Artykuły

Aktorki triumfują w Szczecinie

O nagrodach XLIII Przeglądu Teatrów Małych Form Kontrapunkt w Szczecinie pisze Janusz R. Kowalczyk w Rzeczpospolitej.

Widowiska festiwalu skupiały się na problemach kobiet. Większość laurów trafiła w ich ręce.

Widzów, którzy tradycyjnie przyznają Grand Prix tego przeglądu, nie zraziła publicystyczna maniera przedstawienia "Nordost" [na zdjęciu] Torstena Buchsteinera w reżyserii Grażyny Kani z bydgoskiego Teatru Polskiego.

Tragedię ataku czeczeńskich terrorystów na teatr na Dubrowce i odbicia zakładników przez rosyjskie siły specjalne oglądaliśmy oczami bojowniczki, zakładniczki i lekarki.

Jednomyślny werdykt jury pod przewodnictwem Pawła Miśkiewicza najwyższym uznaniem obdarzył "Przeżyjemy burzę" zespołu Campo z Gandawy w reżyserii Beniamina Verdoncka - widowisko-happening z abstrakcyjną grą form plastycznych. Pozostałe laury przypadły w udziale głównie aktorkom. Doceniono grę Marii Dąbrowskiej, Małgorzaty Klary i Marty Waldery w "Idiotkach" z Teatru Współczesnego w Szczecinie. Reżyser Marcin Wierzchowski zestawił tu klasykę pornografii - "Historię O" Pauliny Réage z "Dzienniczkiem" św. Faustyny Kowalskiej i "Alkestis" Eurypidesa. Aktorki się nie oszczędzały, choć całość była nudnym, pseudointelektualnym bełkotem.

Nagrodę dla zespołu zdobyła też zdominowana przez panie obsada widowiska "O zwierzętach" Elfriede Jelinek z Deutsches Theater w Berlinie.

Barbara Marszałek z łódzkiego Teatru im. Jaracza została doceniona w roli żony głównego bohatera w "Brzydalu" von Mayenburga w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego. Wyróżnienia przypadły też Sabinie Tumidalskiej jako Staruszce w autorskim widowisku "Był sobie Polak, Polak, Polak i diabeł" Pawła Demirskiego z teatru w Wałbrzychu oraz Katarzynie Krzanowskiej, czyli Młodej w "Klątwie" Wyspiańskiego w Starym Teatrze w Krakowie. Spektakl wyreżyserowała Barbara Wysocka - nagrodzona za inscenizacyjną koncepcję.

Reżyser Anne Hirth, która przywiozła z Berlina autorskie widowisko "przeszłość przed ego" w wykonaniu büro für zeit + raum, oprócz nagrody dla aktora Gregory'ego Stauffera odebrała dwie pozaregulaminowe: uniwersytecką i gazetki festiwalowej.

Zmęczeni publicystką dziennikarze uznali za "swój" dowcipny pastisz sceniczny postaci z komiksu w przedstawieniu "Cuttlas, anatomia rewolwerowca" Produccions Essencials i Acetato Teatro z Barcelony. Bo choć trzeba gorąco podziękować organizatorom za wyjazd do Berlina, a zwłaszcza za możliwość obejrzenia doskonałego wystawienia "Penthesilei" von Kleista w inscenizacji Luka Percevala, to trudno byłoby ją włączyć do konkursu, który wciąż jest Przeglądem Teatrów Małych Form.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji