Artykuły

Był idolem pokolenia

Tegoroczne VII Międzynarodowe Biennale Tańca Współczesnego, dedykowane są założycielowi Polskiego Teatru Tańca - Conradowi Drzewieckiemu. Ten wybitny tancerz, choreograf i reformator baletu, obchodzi w tym roku jubileusz 80-lecia urodzin - pisze Karolina Matysik w Głosie Wielkopolskim.

Conrad Drzewiecki, większą część swojej artystycznej kariery związał ze swoim rodzinnym miastem - Poznaniem. Po jednosezonowym pobycie (1946-47) w krakowskim zespole Mikołaja Kopińskiego, powrócił do stolicy Wielkopolski, gdzie zasłynął jako solista baletu w operze im. S. Moniuszki. To wtedy powstały jego pamiętne kreacje taneczno-aktorskie, pełna wyrazu rola Fauna w "Nocy Walpurgii" oraz postać ruchliwego Dyla Sowizdrzała.

Wszechstronne umiejętności

Praca nad rolami przestała mu jednak wystarczać, a niepokój twórczy i chęć doskonalenia się w swej sztuce, nie pozwoliły Drzewieckiemu poprzestać na dotychczasowych osiągnięciach. Od 1956 roku tańczył w kilku renomowanych zespołach francuskich oraz odbył długie tournée po wielu krajach. Pozwoliło mu to, zdobyć wszechstronne doświadczenie, zarówno w zakresie organizacji pracy, jak też realizacji artystycznych założeń nowoczesnego zespołu baletowego. Codzienną pracę łączył z dalszym, wszechstronnym kształceniem własnego kunsztu artystycznego, w zakresie techniki i metodyki tańca klasycznego, tańca modern i jazz, etnicznego i prymitywnego oraz techniki pantomimy.

Nie tylko tancerz

Studia nad tańcem artystycznym w tak różnorakich aspektach, wyzwoliły drzemiące w nim od dawna, zainteresowanie choreografią. Pierwsze jego dzieła choreograficzne opracowane zostały dla telewizji francuskiej i Ballet Nationale J. M. F. Gdy powrócił do poznańskiej opery, został nie tylko kierownikiem baletu operowego, jego choreografem i pedagogiem, ale również pierwszym solistą. Mimo tak zróżnicowanych zobowiązań, znajdował czas na współpracę choreograficzną z teatrami dramatycznymi z Polski i z zagranicy. Prowadził również działalność pedagogiczną w poznańskiej Szkole Baletowej oraz gościnnie w słynnej nowojorskiej Julliard School of Music.

Marzenie o Teatrze Tańca

Praca z baletem operowym nie była jednak szczytem jego zamierzeń. Marzyło mu się zorganizowanie samodzielnego zespołu. Stał się nim założony w 1973 roku Polski Teatr Tańca - Balet Poznański, o którym od pierwszej chwili jego istnienia mówiono po prostu - balet Drzewieckiego. Dążył zawsze, by zespół tworzył formy, będące kontynuacją tego, co aktualnie dzieje się w balecie światowym. Jego działalność, to okres wielkiego sukcesu Polskiego Teatru Tańca czego. najlepszym dowodem są między innymi prestiżowe nagrody: dyplom Ministra Spraw Zagranicznych i Nagroda Państwowa I stopnia za propagowanie kultury polskiej za granicą, dyplom ITI za popularyzację sztuki polskiej za granicą, Nagroda Miasta Poznania za szczególne osiągnięcia w dziedzinie kultury i sztuki.

Inspiracje czerpał z życia

Charakter jego kompozycji ulegał stałej ewolucji. Jego ulubioną formą, był krótki balet, o zwartej i przejrzystej treści oraz odpowiednio zbudowanym kształcie ruchowym. Miał zawsze wiele do przekazania Inspirację dla swoich baletów czerpał z różnych źródeł: z Biblii, historii i literatury ("Pawana na śmierć Infantki"), motywów staroperskich, rodzimych tradycji ludowych i literackich ("Krzesany"), charakterystycznych zjawisk społecznych i obyczajów ("Cudowny mandaryn"). Inspiracje te wykorzystywał rozmaicie: od stworzenia określonego nastroju, poprzez luźne impresje, aż do szerokiego rozwinięcia fabuły. Najlapidarniej na temat twórcy Polskiego Teatru Tańca wypowiada się Ewa Wycichowska. - Jako uczennica Conrada Drzewieckiego, chłonęłam wszystko, czym Conrad emanował jako choreograf i pedagog. Był prawdziwym idolem mojego pokolenia - mówi obecna dyrektor PTT.

* * *

DZIEŃ CONRADA DRZEWIECKIEGO

23 sierpnia

- Otwarcie wystawy zdjęć i plakatów związanych z działalnością

Conrada Drzewieckiego (Rotunda Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa, parter), godz. 12

- Seminarium poświęcone twórczości Conrada Drzewieckiego przygotowane we współpracy z Zakładem Dramatu i Teatru Uniwersytetu im. A. Mickiewicza

w Poznaniu (Sala wykładowa Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa nr 340), godz. 12.30-14

- Projekcje filmów z choreografią Conrada Drzewieckiego (Sala wykładowa Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa nr 340), godz. 14.15-17 prowadzenie: Jagoda Ignaczak.

Na zdjęciu: "Flis", reż. i choreogr. Conrad Drzewiecki, Teatr Wielki, Poznań 1997 r.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji