Artykuły

Nowy dyrektor programowy R@Portu

- Uważam, że różnorodność i odmienna wrażliwość wybieranego co roku innego dyrektora programowego przyczyni się do wzbogacenia festiwalu i podniesienia jego atrakcyjności dla publiczności. Zależy mi na tym, by za każdym razem stworzenie programu festiwalu powierzyć prawdziwej osobowości. Program najbliższej edycji ułoży Paweł Wodziński - mówi Ingmar Villqist, dyrektor Teatru Miejskiego w Gdyni i Festiwalu Sztuk Współczesnych R@Port.

Joanna Puzyna-Chojka nie jest już dyrektorem programowym gdyńskiego Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port. Jej miejsce zajął Paweł Wodziński.

Najbliższa, piąta edycja Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port w Gdyni ma być inna niż dotychczasowe. Poprzedni dyrektor Teatru Miejskiego - Jacek Bunscha oraz Joanna Puzyna-Chojka, R@Port prezentował polskie sztuki współczesne wystawiane w Polsce i zagranicą w konfrontacji z realizacjami dramatów najwybitniejszych polskich dramatopisarzy ubiegłego wieku. Teraz dyrektor Teatru Miejskiego i całego festiwalu Ingmar Villqist zamierza skierować festiwal w kierunku konfrontacji międzynarodowej.

Oprócz nowej formuły festiwalu zmieniony zostanie również jego dyrektor programowy. Za przygotowanie merytoryczne programu R@Portu przez pierwsze cztery lata odpowiedzialna była Joanna Puzyna-Chojka (od 2006 do 2008 była także kierownikiem literackim gdyńskiej sceny dramatycznej). Dyrektor Villqist począwszy od najbliższej edycji R@Portu funkcję dyrektora programowego powierzać zamierza co roku innej osobie.

- Uważam, że różnorodność i odmienna wrażliwość wybieranego co roku innego dyrektora programowego przyczyni się do wzbogacenia festiwalu i podniesienia jego atrakcyjności dla publiczności. Zależy mi na tym, by za każdym razem stworzenie programu festiwalu powierzyć prawdziwej osobowości. Program najbliższej edycji ułoży Paweł Wodziński - komentuje swoją decyzję Ingmar Villqist.

Zaskoczenia - nie tylko faktem odwołania, ale też jego formą - nie ukrywa była już dyrektor programowa, Joanna Puzyna-Chojka.

- Przyjmując w październiku ubiegłego roku propozycję tworzenia festiwalu w roli dyrektora programowego, nie byłam świadoma tego, że dotyczy ona tylko jednej edycji. O planach odwołania dowiedziałam się z wywiadu przeprowadzonego przez portal trojmiasto.pl [Ingmar Villqist mówił o zmianie dyrektora programowego w naszej rozmowie z grudnia ubiegłego roku - dop. red.]. Nigdy nie doszło do żadnej rozmowy z dyrektorem Villqistem na ten temat. W tej sytuacji nie wyobrażam sobie prowadzenia projektu Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej i rezygnuję ze stanowiska sekretarza kapitały nagrody.

Dyrektor Villqist odmówił komentarza na ten temat. - Mam najwyższe uznanie dla pracy pani Puzyny-Chojki. Jeżeli pani Joanna czuje się dotknięta tą decyzją, to bardzo mi przykro - dodał.

Gdyńska festiwal został dostrzeżony w kraju. Miniona IV edycja w zgodnej opinii obserwatorów festiwalu była najlepszą z dotychczasowych. Paweł Wodziński (podobnie jak dyrektor Villqist jest aktywnym twórcą teatralnym) ma trudne zadanie zbudowania ciekawego programu, godząc go z własną pracą artystyczną. O planach na R@Port 2010 poinformujemy niebawem.

Paweł Wodziński

Urodził się w 1968 roku. Ukończył Wydział Aktorski (1989) i Wydział Reżyserii (1993) warszawskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej (PWST). Reżyseruje i tworzy scenografie do spektakli.

W latach 1989-93 był aktorem, asystentem reżysera, a potem reżyserem w Teatrze Dramatycznym w Warszawie. Reżyserował i był autorem scenografii w Teatrze Polskim w Warszawie, w Teatrze im. Osterwy w Lublinie, w Teatrze im. Mickiewicza w Częstochowie. W 1998 roku Paweł Wodziński wraz z Pawłem Łysakiem (obecny dyrektor Teatru Polskiego w Bydgoszczy) założył grupą młodych aktorów, reżyserów oraz muzyków "Towarzystwo Teatralne", dające prapremiery współczesnej dramaturgii na scenie warszawskiego Teatru Rozmaitości oraz w dawnej Fabryce Norblina przy ul. Żelaznej w Warszawie. W 2000 roku objął stanowisko dyrektora naczelnego i artystycznego Teatru Polskiego w Poznaniu (Paweł Łysak został jego zastępcą). Uruchomił Centrum Dramaturgii Współczesnej, warsztaty dla młodych dramatopisarzy, czytania nowych sztuk, głównie z obszaru literatury niemieckojęzycznej.

Wyreżyserował m.in. "Woyzecka" Georga Büchnera (1992), "Letników" Maksyma Gorkiego (1993), "O upadku Cuchulaina" według jednoaktówek Williama Butlera Yeatsa (1995), "Zamianę" Paula Claudela (1997), "Zbombardowanych" Sarah Kane (1999), "Roberto Zucco" Koltesa Bernard-Marie (2003), "Krasińskiego. Nie-Boską komedię. Instalację teatralną" wg dramatu Zygmunta Krasińskiego (2008), "Polacy umierają" Franza Xavera Kroetza (2009).

Stworzył scenografie do m.in. "Shopping and fucking" Marka Ravenhilla, reż. P. Łysak (1999), "Noc Helvera" Ingmara Villqista, reż. P. Łysak (2000), "Entartete kunst" Ingmara Villqista, reż. I. Villqist (2001), "Preparaty" Ingmara Villqista, reż. I. Villqist (2001), "Helmucik" Ingmara Villqista, reż. P. Łysak (2002), "Woyzeck" Georga Buchnera, reż. G. Kania (2004), "Lilla Weneda" Juliusza Słowackiego, reż. W. Rubin (2007), "Sprawa Dantona" Stanisławy Przybyszewskiej, reż. P. Łysak (2008).

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji