Autorzy

Trwa wczytywanie

Claudio Monteverdi

Ur. 15 V 1567, Cremona. Zm. 29 XI 1643, Wenecja.
Claudio Monteverdi nazywany bywa ,,ojcem opery". Jakkolwiek nie on pierwszy stworzył ów gatunek sztuki (zaszczyt ten przypada, jak wiadomo, florentyńczykom - Rinucciniemu, Periemu i Cacciniemu), był jednak pierwszą na gruncie muzyki operowej prawdziwie wiel­ką, genialną indywidualnością; on też wprowadził tę formę muzyczną na właściwą drogę rozwoju. Wykształcenie muzyczne otrzymał Monteverdi w rodzinnej Cremonie. W 1590 został nadwornym muzykiem księcia Mantui, Vincenza Gonzagi, jako skrzypek i śpiewak, a następnie (od 1600) kapelmistrz. W 1613 objął stanowisko kapelmistrza przy ko­ściele Św. Marka w Wenecji i piastował je aż do śmierci, stając się zarazem głównym twórcą tak zwanej później weneckiej szkoły kompo­zytorskiej. Długa lista dzieł Monteverdiego, tworzonych już od 16. ro­ku życia, obejmuje opery, balety, msze i inne kompozycje kościel­ne, 10 tomów wielogłosowych madrygałów oraz cały szereg pomniej­szych utworów. Wiele z nich zaginęło całkowicie, niektóre ocalały tylko we fragmentach: np. słynny Lament Arianny jest jedynym za­chowanym fragmentem opery "Arianna". Spośród oper Monteverdiego (nie wliczając w to baletów i madrygałów scenicznych) ocalały w ca­łości: "Orfeusz", "Il ballo delle Ingrate" ("Taniec pań niełaskawych"), "Il ritorno d'Ulisse in patria ("Powrót Ulissesa") i "L`incoronazione di Poppea" ("Koronacja Poppei").
Działalność Monteverdiego przypada na przełom dwóch epok w hi­storii muzyki - i obie one odzwierciedlają się wyraźnie w jego dziełach. Był mistrzem stylu polifonicznego w duchu przemijającej epoki szkół niderlandzkich, Palestriny i Orlanda di Lasso, opano­wał także i rozwinął przychodzący do głosu wraz z nową epoką styl monodyczny oraz związaną z nim technikę tzw. basu cyfrowanego. Dzieła operowe Monteverdiego stały się punktem wyjścia dla roz­woju nowożytnego dramatu muzycznego. Podczas gdy kompozytorzy szkoły florenckiej dążyli głównie do wskrzeszenia antycznej tragedii greckiej, dostrzegając elementy dramatyczne jedynie w tekście lite­rackim, jego dążeniem stało się odzwierciedlenie dramatu poprzez środki muzycznego wyrazu. Na tym przede wszystkim polega ,,rewolucyjność" Monteverdiego; od strony czysto muzycznej bowiem nie był nowatorem w takim stopniu, jak mu się to czasem przypi­suje - raczej zjednoczył i po mistrzowsku zaadaptował istniejące środki na użytek dramatu muzycznego (zespołowe partie o charakte­rze madrygałowym, piosenki typu villanelli, frottoli itp.). Rozwinął też i wzbogacił instrumentację, podporządkowując jej kolorystykę poszczególnym sytuacjom scenicznym.
Źródło: Przewodnik Operowy Józef Kański, PWM 1997

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji