verger, Nadar Rosano. W sezonie 2015/2016 rozpoczął współpracę z Teatrem ROZBARK w Bytomiu, występując w choreografiach Anny Piotrowskiej oraz duetu Ivgi&Greben. Od 2015 współpracuje także z Erezem Zoharem z Izraela. Regularnie uczestniczy w warsztatach GaGa (Yoshifumi Inao, Noa Zuk, Sharon Eyal, Erez Zohar, Bossmat Nussan, a także wielu innych).

Paweł Walicki to scenograf, reżyser filmów animowanych, twórca filmowy. Absolwent ASP w Poznaniu i podyplomowej scenografii w krakowskiej ASP. Dyplom obronił u prof. Andrzeja Kreutz Majewskiego,a była to scenografia do "Jeziora łabędziego" w Teatrze Wielkim, w Warszawie. Jego film "Jak bog Maior utracił tron" był wielokrotnie nagradzany. W 2014 otrzymał Złotą Maskę za scenografię do spektaklu "Bobiczek" w reż. Łukasza Kosa, z Teatru Zagłębie w Sosnowcu. Jest autorem kilkudziesięciu scenografii teatralnych i filmowych, ostatnio pracował w Bayerische Staatsoper, gdzie przygotował scenografię do opery "Kannst du pfeifen, Johanna?" w reż. Łukasza Kosa. Obecnie rysuje pełnometrażowy film animowany "Zabij to i wyjedź z tego miasta" w reż. Mariusza Wilczyńskiego.

Wojtek Zrałek-Kossakowski to artysta pogranicza teatru i muzyki. Nagradzany dramaturg, autor scenariuszy, reżyser i twórca muzyki pracujący w Polsce (m. in. w warszawskim Teatrze Studio, gdańskim Teatrze Wybrzeże, poznańskim Teatrze Nowym) i w Niemczech (Maxim Gorki Theater w Berlinie). Autor cieszących się dużym uznaniem słuchowisk realizowanych m. in. z Marcinem Lenarczykiem, Martą Malikowską i Marcinem Maseckim. Animator kultury i kurator, tworzył program muzyczny 7. Berlin Biennale, festiwalu Łódź 4 Kultur, warszawskiego Centrum Kultury "Nowy Wspaniały Świat". Członek zespołu "Krytyki Politycznej". Okazjonalnie tłumacz, publicysta i DJ.

Grzegorz Wierus od 2012 r. związany jest z Teatrem Wielkim im. St. Moniuszki w Poznaniu. Od 2010 r. współpracuje z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Łódzkiej im. A. Rubinsteina. Dyrygował ponadto m.in. takimi zespołami jak: Orkiestra Filharmonii Krakowskiej, Orkiestra Symfoniczna i Kameralna oraz Chór Akademii Muzycznej w Krakowie, Szeged Symphony Orchestra czy Moravska Filharmonie w Ołomuńcu. Istotną cześć jego działalności stanowią projekty związane z muzyką współczesną i alternatywną, a także działania muzyczno-teatralne.

O artystach zespołu Polskiego Teatru Tańca:

http://www.ptt-poznan.pl/pl/team/pracownik

***

Ideą "Roku Wyklętych" w Polskim Teatrze Tańca jest analiza różnych aspektów wyklęcia. Pragniemy zainspirować do rozważania sytuacji wyklętych, z różnych powodów, postaci historycznych, fikcyjnych, idei lub rzeczy. Podejmowanie tematu wyklęcia może obejmować zarówno punkt widzenia wyklętych jak i wyklinających. Taka wielobiegunowa analiza pojęcia wyklęcia i przedstawienie towarzyszących mu emocji da szansę silnych doznań artystycznych, estetycznych i intelektualnych naszym widzom. Jednocześnie ma też być zaczynem do twórczej dyskusji.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji