Artykuły

Dźwiękowa maść łagodząca

Kontrabasista Olo Walicki wraz ze swoim nowym zespołem, który współtworzą: Mikołaj Trzaska (saksofon, klarnet), Kalle Kalima (gitara) i Christian Lillinger (perkusja), na koncercie w Teatrze Wybrzeże dokonał totalnej dekonstrukcji materiału z nowej płyty "Trauma Theater - Theater der Liebe". Elementami wspólnymi pozostały w zasadzie jedynie tematy i amplituda emocjonalna kompozycji - pisze Katarzyna Chmura w Gazecie Wyborczej - Trójmiasto.

(...)

Materiałem wyjściowym do powstania zarówno płyty, jak koncertu była muzyka ze spektakli teatralnych Ingmara Villqista: "Sprawa Miasta Ellmit", "Helmucik", "Oskar i Ruth", "Kompozycja w Słońcu", którą Walicki stworzył w latach 2003-2007. Na krążku znajdziemy wybrane fragmenty muzyczne ze spektakli wzbogacone, recytowanymi przez aktorów, fragmentami sztuk Villqista. Są to kompozycje lekkie, pogodne, refleksyjne, wpadające w ucho, lecz niebanalne. Urzekają ciekawymi melodiami, harmoniami i zestawieniami barw.

Ich radosny charakter jest jednak pozorny, bowiem nierzadko towarzyszy mu w warstwie tekstowej pesymistyczne przesłanie (np. "Pani Mario", "Maść cukierkowa", "Złote Geny"). Rozdźwięk ten jest celowym zabiegiem formalnym, mający na celu teatralne uwydatnienie zła - tłumaczył Walicki. Muzyka ta wymyka się jednolitym kategoryzacjom stylistycznym. Znajdziemy w niej elementy jazzu, alternatywnego rocka, ambientu, współczesnej muzyki poważnej, czyli cały wachlarz doświadczeń muzycznych twórcy.

Walicki zastosował tu typową technikę dla muzyki teatralnej - powtarzanie krótkich fragmentów, które są minimalnie modyfikowane bądź wzbogacane. Efektem jest przesunięcie nacisku z następstwa dźwięków na ich brzmienie, stąd muzyka ta ma charakter dość statyczny i sprawia wrażenie, jakby znajdowała się poza czasem. Idealnie nadaje się do kontemplacji w domowym zaciszu.

W nagraniu płyty wzięło udział szerokie grono muzyków: Klaudiusz Baran: bandeon, Tomasz Błaszczak: wiolonczela, Jowita Cieślikiewicz: fortepian, Michał Czerw: klarnet, Kira Boreczko-Dal - śpiew, Maria Dąbrowska - śpiew, Michał Gos - perkusja, Anna Laskocka - śpiew, Maria Namysłowska-Rumińska - śpiew, Cezary Paciorek - fortepian, organy, Piotr Pawlak: gitara, Olo Walicki: kontrabas, gitara basowa, pianino, skrzypce, klawisze, instrumenty perkusyjne oraz trójmiejscy aktorzy.

(...)

Forma utworów zyskała bardziej zarysowany kształt oraz przestrzeń za sprawą włączenia części improwizowanych, barwa ostrości, a faktura ruchliwości. Olo Walicki dobrał sobie świetnych towarzyszy. 25-letni perkusista Christian Lillinger wykazał się kreatywnością i świetną techniką. Potrafił być niezwykle ekspresyjny, innym razem subtelny. Snuł na perkusji interesujące muzyczne opowieści, inspirując pozostałych członków zespołu. Gitarzysta Kalle Kalima tworzył wysublimowane melodie i świetnie czuł harmonie. Olo Walicki bardzo wszechstronnie eksploatował kontrabas, realizując na instrumencie zarówno podstawę harmoniczną, jak i melodie - grą smyczkiem. Mikołaj Trzaska wzbogacił całe brzmienie zespołu charakterystycznym dla siebie chropowatym brzmieniem saksofonu i yassową ekspresją.

Całość w Gazecie Wyborczej - Trójmiasto.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji