Artykuły

Kraków. Jak działa Teatr Nowy

Teatr Nowy funkcjonuje jako stowarzyszenie non-profit, które wszystkie wypracowane środki przeznacza na bieżącą działalność i cele statutowe (m.in. promocja nowej dramaturgii, promocja młodych artystów, działania edukacyjne z dziedziny sztuki, przeciwdziałanie wykluczeniom).

Teatr Nowy nie posiadając stałego finansowania funkcjonuje w systemie kuratorskim, który zakłada realizację tych projektów, na których realizację zostały zdobyte niezbędne środki (dotacje ministerialne, miejskie, samorządowe i unijne, środki prywatnych sponsorów i mecenasów, środki własne). W dotychczasowej praktyce Teatru Nowego decydujący wpływ na realizację projektów miały dotacje ministerialne, które stanowiąc najczęściej 40-50% całego budżetu poszczególnych projektów były jednocześnie największymi dotacjami pochodzącymi od jednego podmiotu. Teatr Nowy prowadzi obecnie rozmowy na temat stałej współpracy sponsorskiej m.in. z Elektrociepłownią Kraków, Gazownią Kraków, Centrum Witek, Start Developer, które zadeklarowały wsparcie finansowe realizowanych przez Teatr Nowy projektów.

Teatr Nowy został założony w 2006 roku przez ówczesnych absolwentów krakowskich uczelni (PWST, ASP, UJ) i stanowić miał odpowiedź na wyczuwalny w Krakowie brak niezależnej przestrzeni, która umożliwiałaby młodym artystom pracę w profesjonalnych warunkach (podstawowym obszarem działania Teatru Nowego jest realizacja debiutów reżyserskich i aktorskich). Teatr prowadzi działalność o charakterze niekomercyjnym. Ośmioosobowy zespół zarządzający Teatrem Nowym za prace związane z prowadzeniem Teatru nie pobiera wynagrodzeń.

W dotychczasowej działalności Teatr Nowy zorganizował wiele projektów o innowacyjnym charakterze, w tym m.in.:

- "Młoda Scena Letnia" (5 edycji) - w ramach projektu powstało m.in. przedstawienie "Filozofia w buduarze" w reż. B. Hussakowskiego. Budżet poszczególnych edycji wynosi około 150 000 zł, środki pochodzą w siedemdziesięciu procentch z dotacji celowych (ministerialnych i samorządowych), w trzydziestu procentach ze środków pozyskanych od prywatnych sponsorów (m.in. Fundacja J&S Pro Bono Poloniae).

- "Europa. Sztuka bez branic" (3 edycje) - w ramach projektu powstało m.in. przedstawienie "Kuszenie cichej Weroniki" w reż. Szymona Kaczmarka; Projekt (budżet w zależności od edycji waha się między 50 tyś zł a 100 tyś zł) finansowany jest w większośći ze środków pozyskiwanych od pozabudżetowych instytucji wspierających działania w obszarze kultury: m.in. Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Ambasada Republiki Federalnej Niemiec w Polsce, Dom Norymberski w Krakowie.

- "Re-kreacje: Ibsen" - w ramach projektu odbyła się m.in. polska prapremiera "Całopalenia" Dei Loher, a także pierwsza po stuletniej przerwie premiera "Małego Eyolfa" H. Ibsena. Budżet projektu wyniósł ponad 540 000 zł, środki pochodziły z funduszy europejskich (Fundusz Wymiany Kulturalnej)

- "Prze-pisywanie mitów" i "Prywatne / polityczne w Nowym Teatrze" - cykl czytań dramatu współczesnego, w ramach którego odbyły się w Krakowie m.in. warsztaty dramatopisarskie prowadzone przez Cecilie Loveid i Jana Neumana. Projekt (budżet około 40 tyś zł) finansowany był z dotacji ministerialnej (pierwsza edycja), środków własnych a także w ramach współpracy z podmiotami zainteresowanymi promocja współczesnej dramaturgii (Katedra Dramatu UJ, Wydawnictwo Panga Pank, Goethe Institut, Ambasada Norwegii w Polsce, Istituto Cervantes)

- "Teatr Nowy - Teatr Aktywny" - cykl bezpłatnych warsztatów teatralnych przeznaczonych dla krakowskich licealistów. Projekt (budżet: 35 tyż zł.) sfinansowany został z dotacji ministerialnej i środków własnych.

Realizując poszczególne projekty Teatr Nowy współpracuje z istotnymi dla polityki kulturalnej Krakowa instytucjami (PWST, UJ, Dom Norymberski, Rotunda, Goethe Institut, Istituto Cervantes, Istituto Italiano di Cultura, Wydawnictwo Panga Pank), co gwarantuje nie tylko wysoką jakość realizowanych projektów ale także dostęp do zróżnicowanego grona potencjalnych odbiorców.

Przedstawienia Teatru Nowego prezentowane były na licznych festiwalach zarówno w Polsce (Boska Komedia, Kontrapunkt, Opolskie Konfrontacje Teatralne, Reminiscencje, Fanaberie, Talia) jak i za granicą (m.in. gościnne występy w Nowym Jorku, Rzymie, Oslo, Wiedniu, Moskwie, Berlinie, Norymberdze).

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji