Artykuły

Polskie Radio. "Król Roger" z Barcelony

W sobotę w programie 2 Polskiego Radia wysłchamy retransmisji opery "Król Roger" z Gran Teatre del Liceu w Barcelonie.

To jest rok "Króla Rogera". Jeszcze nigdy dotąd wciągu roku nie pokazanow Europie trzech inscenizacji tej opery Karola Szymanowskiego. Najpierww maju opera w Bonn (reż. Hans Hollmann), w czerwcu kontrowersyjny spektakl Krzysztofa Warlikowskiego w Operze Paryskiej, wreszcie letni Festiwal w Bregencji, który wyprodukował spektakl wraz z Gran Teatre del Liceu w Barcelonie, gdzie 2 listopada dzieło Szymanowskiego miało swoją premierę. Gdy dodamy do tego eksportowe przedstawienia "wrocławskiego" Rogera w Petersburgu i Edynburgu w ubiegłym roku, lista zaczyna być imponująca. Spektakl pokazany w Bregencji, a ostatnio w Barcelonie, reżyserował Brytyjczyk David Pountney - związany ze Scottish Opera, English National Opera, mający słabość do kompozytorów słowiańskich - który chwalony jest za swoją wizję opery Szymanowskiego, zawieszoną gdzieś, jak piszą krytycy, "między współczes-nościąa odległą przeszłością". "Król Roger", zwany dramatem sycylijskim, jest drugą operą Szymanowskiego [pierwsza, ekspresjonistyczna "Hagith", została ukończona w 1913 roku). Jej korzeni należy szukać w podróżach, które kompozytor odbywał w latach 1910- na południe Europy - do Włoch, na Sycylię oraz do Afryki Północnej. Tu poznawał kulturę średniowiecza, antyku, tradycję arabską. Pomysł napisania opery powstał w 1918 roku podczas spotkania z Jarosławem Iwaszkiewiczem, który podchwycił temat i obiecał opracować libretto. Długo jednak z tym zwlekał - ostatecznie kompozytor otrzymał tekst dopiero w 1920 r. Niezadowolony dokonywał poprawek, pełną partyturę ukończył zaś dopiero w 1924 roku. "Właściwie widz sam powinien się domyślić, o co tu chodzi, albo jeżeli jest cymbał, wyjść ogłupiony z teatru, czego mu z głębi serca życzę"-tłumaczył.

Premiera "Króla Rogera"- opery, której akcja została umiejscowiona wXII-wiecznym królestwie Sycylii za panowania Rogera z rodu normandzkiego - odbyła się 19 czerwca 1926 r. w warszawskim Teatrze Wielkim, w reżyserii Adolfa Popławskiego pod batutą Emila Młynarskiego.

Dzieło Szymanowskiego miato dotąd skromną przeszłość sceniczną, a decydował o tym swoisty paradoks-opinia dzieła trudnego i nie do końca rozumianego, o poetycko-symbolicznym znaczeniu, trudnego do ujarzmienia. "Król Roger" nie jest bowiem klasyczną operą, z tradycyjnym, wartko płynącym librettem. Wręcz przeciwnie - jest jej zaprzeczeniem. Akcji w sensie dramatycznym nie ma tutaj w ogóle. Dzieło stoi na pograniczu opery, muzycznego dramatu, oratorium.

Jak poradziła sobie z dziełem polskiego kompozytora katalońska Opera? 0 tym przekonamy się już wsobotę. W międzynarodowej obsadzie (spektakl zarejestrowano 10 listopada) wystąpili: Scott Hendricks (baryton, Roger), Annę Schwan-wilms (sopran, Roxana), Will Hartmann (tenor, Pasterz), Francisco Vas (tenor, Edrisi). Daniel Borowski (bas, Archiereios) i Jadwiga Rappe (kontralt, Diakonissa). Dyrygował Josep Pons. Uzupełnieniem retransmisji z Barcelony będą rozmowy z dyrygentem sir Markiem Elderem. który poprowadził premierę tej inscenizacji w Bregencji, oraz z Joanem Mataboschem, dyrektorem Gran Teatre del Liceu.

***

Polskie Radio Program 2 sobota 119:20

Karol Szymanowski "Król Roger"

(retransmisja z Barcelony)

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji