Artykuły

Z teatrów warszawskich

Fantazy czyli Idalia

Rzadko się zdarza, aby w warsza­wskim teatrze wystawiano sztukę, zwła­szcza polską sztukę, nie napisaną w epoce telewizji i bomby atomowej. W potokach nowoczesności zaginął repertuar roman­tyczny, który jeszcze dwadzieścia lat te­mu tworzył oblicze polskiego teatru. Więc gdy na deskach jednej z trzech naj­lepszych scen w stolicy, w Teatrze Ateneum, pokazuje się dramat Słowackiego, i to dramat niełatwy, bo jest nim "Fantazy", obojętnie obok takiego zjawiska przejść nie można.

Wystawiony w połowie listopada "Fantazy" w reżyserii Gustawa Holoubka jest wart pochwał, jak chroniona roślina, której mimo wszystko udało się przeżyć i jako tako rozwinąć. Nie ma co szukać w tym przedstawieniu pomysłów reżyser­skich, ani tak zwanego nowego ujęcia klasyki. Rola reżysera ograniczyła się do kosmetycznych skrótów w tekście i odda­nia pełnej swobody aktorom, którzy są prawdziwymi autorami "Fantazego" w Ateneum. Spośród wielu innych warte grzechu są szczególnie dwie kreacje: Fan­tazy Marka Kondrata oraz Idalia Teresy Budzisz-Krzyżanowskiej.

Słowacki napisał sztukę o zblazowa­nym arystokracie, który z nudów stara się o rękę Dianny, córki hrabiego Respekta, właściciela podupadłego majątku na Po­dolu. W zamian za ożenek oferuje pokryć długi Respekta, w wysokości pół miliona złotych (po denominacji ta kwota również w naszych czasach stanie się astronomi­czna). Na przeszkodzie w zawarciu związku staje jego dawna kochanka Idalia oraz Jan, zesłaniec, zakochany w Diannie na zabój.

Dzięki aktorstwu Budzisz-Krzyżano­wskiej sztuka zmienia proporcje i staje się dramatem wzgardzonej kobiety, która pragnie odzyskać swojego kochanka. Sztukę, którą historycy literatury tytułują "Fantazy czyli Nowa Dejanira", trzeba by nazwać "Fantazy czyli Idalia". Nikt tak w polskim teatrze nie mówi wierszem Sło­wackiego, jak ta wspaniała aktorka, która potrafi z pogoni metafor i średniówek wy­dobyć prawdę i namiętności.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji