Artykuły

Aktorzy bronią Grzegorzewskiego

Teatr autorski Jerzego Grzegorzewskiego jest bardzo szczególną propozycją artystyczną, adresowaną do wtajemniczonych, obdarzonych łaską nadążania za jego wizjami. Realizacje Grzegorzewskiego są coraz częściej wariacjami na temat sztuk, z którymi artysta ma ochotę się zmierzyć. Są rodzajem odautorskiej refleksji, czasem serio, czasem z przymrużeniem oka.

Tak też jest z ostatnim spektaklem "Cztery komedie równoległe", rozpisanym na dwa wieczory. Wieczór pierwszy mamy właśnie za sobą, drugi - w czerwcu. Na obecny składają się dwie miniatury "Sonata epileptyczna" i "Jagogogo kocha Desdemonę".

W skład "Sonaty" wchodzą motywy z "Sonaty widm" {#au#132}Strindberga{/#} oraz "Idioty" {#au#199}Dostojewskiego{/#}. Czy można łączyć wątki z dzieł tak różnych i szukać dla nich wspólnego mianownika? Grzegorzewski odpowiedział sobie twierdząco. Wyłuskał postaci, strzępki dialogów, wtopił je w scenografię, w której mogłoby się rozgrywać każde jego przedstawienie, puścił machinę w ruch i... pozostawił widza obojętnym.

Gra, jaką Grzegorzewski prowadzi z bohaterami i ideami, jest tak hermetyczna, że aż nużąca. Zdarzają się, oczywiście, przebłyski zrozumienia czy nawet aprobaty, ale dotyczą one raczej popisów aktorskich niż zrozumienia celu tej zabawy. Aktorzy wnoszą napięcie, siłę i życie, tacy aktorzy, jak Irena Laskowska, Teresa Budzisz-Krzyżanowska, Andrzej Blumenfeld czy Włodzimierz Press. Aktorzy bronią wizji Grzegorzewskiego.

Część druga, o połowę krótsza, poświęcona jest Wenecji. Punktem wyjścia stały się dla twórcy spektaklu "Otello" {#au#136}Szekspira{/#} i "Śmierć w j Wenecji" {#au#80}Manna{/#}. Tym razem - duże brawa dla scenografii oddającej klimat miasta. Główną postacią jest Tadzio-Aschenbach, grany przez znakomitego niegdyś tancerza Stanisława Szymańskiego. Jego tyleż kabotyńska co liryczno-nostalgiczna pantomima (gorzej, gdy aktor otwiera usta) jest fantastycznym, błyskotliwym pomysłem scenicznym, który w zderzeniu z nadekspresją Anny Chodakowskiej (Desdemona) i Edwarda Żentary (Jagogogo) daje efekt piorunujący. Radzę wytrwać do drugiego aktu.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji