Artykuły

Gdynia. Czytanie performatywne "Czy Pan istnieje, Mr. Johns?" w Teatrze Gdynia Główna

Teatr Gdynia Główna oraz Miasto Gdynia zapraszają 30 lipca o godz. 18.00 na premierę online czytania performatywnego "Czy Pan istnieje, Mr. Johns?" Stanisława Lema w reż. Marzeny Chojnowskiej.


Ten proces sądowy będzie wyjątkowo trudny!


Ciało kierowcy wyścigowego Harry’ego Johnsa, w wyniku wielu wypadków samochodowych zostało sukcesywnie wymienione na protezy. Nie został z niego nawet skrawek miękkiej tkanki, jest w pełni zgenializowany. Mr. Donovan, Prezes Cybernetics Company uważa zatem, że pozwany jest zespołem protez, maszyną, którą może rozebrać na części, albo zrobić z niej makietę reklamową. 


Czy Harry Johns zdoła przekonać nas o swoim człowieczeństwie? W którym zakątku ciała mieszkają cechy stanowiące o tym, że jesteśmy ludźmi? Czy da się je usunąć mechanicznie, czy może są one wartością niezbywalną?


Wspólnie z Lemem spróbujemy odpowiedzieć na te pytania.


Wartka akcja dramatu sądowego wypełniona zostaje błyskotliwymi argumentami, zaskakującymi zwrotami akcji i próbą ustalenia zawartości człowieka w człowieku. Wypełniony inteligentnym humorem spektakl (Lem opublikował swój tekst w 1955 roku!) staje się też niebezpiecznie aktualny. 


Spektakl powstał w ramach Gdyńskiego Falochronu Kultury, czyli miejskiego programu pomocy dla sektora kulturalnego.


Spektakl prezentowany bezpłatnie i online. Wydarzenie na Facebooku.


Więcej o projekcie: 


Lem na cztery sposoby!


Dla wielu z nas efektem domowej kwarantanny spowodowanej pandemią koronowirusa jest męcząco powtarzalna codzienność. Właśnie dlatego najnowsza propozycja teatralna Teatru Gdynia Główna będzie wyjątkowo niecodzienna, gdyż zaprezentujemy podróże w czasie, fascynujące dylematy cyborgizacji, halucynogenne wizje splątane z rzeczywistością i uczucia, które wbrew programowi pojawiają się w umyśle robota. 


Nasza teatralna inicjatywa to cztery czytania performatywne tekstów Stanisława Lema – „Czy pan istnieje, Mr. Johns?” (opracowanie i reżyseria: Marzena Chojnowska), „Kongres Futurologiczny” (adaptacja i reżyseria: Ida Bocian), „Maska” (adaptacja i reżyseria: Ewa Ignaczak) i „TEOHIPHIP, czyli Telechroniczna Optymalizacja Historii Powszechnej Hyperputerem” (na podstawie opowiadania „Podróż dwudziesta”, adaptacja i reżyseria: Grzegorz Kujawiński).


Czemu właśnie Lem? Bo proza tego pisarza, filozofa i futurologa idealnie poddaje się teatralnej transkrypcji i cechuje się ona znakomitym językiem, niejednoznacznym humorem i solidną porcją groteski. Wybrane przez nas teksty stawiają także wyjątkowo celne pytania na temat kształtu przyszłych stosunków społecznych, co jest aktualnym tematem w czasie społecznej izolacji i oczekiwań na powrót upragnionej „normalności”.


Wszystkie nasze czytania performatywne zostaną udostępnione bezpłatnie w serwisie YouTube. Spektakle powstają w ramach Gdyńskiego Falochronu Kultury, czyli miejskiego programu pomocy dla sektora kulturalnego.


Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji