Artykuły

Magia powrotów

Najlepsze tegoroczne przedstawienia utrzymane są w nostalgicznym klimacie powrotu do przeszłości, choć zakotwiczone w dzisiejszych troskach. Wyszły spod ręki mistrzów: Izabelli Cywińskiej, Krzysztofa Zaleskiego i reżysera średniego pokolenia Piotra Cieplaka. To im zawdzięczamy teatralne wydarzenia roku - pisze Janusz R. Kowalczyk w Rzeczpospolitej.

Izabella Cywińska w "Czarownicach z Salem" Arthura Millera (Teatr Powszechny w Warszawie) [na zdjęciu] pokazała mechanizm manipulacji przeradzającej się w fanatyzm i nietolerancję. Zbigniew Zapasiewicz wykreował wielką rolę zapalczywego dogmatyka, sędziego Danfortha. Przedstawienie mówi o nadrzędnej potrzebie obrony prawdy, choćby miało się za to płacić najwyższą cenę. Temat gorący, zwłaszcza w świetle nowych odkryć i przecieków z IPN. Lojalki nie podpisał nagabywany przez oficera UB pisarz, w którym można rozpoznać porte-parole Marka Nowakowskiego. Jego prozę rewelacyjnie przeniósł na scenę Krzysztof Zaleski w "Wagonie" (Teatr Współczesny w Warszawie). W pulsujących emocjami i życiową prawdą wypisach z naszych dziejów najnowszych są świetne role z genialnym epizodem Damiana Damięckiego jako Majora LWP.

Nie do zapomnienia jest Krzysztof Wakuliński w roli filozofującego profesora Szlemiela, narratora scenicznej adaptacji "Opowiadań dla dzieci" Singera (Teatr Narodowy). Piotr Cieplak wystawił je z rozmachem, pomysłowo ustawiając kilka poziomów gry dla ponad 20-osobowego zespołu. Literatura noblisty wykorzystującego tradycyjne motywy z podań żydowskich zyskała wspaniały ekwiwalent plastyczny, ruchowy, muzyczny. Na poły realny, na poły fantastyczny świat mądrych opowieści o sile miłości to majstersztyk dla widza w każdym wieku.

Teatromani mogli smakować aktorską wirtuozerię Joanny Bogackiej w "Bostońskim małżeństwie" Mameta (Scena Prezentacje w Warszawie) w reżyserii Romualda Szejda. Bogacka gra tu lesbijkę Klarę, która swoim leniwym seksapilem i zdystansowaniem uwodzi nie tylko partnerkę, ale i zahipnotyzowanych nią widzów.

Nie sposób pominąć przeniesień klasyki, które przygotowali Anna Augustynowicz ("Wesele" Wyspiańskiego w szczecińskim Współczesnym), Krzysztof Jasiński ("Biesy" Dostojewskiego - STU w Krakowie) oraz Maciej Sobociński ("Othello" Szekspira - Bagatela w Krakowie). Ciekawy materiał sceniczny zyskał Piotr Tomaszuk, inscenizując w Supraślu "Wierszalin. Reportaż o końcu świata" Włodzimierza Pawluczuka. Jeśli natomiast ktoś szuka w teatrze dobrej rozrywki, nie powinien opuścić "Krótkiego kursu piosenki aktorskiej" Wojciecha Szelachowskiego (Baj Pomorski w Toruniu).

Oczywiście niepomiernie dłuższa jest lista przedstawień, na które nie warto tracić czasu. Tak jak i na rozpisywanie się o nich. Zastanawia, że wśród rozczarowań rej wodzą dwaj nowi dyrektorzy scen warszawskich. No comments.

Zachwyty:

"Czarownice z Salem", reż. Izabella Cywińska, Teatr Powszechny, Warszawa.

"Wagon", reż. Krzysztof Zaleski, Teatr Współczesny, Warszawa

"Opowiadania dla dzieci", reż. Piotr Cieplak, Teatr Narodowy, Warszawa

Rozczarowania:

"Peer Gynt", reż. Paweł Miśkiewicz, Teatr Dramatyczny, Warszawa

"Wyścig spermy", reż. Maciej Kowalewski, Teatr Na Woli, Warszawa

"Szewcy u bram", reż. Jan Klata, TR, Warszawa

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji