Artykuły

Białystok. Plany nowej dyrektor OiFP

Festiwal operowy Pucciniego, studio operowe i naprawa sytuacji finansowej placówki - wśród planów nowej dyrektor Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku prof. Ewy Iżykowskiej-Lipińskiej.

Nowa dyrektor OiFP zapowiada m.in. festiwal Pucciniego i naprawę finansów placówki Festiwal operowy Pucciniego, studio operowe i naprawa sytuacji finansowej placówki - wśród planów nowej dyrektor Opery i Filharmonii Podlaskiej (OiFP) w Białymstoku prof.Ewy Iżykowskiej-Lipińskiej.

Jej kontrakt ma obowiązywać do końca 2023 roku.

Opera i Filharmonia Podlaska - Europejskie Centrum Sztuki w Białymstoku (OiFP) to instytucja podlegająca samorządowi województwa. Iżykowska-Lipińska wygrała na początku sierpnia konkurs na dyrektora tej instytucji; w połowie sierpnia została powołana na stonowisko przez zarząd województwa podlaskiego.

Na konferencji prasowej w środę Iżykowska-Lipińska przedstawiła dziennikarzom swoje pomysły związane z placówką. - Ta instytucja mnie nieprawdopodobnie fascynuje ze względu na swoje absolutnie rozległe możliwości - powiedziała. Przypomniała, że jest to nie tylko opera i filharmonia, ale też centrum edukacji i centrum sztuki.

Zapowiedziała, że tworząc program tej instytucji chce nawiązać do położenia i "skorzystać z fenomenu bliskości granicy". Dlatego postanowiła pokazać kilka "przedstawień wschodnich". Pierwszym z nich będzie opera "Oniegin", której premierę zaplanowano na wiosnę przyszłego roku.

W repertuarze na ten sezon artystyczny znalazły się też premiery "Halki" Stanisława Moniuszki, musicalu "Jesus Christ Superstar", będzie grana też operetka "Baron cygański", której premiera odbyła się w miniony piątek. Iżykowska-Lipińska mówiła, że te premiery to plany jej poprzednika, które zostaną zrealizowane.

W planach nowej dyrektor jest realizacja operetki "Wesoła wdówka", która miałaby powstać w kooperacji z Teatrem Wielkim w Łodzi.

Iżykowska-Lipińska chce też pomóc młodym artystom i powołać studio operowe na wzór akademii działającej przy Operze Narodowej

wWarszawie, w którym młodzi ludzie pod okiem profesjonalistów będą szlifować swoje umiejętności. Studio ma działać na zasadzie masterclass z artystami z całego świata, uczestnicy będą też występować w realizacjach podlaskiej opery.

Innymi pomysłami dyrektor Iżykowskiej- Lipińskiej są: koncerty edukacyjne dla dzieci, transmisje bajek muzycznych dla najmłodszych, stworzenie większych możliwości dla orkiestry opery. Chce też utworzyć nowe festiwale: filmowy i operowy Pucciniego.

Do końca roku - jak zapowiedziała - zostaną też rozwiązane problemy z akustyką w głównej sali opery. Wśród pomysłów inwestycyjnych wymieniła budowę wielofunkcyjnego budynku z salą koncertową w pobliżu budynku opery.

Pytana o kontynuację festiwalu Halfway, odpowiedziała, że jest bardzo kosztowną imprezą, ale na razie nie podjęła żadnej decyzji - poprosiła tylko osoby odpowiedzialne o zmniejszenie kosztów.

Na temat sytuacji finansowej Opery i Filharmonii Podlaskiej Iżykowska-Lipińska wyjaśniła, że opera zadłużona jest na ok. 7 mln zł. Zapowiedziała, że będzie wprowadzać "projekt naprawczy" i szukać oszczędności - m.in. zmniejszając liczbę premier i realizując spektakle w kooperacji z innymi instytucjami.

Prof. Ewa Iżykowska-Lipińska ukończyła Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie studiowała śpiew solowy oraz Państwową Wyższą Szkołę Teatralną im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Jako śpiewaczka pracowała pod kierunkiem m.in. prof. Lidii Małachowic, a następnie kontynuowała swoje studia w Sienie oraz w mediolańskiej La Scali.

Jak informował wcześniej urząd marszałkowski, przywołując życiorys nowej szefowej OiFP, Iżykowska-Lipińska zadebiutowała na scenie La Scali w tytułowej roli w operze "Rita" Donizettiego w 1981 r. Brała udział m.in. w realizacji opery "Manekiny" w Teatrze Wielkim w Warszawie, zagrała tytułową bohaterkę w "Tosce" w Korei Południowej i wystąpiła na Placu św. Piotra w Rzymie w czasie beatyfikacji Jana Pawła II. Jest laureatką wielu krajowych i międzynarodowych konkursów.

Iżykowska-Lipińska posiada też doświadczenie w zarządzaniu, m.in. kierowała pracownią musicalu Uniwersytetu F. Chopina w Warszawie. Jest też prezesem Fundacji Arte Eva, promującej młode talenty

muzyczne, a od 2018 r. organizuje konkurs wokalny Viva Calisia w Kaliszu. Za swoją pracę została uhonorowana srebrną nagrodą Gloria Artis.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji