Artykuły

Awinion. "(A)pollonia" Warlikowskiego wydarzeniem festiwalu

Spektakl "(A)pollonia" (na zdjęciu) warszawskiego Nowego Teatru w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego był jednym z czterech najlepszych przedstawień zakończonego właśnie festiwalu teatralnego we francuskim Awinionie - pisze w środę dziennik "Le Monde".

Gazeta dokonuje krótkiego bilansu tegorocznego europejskiego święta teatru, które w środę - po trzech tygodniach scenicznego maratonu - dobiegło końca. "Le Monde" podkreśla, że festiwal przyciągnął po raz kolejny tłumy widzów. Podczas oficjalnego przeglądu, w którym można było obejrzeć ponad trzydzieści sztuk, sprzedano niemal wszystkie bilety - 125 tysięcy na 133 tysiące dostępnych.

"Festiwal dostarczył niemałą liczbę pięknych przedstawień, wśród nich cztery znakomite" - twierdzi gazeta. Wśród tej czwórki liderów wymienia na pierwszym miejscu "arcydzieło teatru politycznego" - "Riesenbutzbach" szwajcarskiego reżysera i muzyka Christopha Marthalera.

Obok tego przedstawienia w ścisłej czołówce swojego rankingu "Le Monde" wymienia trzy inne: "(A)pollonię" warszawskiego Nowego Teatru, autorski spektakl flamenco andaluzyjskiego choreografaIsraela Galvana oraz poetyckie dzieło sceniczne Francuza Claude'a Regy według "Ody morskiej" Fernanda Pessoi.

Tekst w "Le Monde" ilustruje zdjęcie Magdaleny Cieleckiej, wcielającej się w polskim spektaklu w podwójną rolę: mitycznej Alkestis i Apolonii, Polki ratującej w czasie drugiej wojny światowej Żydów.

Według recenzentki teatralnej dziennika, polska sztuka wywołała w Awinionie "szok estetyczny i myślowy". "Krzysztof Warlikowski kontynuuje w "(A)pollonii" swoją refleksję o tragicznej Historii z coraz większym mistrzostwem formalnym" - podkreśla autorka tekstu, Fabienne Darge.

Także inna opiniotwórcza francuska gazeta, "Le Figaro", wypowiada się w uperlatywach o "(A)pollonii", zaliczając ją do pięciu najciekawszych spektakli festiwalu.

"(A)pollonia" jest oparta na tekstach starożytnych greckich tragików: Ajschylosa i Eurypidesa oraz współczesnych pisarzy: Hanny Krall, Jonathana Littella, J.M. Coetzeego i innych. Przedstawienie prezentuje wędrówkę przez krwawe dzieje ludzkości, widzianą przez pryzmat kobiecego poświęcenia. Autor konfrontuje w tym spektaklu ofiary z katami, począwszy od czasów antycznej Grecji, aż po dwudziestowieczny nazizm.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji