Osoby

Trwa wczytywanie

Maria Mokrzycka

MOKRZYCKA Maria Matylda, także Pilarz-Mokrzycka, z domu Poecke, 2° v. Pilarz (26 II 1882 Lwów - 15 V 1971 Skolimów k. Warszawy), śpiewaczka. Była córką Edmunda Poecke, urzędni­ka, i Teresy z domu Babel, żoną Bolesława Mokrzyckiego (ślub w 1900), nast. Kazimierza Pilarza (ślub w 1907). W 1902-05 kształciła głos u W. Wy­sockiego w konserwatorium we Lwowie. Jej artyst. debiutem był koncert zorganizowany 18 XI 1904 przez krak. "Lutnię" w Krakowie. Na podobny kon­cert została zaproszona do Krakowa 3 IV 1905. Pierwszą jej rolą scen. była Stella ("Chopin") 29 IX 1905 w lwow. T. Miejskim, gdzie zaangażowana do 1908 śpiewała partie sopranowe w urozmaico­nym repertuarze, m.in. takie, jak: Micaela ("Carmen"), Zofia ("Werter"), Antonia ("Opowieści Hoffmanna"), Marzenka ("Sprzedana narzeczona"). W sez. letnich 1906 i 1907 z operą lwow. występowała w Kra­kowie. W 1908 zaproszona przez A. Rajchmana do opery warsz. wystąpiła po raz pierwszy 14 III 1908 w tyt. partii w "Wandzie" F. Dopplera, a 5 kwietnia t.r. jako Nedda ("Pajace"); nast. śpiewała w "Fauście", "Tosce", "Madame Butterfly", a szczególne uznanie zy­skała jako Ewa w "Śpiewakach norymberskich" i tyt. Halka. W kwietniu 1909 występowała z zespołem warsz. gościnnie w Łodzi w "Tosce". W tym samym roku wyjechała do Włoch na długie tournee (Bergamo, Modena, Bari, Cesena, Genua, Triest, Bolonia, Werona) obejmujące klasyczne pozycje wł. ("Traviata", "Otello") i nowe dla niej partie wagnerow­skie (w "Lohengrinie" i "Walkirii"). Była solistką Teatro San Carlo w Neapolu, potem t. operowych w Barcelonie i Madrycie, odbyła też podróż artyst. do Ameryki Północnej, gdzie wystąpiła w Los Angeles, Chicago, Nowym Jorku i w San Francisco. W 1914 podpisała kontrakt z Operą w Budapeszcie. W 1915 zerwała umowę z t. operowym w Wenecji i przy­jechała do Lwowa niespokojna o los rodziny. Dla żołnierzy I wojny świat., śpiewała w szpitalach woj­skowych Wiednia, Innsbrucka, Krakowa, Stanisła­wowa. W 1916 zamieszkała w Warszawie, a w końcu sez. 1916/17 zaangażowała się do stołecznej opery i pozostała jej czołową solistką do 1931. Występowała, wg J. Czempińskiego "z niepospoli­tym powodzeniem i wielkim uznaniem krytyki". W lipcu 1920 uczestniczyła w występach opery warsz. na Śląsku (Zabrze, Gliwice, Bytom, Królewska Huta, Katowice), odnosząc niebywały sukces jako Halka. O roli tej pisał po latach J. Macierakowski: "miała w śpiewie i grze siłę przekonania niezwyczajną, nie była przebraną w strój góralski śpiewaczką". Stale związana z operą warsz. występowała też w Krako­wie, na estradzie (1918-20) i gościnnie w przedsta­wieniach Krak. Tow. Operowego na scenie T. im. Słowackiego (sierpień-wrzesień 1918, lipiec-sierpień 1919, 1920, 1922), bywała solistką koncertów symfonicznych w Łodzi (1927), brała tu udział w wy­stępach artystów operowych (1930 "Madame Butterfly" i "Trubadur"). Śpiewała też w Filharmonii Warsz. i przed mikrofonami PR. Jubileusz dwudziestopięciolecia pracy artyst. obchodziła 12 III 1931 i "w pełni sławy i sukcesów" (J. Kański) wycofała się ze sceny. Odznaczała się pięknym sopranem o dość ciemnej barwie i rozległej skali. Wielki kunszt wokalny typu wł. bel canto umożliwiał jej wykonywanie różno­rodnych partii, od koloraturowej Gildy ("Rigoletto"), przez Violettę ("Traviata"), Amelię ("Bal maskowy"), Desdemonę ("Otello"), Leonorę ("Trubadur"), aż po dram. Aidę ("Aida"). Uczestniczyła w praprem. dzieł obcych i pol., była pierwszą Psyche ("Eros i Psyche", 1918), Hagith ("Hagith", 1922), Barbarą ("Zygmunt August", 1925) i Moną Lizą ("Mona Liza", 1927). Jej role cechowała prawda w przekazie uczuć i niefałszowany liryzm, nie popadała w czułostkowość i egzaltację. Do najlepszych jej partii należały boha­terki oper G. Pucciniego: Madame Butterfly, Tosca i Mimi w "Cyganerii". Była niewysoką brunetką o regularnych rysach twarzy, wyrazistych oczach, tzw. czarującym uśmiechu i spojrzeniu, miała dobre wa­runki scen. i temperament aktorski. Umiała dosko­nale współpracować z partnerami, jej duety z M. Battistinim zostały utrwalone na płytach, zachwycała w parze z I. Dygasem w "Śpiewakach norymberskich", w "Pajacach" oboje z S. Gruszczyńskim mogli rywalizować z wybitnymi aktorami dram. w prowa­dzeniu ról Neddy i Cania. Po powstaniu warsz. zamieszkała w Grodzisku Mazowieckim i uczyła w miejscowej szkole muz., od 1946 była prof. śpiewu i dykcji w Szkole Muz. im. Chopina w Warszawie. W 1950-53 pracowała w Szkole Muz. w Żyrardowie, a od 1 IX 1953 wykładała impostację głosu w warsz. PWST, otrzymując 30 I 1958 tytuł prof. nadzwyczajnego; 27 V 1956 w siedzibie SPATiF-u odbyła się uroczystość jubileuszowa z okazji pięćdziesięciole­cia działalności M. W 1959 otrzymała tytuł członka zasłużonego sekcji operowej ZASP-u. Od 30 IX 1961 przeszła na emeryturę, w 1965 była honorowym go­ściem uroczystości inaugurujących działalność odbudowanego w Warszawie T. Wielkiego. Zmarła pod­czas letniego pobytu w Schronisku Artystów Wete­ranów Scen Pol. w Skolimowie.
Bibl.: Czempiński: Teatry w Warszawie s. 263 (il); Ka­czyński: Dzieje "Halki"; Kański: Mistrzowie; Korolewicz- Waydowa; Kraków muz. 1918-39 (il.); Krasiński: Warsz. sceny (il.); Lwów. Noworocz. Teatr 1907, 1908; Łoza: Czy wiesz; Olszewski: Śląska kronika; Pajączkowski: Teatr lwow.; PSB t. 21, (I. Spóz); Reiss: Almanach muz. Kra­kowa; SMP; Sobański: Teatr pol. na Śląsku; Express Wiecz. 1965 nr 300 (il.); Ilustr. Prz. Teatr. 1920 nr 36, 38-39, 1921 nr 33; Kur. Warsz. 1908 nr 74, 96; Literatura 1972 nr 28 (il.); Muzyka 1926 nr 10; Ruch Muz. 1971 nr 15 (il.); Scena i Szt. 1908 nr 13, 15 (il.), 42, 44, 45, 1909 nr 2, 16, 17, 24; Świat 1917 nr 17 (il.), 1918 nr 14 (il.); Teatr 1955 nr 7 (J. Macierakowski); Życie Warsz. 1955 nr 242, 1971 nr 118; Afisze, IS PAN; Akta (tu fot), ZASP; Prosnak: T. Wielki.
Ikon.: Fot. - Arch. Dok. Mech., IS PAN, MTWarszawa, ZASP.
Nagrania: Arie, pieśni - Pol. Nagrania Red. Muz. PR.
Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1900-1980 t.II, PWN Warszawa 1994

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji