Kulturalny Lublin 2006
Najważniejsze wydarzenia kulturalne i rozrywkowe w mijającym 2006 roku zebrał Andrzej Molik w Kurierze Lubelskim.
Wybór najciekawszych spektakli, koncertów, czy wystaw nie był łatwy. Swoją dwunastkę przedstawiam w zgodzie z kalendarzem, bez układania "listy przebojów".
Mrożek na jubileusz
Z wydarzeń przygotowanych w ramach roku obchodów 120 lat teatru dramatycznego w Lublinie spektaklem ważniejszym niż "Wesele" Stanisława Wyspiańskiego, zaprezentowanym jesienią, podczas głównych uroczystości jubileuszowych w Teatrze im. J. Osterwy, wydaje się kwietniowa premiera "Miłości na Krymie" Sławomira Mrożka. I to nie dlatego, że odbyła się w obecności autora i że przyjął on spektakl bardzo dobrze. W sztuce, wyreżyserowanej przez Krzysztofa Babickiego, karkołomny zamysł przeprowadzenia przez trzy epoki nie starzejących się bohaterów, zyskał prawdziwy sceniczny blask. To jeden z najlepszych spektakli Teatru Osterwy, zrealizowanych w ostatnich latach.
Kozienalia
Plenerowe koncerty - w Ogrodzie Saskim i miasteczku akademickim - Goi, Szymona Wydry & Carpe Diem, Marii Peszek, Raz Dwa Trzy, Naczyń, Stodoły, Oceanu, Hey, Sidneya Polaka i T-Love, kabareton z udziałem zespołów PoMimochodem, Smile, Noł Nejm i Formacji Chatelet, projekty Bogowie egipscy, Inwazja kiczu, Windowanie i filmowy "Po tamtej stronie socrealizmu", kilkudniowy "Meeting teatralny", Dzień Afryki i Dzień Kultury Ukraińskiej to główne atrakcje studenckich Kozienaliów 2006. Rozpoczęły się 12 maja, a zakończyły po ośmiu dniach. Impreza firmowana przez studentów UMCS i AR to najbardziej otwarte i przyjazne wobec widzów "z miasta" przedsięwzięcie spośród juwenaliów organizowanych przez nasze uczelnie.
Klechdy uwodzące
Nie było w historii obchodów Dni Lublina wydarzenia lepiej do nich pasującego niż zaprezentowany w czerwcu w muszli koncertowej Ogrodu Saskiego spektakl muzyczny "Klechdy lubelskie". Jan Kondrak, autor scenariusza i reżyser, wykreował istną sagę o poetach naszego z miasta i regionu, w formie potoczystej, śpiewanej opowieści. "Klechdy" w znakomitym wykonaniu Federacji wspieranej przez gości powinny stanowić eksportowy, promocyjny produkt artystyczny Lubelszczyzny. Muzykę do utworów Klonowica, Czechowicza, Wojtyły, Szymonowica, Leśmiana, Kniaźnina, Pola, Koźmiana, Reja, Kochanowskiego, Grześkowiaka i Stachury skomponowali Marek Andrzejewski i Piotr Selim. Gościnnie śpiewali Borys Somerschaf i Kairos.
Sąsiedzi teatralni
W czerwcu odbył się I Festiwal Teatrów Europy Środkowej "Sąsiedzi". Pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym jest Witold Mazurkiewicz, aktor i reżyser z Kompanii Teatr. Obok teatrów z krajów Grupy Wyszehradzkiej - Czech, Węgier, Słowacji i Polski - zaproszono najbliższych sąsiadów z Białorusi i Ukrainy. Pokazy ułożono w sześć "dni narodowych". Plenerowy i ludyczny charakter "Sąsiadów" zadecydował, że festiwal stał się poważną konkurencją dla starszych o dekadę "Konfrontacji Teatralnych".
Terytoria Zachęty
Działające zaledwie od roku Lubelskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych wsparte przez miasto zorganizowało we wrześniu w Centrum Kultury wystawę "Terytoria". Spotkanie współczesnych artystów z Białorusi, Ukrainy i Polski przyniosło rewelacyjne efekty, a ekspozycja odbiła się echem daleko poza Lublinem. Jej kuratorom - Jolancie Męderowicz i Waldemarowi Tatarczukowi - udało się zgromadzić dzieła najbardziej znaczących twórców z trzech krajów.
Chińskie puzdereczko
Udany rok w Teatrze im. H.Ch. Andersena zaakcentowała otwierająca we wrześniu sezon 2006/07 premiera "Córki Króla Smoków" wg opowiadania Li Czchao-Weja sprzed dwunastu wieków. Włodzimierz Fełenczak w setnej sztuce przez siebie wyreżyserowanej zastosował wszystkie swoje ulubione formy i środki teatralne. Na scenie objawiło się pięknie zdobione chińskie puzderko, z którego co i rusz wyskakiwało coś efektownego - elementy opery pekińskiej, lalki zbliżone do bunraku, teatr cieni, a nawet mały wykład o konfucjanizmie.
50 lat BWA
Wystawa zorganizowana w październiku przez Biuro Wystaw Artystycznych z okazji 50-lecia okazała się najciekawsza z wszystkich prezentowanych w tym roku. Dyrektor Andrzej Mroczek, sprawujący swą funkcję od ćwierćwiecza, zawsze stawiał na sztukę awangardową i jubileuszowa wystawa "Ład i odczucie" wyraźnie to pokazuje. Uczestniczy w niej 23 autorów. Oglądając zwartą i klarowną ekspozycję jasne się staje, dlaczego Galeria BWA zyskała tak duże uznanie w kraju i na świecie, że chcieli się tu pokazywać najwybitniejsi artyści. Bo była i jest konsekwentna w promowaniu dobrej, ultranowoczesnej sztuki.
Konfrontacje przed wyzwaniem
11. edycja Międzynarodowego Festiwalu "Konfrontacje Teatralne" była wydarzeniem nie tylko października. Na wielki plus należy zapisać mądrą akcję "Filozofia na ulicy" z cytatami rozwieszonymi na gmachach użyteczności publicznej. Ze spektakli największe wrażenie robiły "Eros i Thanatos" genialnego japońskiego tancerza butoh Daisuke Yoshimoto, "Osobisty Jezus" z Teatru Modrzejewskiej w Legnicy, "Dok+Tor" z moskiewskiego Teatru Doc., parodystyczne "Zaryzykuj wszystko" w reżyserii Grzegorza Jarzyny ze stołecznego Teatru Rozmaitości i "Kalimorfa", też ze stolicy, z Teatru Kalimorfa. Pomysł Janusza Opryńskiego, szefa Konfrontacji, by w tym roku pokazać dokonania "autonomicznych republik teatralnych" nie zawsze się sprawdzał, bo wiele spektakli z tej eksperymentalnej grupy było przedsięwzięciami nieudanymi.
Czar Możdżera
Z imprez sprowadzonych do Lublina najwyższa nota należy się listopadowemu koncertowi jazzowego trio Leszek Możdżer - Lars Danielsson - Zahar Fresco, promującego płytę "Between Us and the Light". Spokojny, balladowy ton Możdżerowej muzyki już od początku zaczarował słuchaczy, przekonanych, że uczestniczą w wydarzeniu fantastycznym, o którym będą pamiętać przez lata.
Taniec w ofensywie
Listopadowe X Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca w roku swego jubileuszu przystąpiły do takiej ofensywy, że były najlepsze z wszystkich lubelskich festiwali teatralnych. Centrum Kongresowe AR, Chatka Żaka i Sala Nowa wypełnione po brzegi publicznością przez pięć dni imprezy świadczą o ogromnym wzroście zainteresowania niszową kilka lat temu dziedziną sztuki. Rewelacją było sprowadzenie Paul Taylor Dance Company 2 z USA [na zdjęciu], zespołu założonego po to, żeby prezentować choreografię legendarnego twórcy new dance.
Passa Hadesu
Grudniowy XIV Hades Jazz Festiwal z Krzysztofem Ścierańskim, Markiem Raduli i Tomaszem Stańko wieńczył bardzo dobrą passę Kawiarni Artystycznej Hades. Wcześniej sukcesem okazał się nowy program Federacji "Tygiel", koncert "Jean-Jacques Milteau en duo avec Manu Galvin" oraz koncerty flamenco z udziałem gwiazd z Andaluzji, z Pilar Ortegą na czele, tancerką o niewyobrażalnej technice. Kulturalny rok w Hadesie zamyka wystawa "Święto śledzia", prezentująca prace lubelskich plastyków na temat świątecznej ryby.
100 lat muzeum
Muzeum Lubelskie obchodzi w tym roku setne urodziny. W prezencie od Muzeum Narodowego w Warszawie jubilat otrzymał obraz Juliusza Kossaka, a mówiąc dokładniej - odzyskał dzieło skradzione kilkanaście lat temu. Z okazji wielkiej rocznicy powstała wystawa "Leona Wyczółkowskiego wędrówki po Lubelszczyźnie". Artysta wychował się na Lubelszczyźnie i ciągle tu powracał, czego efektem jest ponad sto portretów Lublina i regionu: obrazów, rysunków i grafik wykonanych jego ręką.