Artykuły

Trójmiasto. Nowa rosyjska dramaturgia – laboratorium reżyserskie

Prawdziwa gratka czeka miłośników rosyjskich klimatów z Sopotu i Gdańska.


Z początkiem listopada rusza laboratorium reżyserskie, w ramach którego będzie można usłyszeć rosyjskie dramaty w interpretacjach polskich twórców.




W dniach 4-5 listopada 2020 r. w Teatrze Boto w Sopocie i Teatrze Miniatura w Gdańsku odbędzie się pierwsze polsko-rosyjskie laboratorium reżyserskie. Jest to pierwsza część dwustronnego projektu, który kontynuowany będzie pod koniec listopada w Kaliningradzie. Tam też, w Teatrze Dramatycznym, w postaci czytań performatywnych zostaną zaprezentowane teksty polskich dramaturgów. Celem tego projektu jest stworzenie wspólnej przestrzeni dla twórców dwóch różnych tradycji teatralnych. 


Rosyjskie teksty, wybrane przez kuratorów Olega Lojewskiego i Macieja Wiktora, są wyrazistymi i oryginalnymi głosami młodego pokolenia dramatopisarzy, docenianych i nagradzanych na największych konkursach dramaturgicznych w kraju i za granicą. W Polsce zostaną wyreżyserowane przez młode pokolenie reżyserek i reżyserów, absolwentów Akademii Teatralnej w Warszawie: Anikę Idczak, Pamelę Leonczyk, Dorotę Androsz i Marka Idzikowskiego. Zgodnie z formatem laboratorium po pokazach odbędzie się omówienie, w którym wezmą udział eksperci teatralni: Tomasz Domagała, dr Katarzyna Kręglewska oraz Anna Włodarska.


Transgraniczne polsko-rosyjskie laboratorium reżyserskie „Sąsiedzi” organizowane jest przez Stowarzyszenie Twórców „Cztery wymiary to dla nas za mało”. 


Czas trwania wszystkich pokazów work in progress to około 60 minut. Po pokazach odbędzie się omówienie i rozmowa z publicznością.


Program Laboratorium


4 listopada 2020, Teatr Miniatura


18.00 Ghandi milczał w soboty Anastasiji Bukriejewej, tłum. Jakub Adamowicz, reż. Anika Idczak


Główny bohater sztuki to nastoletni chłopiec Sasza, który woli, żeby nazywano go Mot. Jest marzycielem i ma dobre serce. Postanawia dać schronienie bezdomnej Lizie, którą poznaje w przejściu podziemnym.


Anastasija Bukriejewa jest finalistką i laureatką największych konkursów i festiwali dramaturgicznych, takich jak Omskie Laboratorium Dramatu, Pierwsze Czytanie, konkurs Rosyjskiego Akademickiego Teatru Młodzieżowego „W poszukiwaniu nowej sztuki”, Remarka, Lubimowka. Jej sztuka Ghandi milczał w sobotyrazem z tekstami Dmitrija Daniłowa Człowiek z Podolska i Andrieja Iwanowa Z zawodówki była uznana za najlepszy tekst roku i wystawiona na scenie szkoły-studia MChAT. 


20.00 Wyjście Poliny Borodiny, tłum. Krzysztof Tyczko, reż. Pamela Leończyk


Sztuka nawiązująca do biblijnego wyjścia Izraelitów z Egiptu – główny bohater niczym Mojżesz opuszcza swoje poprzednie życie, udając amnezję.


Autorka Wyjścia Polina Borodina jest dramatopisarką, pedagożką oraz dyrektorką artystyczną słynnego festiwalu dramaturgicznego Lubimowka. Autorka tekstów Tutaj mieszka Nina, Barbarzyńcy, Trzy czwartych smutku, Wyjście, Czas teraźniejszy nieokreślony i wielu innych. W 2018 roku tekst Wyjście został uznany za jeden z trzech najlepszych tekstów roku według jury konkursu współczesnej dramaturgii Kulminacja.


5 listopada 2020, Teatr BOTO


18.00 Zeznania świadków Dmitrija Daniłowa, tłum. Agnieszka Sowińska, reż. Dorota Androsz


Tekst składa się z wielu wypowiedzi różnych osób o młodym człowieku, który właśnie popełnił samobójstwo. Jego była dziewczyna, sąsiedzi, koledzy z pracy, pracodawcy i znajomi próbują wyjaśnić, kim właściwie był, dlaczego targnął się na swoje życie, ale naszkicowany przez nich portret jest niespójny.


Dmitrij Daniłow to rosyjski poeta i pisarz urodzony w Moskwie. Autor takich tekstów jak Człowiek z Podolska, Sierioża jest bardzo tępy, Co pan robił wczoraj wieczorem?, Wybrać trzech. Daniłow jest laureatem nagrody Złota maska (2018), nagrody Andrieja Biełego (2019) oraz konkursów dramaturgicznych Remarka i Kulminacja (2017) za tekst Człowiek z Podolska.


20.00 Bohater i Minotaur Walerija Pieczejkina, tłum. Jakub Adamowicz, reż. Marek Idzikowski


Tekst, poza zabawą istotą teatru, korzystając z konwencji absurdu i groteski, przedstawia boleśnie trafną metaforę drogi człowieka przez życie. Autor powołuje do życia bohaterów dramatu – Dmitrija, Maszę i Karinę, ale to bohaterowie kierują przebiegiem wydarzeń, doprowadzając do zaskakującego zakończenia.


Walerij Pieczejkin – dramaturg, scenarzysta, dziennikarz, kurator moskiewskiego teatru Gogol-Centrum. Autor tekstów do spektakli Metamorfozy, Sen nocy letniej, Dziewięć. Laureat nagrody Debiut i Nowa Dramaturgia. Uczestnik festiwalu Lubimowka, a także międzynarodowego seminarium dla dramaturgów teatru Royal Court Theatre w Londynie. Jest również wykładowcą na Wyższej Szkole Ekonomii, Creative Writing School i Gogol School.


Каtegoria wiekowa 16+


Linki do rejestracji na wydarzenia w teatrze Miniatura:


Ghandi milczał w soboty: https://evenea.pl/pl/wydarzenie/ghandimilczalwsobotyhttps://evenea.pl/pl/wydarzenie/ghandimilczalwsoboty


Wyjście: https://evenea.pl/pl/wydarzenie/wyjscie


Ze względu na ograniczenia wywołane przez pandemię planowane są również transmisje: więcej informacji na stronach partnerów oraz profilu wydarzenia na Facebooku.


Partnerzy Laboratorium: Teatr Miniatura (Gdańsk), Teatr Boto (Sopot), Kaliningradzki Okręgowy Teatr Dramatyczny (Kaliningrad), Fundacja Konglomeart (Sopot)


Laboratorium „Sąsiedzi” powstało przy wsparciu: Polsko-Rosyjskiej Fundacji Dialogu i Porozumienia, Instytutu Polskiego w Moskwie, Instytutu Polskiego w Petersburgu, Konsulatu Generalnego RP w Kaliningradzie, Związku działaczy teatralnych Federacji Rosyjskiej (oddział Kaliningradzki), Polsko Rosyjskiej Izby Handlu i Przemysłu (Warszawa), Międzywydziałowego Naukowo-Artystycznego Koła UG, APS Energia SA


Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji