Artykuły

Good Girl Killer potwierdza klasę

"Akcja" w choreogr. Magdy Jędry, Anny Steller, Krzysztofa Leona Dziemaszkiewicza i Grzegorza Welizarowicza teatru Good Girl Killer w Gdańsku. Pisze Mirosław Baran w Gazecie Wyborczej - Trójmiasto.

Artystom z trójmiejskiej grupy Good Girl Killer udała się rzecz niezwykle trudna - ich najnowszy spektakl "Akcja" nie tylko w twórczy sposób wykorzystuje formułę teatru tańca, ale też poszerza ją o ciekawe i oryginalne pomysły.

Już w samym założeniu "Akcja" jest spektaklem jak na teatr tańca niezwykłym - jest to adaptacja dramatu Sama Sheparda o tym samym tytule, historii czwórki relacji pomiędzy czwórką ludzi zamkniętych w budynku na pustkowiu. Zdarza się, że teksty literackie są inspiracją widowisk tanecznych, gdzie przenosi się na ruch emocje i skojarzenia wywoływane przez konkretne utwory (w trójmieście przoduje w tym Teatr Okazjonalny, który zatańczył między innymi poezję Zbigniewa Herberta). Jednak w przypadku "Akcji" widzimy na scenie taneczne adaptacje fragmentów dramatu, właściwie bez słowa mówionego (pojawia się tylko jeden monolog na samym końcu spektaklu). Mamy okazję śledzić relacje powstające pomiędzy bohaterami i targające nimi emocje: wybuchy agresji, zagubienie, głód.

Choreografia "Akcji" imponuje, twórcy spektaklu świetnie operują zmianami tempa, przeplatając ze sobą momenty bezruchu, sola, układy dwóch tancerzy czy całej czwórki. Niesamowite wrażenie robi początek przedstawienia, gdy mężczyźni (Krzysztof Leon Dziemaszkiewicz i Grzegorz Welizarowicz) siedzą przy stole a Anna Steller tańczy z zawiązanymi oczami. Na uwagę zasługuje również - rzadkie w teatrze tańca, bliskie spektaklom dramatycznym - ciekawe "ogranie" rekwizytów czy scenografii.

Klimat "Akcji" buduje także świetna muzyka Grzegorza Welizarowicza. Zaczyna się od leniwych gitarowych motywów (przypominających nieco "brzdękanie" Neila Younga ze ścieżki dźwiękowej filmu "Truposz", z czasem przyśpiesza i dochodzą do niej motywy elektroniczne, aż do industrialnego jazgotu w najbardziej dramatycznych momentach widowiska.

Artystom w "Akcji" udała się rzecz niezwykła. Nie tylko stworzyli oryginalną i ciekawą choreografię, doskonale mieszącą się w formule współczesnego teatru tańca, ale także wzbogacili ją o elementy typowe dla teatru dramatycznego czy performace'u. Good Girl Killer potwierdziło swoją klasę (którą widać było już w debiutanckim spektaklu "Good Girl Killer"), tworząc jedno z najlepszych trójmiejskich przedstawień tanecznych ostatnich lat.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji