Artykuły

Od Wschodu do Zachodu. Spotkania w teatrze

Hamlet na Bliskim Wschodzie, Puccini w Chinach, japońska muzyka w szwajcarskim przedstawieniu. Teatry ze Stanów Zjednoczonych, Chin, Kuwejtu, Szwajcarii, Niemiec. Od 2 do 25 października aż 14 przedstawień. Na drugim warszawskim Festiwalu Festiwali Teatralnych Spotkania 2004 zobaczymy najlepsze spektakle z całego świata.

Zapraszam na Festiwal

PIOTR CIEŚLAK, dyrektor Teatru Dramatycznego w Warszawie i szef Spotkań: - W tym roku hasłem festiwalu jest przenikanie się kultur. Stąd podtytuł WSCHÓD-ZACHÓD INSPIRACJE. Świat rozpada się na części, które coraz gorzej się porozumiewają. Miejscem jednoczących, wspólnych przeżyć może być sala teatralna. To szansa na częściowe przynajmniej zbliżenie. Dlatego zapraszamy spektakle, które opowiadają o przełamywaniu barier albo same są tego przełamywania dowodem. Przedstawiamy przekrój wydarzeń teatralnych dostrzeżonych gdzie indziej. Stąd nazwa: Festiwal Festiwali. Spektakle można będzie zobaczyć w Teatrze Dramatycznym, Powszechnym, Nowym w Warszawie. Informacje: www.teatrdramatyczny.pl lub tel. 0-22 826 26 84.

Yasmina Reza Od grania do pisania

Autorka Hiszpańskiej sztuki wykorzystanej przez Krystiana Lupę jest w tej chwili najbardziej znaną na świecie dramatopisarką francuską. Pisze o codzienności, relacjach między kobietą i mężczyzną, zakłamaniu, ukrytych konfliktach

i emocjach. Jej dramat Sztuka przełożono na 20 języków, a Życie: trzy wersje miato równolegle prapremiery w Paryżu, Londynie, Wiedniu i Atenach. Dla Romana Polańskiego przygotowała adaptację Przemiany Kafki, napisała scenariusz do

filmu swojego wieloletniego przyjaciela Didiera Martiny'ego. Gdy jednak Sean Connery chciał nakręcić film na podstawie Sztuki i zwrócił się do niej z prośbą o prawa autorskie, odmówiła, gdyż jak mówi: "dzieło przestałoby żyć swoim życiem scenicznym". Podobnie jak kosmopolityczne są jej sztuki, tak Yasmina Reza jest obywatelką świata. Pochodzi z rodziny żydowskich emigrantów. Nie podaje daty swojego urodzenia, wiadomo, że urodziła się między 1955 a 1965 rokiem. Ojciec, pół Rosjanin, pół Irańczyk, był inżynierem, matka węgierską skrzypaczką. Yasmina Reza ma dwoje dzieci: 16-letnią córkę Altę i 10-letniego syna Nathana. Karierę teatralną zaczynała jako aktorka; dziś rzadko pojawia się na scenie. Zajmuje się głównie pisaniem, nie tylko dramatów, ale też prozy.

Ile postaci jest we mnie

Premiera na Festiwalu!

Nowy spektakl Krystiana Lupy Niedokończony utwór na aktora.

Agnieszka Wosińska, aktorka Teatru Dramatycznego, mówi o swojej roli w przedstawieniu, gdzie gra dwie bohaterki: Nurię i Postać Przybłąkaną.

Takiej roli jeszcze nie miałam. Reżyser polączyt w tym spektaklu dwa dramaty: Hiszpańską sztukę współczesnej francuskiej autorki Yasminy Rezy i Mewę Czecho-wa. Nuria z Hiszpańskiej sztuki jest jak chińskie pudełko. Gram aktorkę występującą w sztuce, w której jednym z wątków są próby jeszcze innego przedstawienia. W nim również gra moja bohaterka. Zwykle praca nad rolą ma w sobie coś ze schizofrenii, zaciera się granica między "byciem w postaci" a własnym do niej stosunkiem. Tu spiętrzenie postaci sprawia, że jest jeszcze trudniej. Nuria odniosła zawodowy sukces w filmie. Nie sprawia jej on szczególnej satysfakcji, za to odbija się na stosunkach rodzinnych, relacjach z matką i zakompleksioną siostrą, też aktorką, oraz z mężczyznami. Aktorzy mówią na scenie o balansowaniu na granicy między fikcją i realnością, próbują pytać, czym naprawdę jest życie. Z kolei pierwszy akt Mewy Czechowa ukazuje przerwane przedstawienie, którego aktorzy nie mogą skończyć, bo ciągle coś im przeszkadza. Ta opowieść o teatrze, który nie może się zmaterializować, w specjalny sposób oświetla problemy bohaterów Yasminy Rezy. To wspaniale studium psychologiczne, szczególnie bliskie nam, ludziom sceny. Najciekawsze, że mojej postaci u Czechowa w ogóle nie ma. Lupa ją wymyślił. W Postać Przybłąkaną wchodzę z bagażem Nurii, która marzy o zagraniu wtaśnie bohaterki Czechowa, Soni z Wujaszka Wani. Lupa daje aktorowi coś ważnego: wielką akceptację jego poszukiwań. To uruchamia wyobraźnię i dodaje śmiatości. Dzięki temu mogę się odważyć na dużo więcej niż zwykle.

Lorca, Puccini, Szekspir. Polecamy najciekawsze spektakle festiwalu

Dom Bernardy Alba Federica Garcii Lorki z Teatru Thalia z Hamburga. Reżyser Andreas Kriegenburg w swojej opowieści o matce wychowującej cztery córki w nienawiści do mężczyzn jest wyjątkowo okrutny wobec kobiet. Są zwierzęce, zte, niezaspokojone, gotowe zabić. Warto zobaczyć taką wizję kobiecości nawet po to, by się z nią nie zgodzić. Światowa krytyka zachwyca się wyrazistą wizją plastyczną, wyrafinowaną formą i genialną grą niemieckich aktorek. (20 października)

Hashirigaki, spektakl teatru Vidy ze Szwajcarii, inspirowany nietłumaczoną

Trylogia smoka w wykonaniu Teatru Ex Machina z Kanady. To rozciągnięta

rski spektakl Hashirigaki łączy pop, w Polsce powieścią Gertrudy Stein The Making ofAmericans z 1925 roku, albumem zespołu Beach Boys Pet Sounds i japońską muzyką ludową. Przedstawienie zderza ze sobą trzy kobiety wywodzące się z odmiennych kultur, różniące się temperamentem, sposobem bycia, ale wzajemnie się dopełniające. Dobra okazja do zadania pytania o uniwersalną kobiecość. (7-8 października).

"Dragons Trilogy". Na cały dwudziesty wiek sentymentalna saga rodzinna o kilku pokoleniach chińskich emigrantów żyjących w Kanadzie, o ich próbach asymilacji, osamotnieniu i perypetiach miłosnych. Reżyser wykorzystuje różne środki wyrazu, łączy narrację teatralną z tańcem opartym na tai-chi i krokach tanga. (8-10 października).

Księżniczka Turandot z Opery Pekińskiej [na zdjęciu scena z przedstawienia], spektakl inspirowany słynną operą Pucciniego o pięknej księżniczce o okrutnym sercu. Staranie się o jej rękę kończy się śmiercią śmiałków. Przedstawienie utrzymane w tradycyjnej formie chińskiego teatru z jego bogatymi kostiumami, tańcem i akrobacjami. Chiński motyw użyty przez włoskiego kompozytora wraca do Chin. Żeby aktora przyjęto tam do zespołu operowego, musi on wykazać się wielkimi umiejętnościami. Jeśli podczas półgodzinnego pokazu akrobacji, śpięwu i tańca na jego czole ukaże się kropelka potu, nie zasługuje na etat. (24-25 października)

Al-Hamlet zrealizowany przez Zaoum Theatre z Kuwejtu. Arabscy artyści przenieśli akcję szekspirowskiego dramatu na Bliski Wschód i położyli nacisk

na wątek polityczny. Próbują opowiedzieć o sytuacji współczesnego państwa islamskiego. W tej sztuce znajduje się ono w przededniu wojny, ale jego obywatele zamiast myśleć o obronie, toczą między sobą kłótnie. Ciekawe, czy w arabskiej wersji Hamleta tragedia Ofelii zostanie w ogóle zauważona? (13-15 października)

Niewina Dei Loher w reżyserii Pawia Miśkiewicza ze Starego Teatru z Krakowa.

Wielowątkowa akcja tej sztuki rozgrywa się w portowym mieście, bohaterowie to zagubieni dziwacy - skutki uboczne zwariowanej cywilizacji. Czarni nielegalni emigranci, samotna kobieta udająca matkę mordercy, filozofka, która utraciła wiarę w filozofię. Dea Loher stworzyła w dramacie kilka wyrazistych ról kobiecych, choćby postać niewidomej tancerki go go o imieniu Absolut, która po odzyskaniu wzroku stwierdza, że widzi znacznie gorzej. (3-4 października)

Dla czytelniczek mamy 10 podwójnych biletów na Festiwal oraz 15 podwójnych biletów na spektakle Teatru Dramatycznego, które będą prezentowane w sezonie 2004/2005. Wystarczy odpowiedzieć na pytanie: Po raz który organizowany jest Festiwal Spotkania? i przesiać pod numer 7164 SMS-a o treści: TS.FFTS.odpowiedz.

Czekamy od 11 września do 10 października. Koszt SMS-a 1,22 zł z VAT.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji