Artykuły

Łomnicki i Szekspirowski "produkcyjniak"

Teatr Na Woli w Warszawie: PRZEDSTAWIENIE HAMLETA WE WSI GŁUCHA DOLNA IVO Breśana w przekładzie Stanisława Kaszyńskiego. Reżyseria: Kazimierz Kutz, scenografia Marian Kołodziej, muzyka: Edward Palłasz, układ tańca: Danuta Kuczyk-Szczepańska, ruch sceniczny: Leon Górecki, dżudo: Tadeusz Kochanowski. Premiera 10 VI 1977

Sukces dramaturgiczny kryje się tu w samym już zamyśle konstrukcyjnym. "Przedstawienie Hamleta we wsi Głucha Dolna" zagrają miejscowi aktywiści Frontu Narodowego, których - poza akcją Szekspirowską - prywatnie wiążą przedziwnie do niej podobne układy. Na fabułę "Hamleta" nałoży się tzw. życie - codzienność stosunków w dalmatyńskiej wiosce. Młody sprawiedliwy zagra Hamleta, choć prywatnie od roli bardziej go obchodzi udowodnienie niewinności ojca, którego do więzienia wpędziły matactwa przewodniczącego spółdzielni, Bukary, i jego kliki. I dalej cała już akcja sztuki Bresana przebiegnie na dwóch przenikających się planach; te same postacie próbować będą w Hamlecie role, które w innej skali odniesień - odpowiadają ich prywatnym relacjom.

Niczym w krzywym zwierciadle bohaterowie odbijać będą cechy charakterystyczne postaci Szekspirowskich. Grający Klaudiusza Bukara, wioskowy mordodzierżca, żarłok, pijanica i oszust; przewodniczący oddiału Frontu Narodowego, Puljo - późny wnuk Poloniuszowy w oportunizmie i konformimie; chutliwa bufetowa Majkaca jako Gertruda; Andzia nieszczęśliwa niczym, Ofelia, rozdarta między intrygę i miłość; Skoko, wiejski Hamlet bijący się o sprawiedliwość dla rodzica.

Bresan nazywa swą sztukę tragigroteską, próbą "połączenia wzniosłego z banalnym". I ma rację, kiedy utrzymuje, że "postacie "Przedstawienia Hamleta" i stosunki między nimi stają się artystycznie interesujące i nabierają pełnego znaczenia dopiero w zestawieniu z odpowiednimi postaciami i relacjami tragedii Szekspira". Wówczas bowiem konflikt pozytywnego "produkcyjniaka" uzyskuje szerszą perspektywę; Bresan nad wyraz sprawnie w schemat "Hamleta" wpisuje wioskową intrygę i Szekspira każe czytać poprzez sprawę stosunków w Głuchej Dolnej.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji