Artykuły

Warszawa. Projekt teatralno-filmowy w Kinie Muranów

Egzystencja jako teatr absurdu - takie spojrzenie na film "Kieł" Jorgosa Lantimosa będzie przedmiotem dyskusji po seansie w Kinie Muranów (29 października). Goście "DKF X Kurtyna... Akcja!" przyjrzą się tematowi z trzech różnych perspektyw: teatralnej, filmowej i psychologicznej.

Aktorka Beata Fudalej i krytyczka filmowa oraz psychoterapeutka Magdalena Sendecka porozmawiają z widzami o życiu jako grze oraz umownych sensach codzienności.

Co lepsze: seans czy spektakl? Koniec z dylematami odnośnie wyboru wieczornej rozrywki!

Tej jesieni pojawia się w Warszawie inicjatywa, która łączy magię teatru z mocą kina. Cykl projekcji i spotkań pod hasłem "DKF Kurtyna... Akcja!" to stworzona przez Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy okazja do rozmowy o związkach teatru z kinem. Wyśmienici twórcy teatralni, filmowcy i krytycy zatracą się w dyskusjach o niebanalnych filmach. Kino Muranów otwiera dla tych spotkań swoje przestrzenie. DKF X Kurtyna Akcja! propaguje Melpomenę, a ta w rozmaity sposób potrafi absorbować współczesnych odbiorców sztuki. We wtorkowe wieczory o godz. 19 mariaż ekranu i sceny stworzy widzom enklawę dla szczególnych przeżyć.

Grecki "Kieł" stał się w 2009 r. prawdziwym filmowym objawieniem. Dzieło Jorgosa Lantimosa, autora głośnego "Lobstera" (2015), zadziwiającego "Zabicia świętego jelenia" (2017) i spektakularnej "Faworyty" (2018), przypomni nam, że ludzkie życie to teatr absurdu. W "Kle" poszukamy związków

z Ionesco, Pinterem, Dürrenmattem, Beckettem, Białoszewskim, Witkacym, Gombrowiczem, Mrożkiem i Różewiczem. Do rozmowy o umownych sensach codzienności i życiu jako grze zaproszone zostały: filmoznawczyni, publicystka filmowa i psychoterapeutka Magdalena Sendecka oraz aktorka Beata Fudalej, dr hab. sztuk teatralnych, wykładowczyni Warszawskiej Szkoły Filmowej. W inscenizacjach tekstów Witolda Gombrowicza i Różewicza grała u takich twórców, jak Jerzy Grzegorzewski czy Jerzy Jarocki. W listopadzie i grudniu na scenie Teatru Narodowego oglądać ją można w "Łysej śpiewaczce" Eugne Ionesco w reżyserii Macieja Prusa, a w grudniu - w "Iwonie, księżniczce Burgunda" Witolda Gombrowicza w reż. Agnieszki Glińskiej.

Spotkanie z gośćmi i widzami zatytułowane "Egzystencja jako teatr absurdu" po seansie filmu "Kieł" poprowadzi dziennikarka Magdalena Juszczyk, autorka cyklu "DKF X Kurtyna... Akcja!" Kino Muranów zaprasza 29 października o godz. 19.

Kolejne, listopadowe projekcje cyklu zaprezentują filmy, które stanowią zupełnie odmienne propozycje. Nagrodzony Oscarem "Mefisto" Istvána Szabó z 1981 r. stanie się punktem wyjścia do rozmowy o mariażu sztuki i polityki, czyli m.in. o cenie spełnienia zawodowego konformisty - pokaz i dyskusja w kinie Muranów 12 listopada o 19:00. Natomiast dokument "Opera paryska" z 2017 r. obejrzeć można 26 listopada. Reżyser Jean-Stéphane Bron ukazał prestiżową scenę teatralną świata, jej kulisy i codzienność na tle społecznych zjawisk. Nie zabraknie gwiazd - jedną z postaci uwiecznionych za kulisami Opéra Garnier jest Bryn Terfel, wyśmienity bas-baryton, natomiast w "Mefiście" Klausowi Marii Brandauerowi, nagrodzonemu za tę rolę w Cannes, towarzyszy w jednej z ról Krystyna Janda.

***

DKF X Kurtyna... Akcja!

Kino Muranów

ul. Gen. Andersa 5, Warszawa

godzina 19:00

bilety: 12 zł ulgowy, 15 zł normalny

https://kinomuranow.pl/rezerwacja-biletow?type=reg_buy&sid=236931

29 października

"Kieł", reż. Jorgos Lantimos, 2009 r.

Spotkanie pod hasłem: "Egzystencja jako teatr absurdu"

12 listopada

"Mefisto", reż. István Szabó, 1981 r.

Spotkanie pod hasłem: "Artysta w służbie władzy"

26 listopada

"Opera paryska", reż. Jean-Stéphane Bron, 2017 r.

Spotkanie pod hasłem: "Opera Paryska - kulisy i codzienność teatru na tle zjawisk społecznych"

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji