Osoby

Trwa wczytywanie

Władysław Florjański

FLORJAŃSKI, Floriański, Floryanski, Władysław, właśc. Florian Koman lub Kohmann (4 V 1854 Lwów - 11 IV 1911 Lwów), śpiewak, reżyser. Po ukoń­czeniu Akademii Handlowej został urzędnikiem pocz­towym w Brzeżanach. Śpiewu uczył się m.in. u A. Souvestre'a. Debiutował 6 I 1884 w t. lwow. w partii Janusza ("Palestrant"). Początkowo występował w ope­retkach, śpiewając m.in. Barinkaya ("Baron cygański"), Parysa ("Piękna Helena"), Ermina ("Gasparone"), Eisen­steina ("Zemsta nietoperza"), ale już 26 II 1885 debiuto­wał w operze śpiewając na premierze "Konrada Wallen­roda" partię tytułową. S. Pepłowski pisał, że F. po­czynił wówczas nadzwyczajne postępy. "Nabrał pewności siebie tak co do gry, jak co do śpiewu. Głos donośny, naturalna emisja sprawiły, że organ śpiewaka zyskiwał na dźwięku i wyrazistości, zwłaszcza w górnych tonach, a ekspresją i temperamentem zyski­wał powodzenie nawet wśród mniej muzykalnej pu­bliczności". W 1886 otrzymał stypendium na wyjazd do Włoch, lecz nie skorzystał z niego i śpiewał nadal we Lwowie. We wrześniu tego roku występował w WTR m.in. w partii Jontka ("Halka"), Radamesa ("Aida"), i Lionela ("Marta"); nie został jednak zaangażowany. Jeszcze w tym samym miesiącu wyjechał do Pragi, gdzie został zaangażowany do Narodniho divadla i występował tam przez dwanaście lat stając się ulubieńcem publiczności. Z zespołem opery praskiej występował w 1892 na Międzynarodowej Wystawie Teatralnej w Wiedniu. Przyjeżdżał także często na występy goś­cinne do Polski, m.in. do Lwowa (1888, 1895, 1897), Krakowa (1889, 1892, 1898) i do Petersburga (1895). Po występach w Warszawie w 1898 został zaangażo­wany do T. Wielkiego. W recenzjach podkreślano za­równo jego zdolności śpiewacze, jak i aktorskie. Był znakomitym wykonawcą tenorowych partii, jak np. Lohengrin ("Lohengrin"), Tannhauser ("Tannhauser"), Ro­bert ("Robert Diabeł"), Dalibor ("Dalibor"), Janek ("Sprzedana narzeczona"), Herman ("Dama pikowa"), Canio ("Pa­jace"), Eleazar ("Żydówka"), Manru ("Manru"), Kazimierz ("Hrabina"). Od 1902 pełnił również obowiązki reżysera w zespole opery WTR. W 1903 koncertował w Wilnie i Kijowie, w grudniu 1905 i styczniu 1906 występował gościnnie we Lwowie. Od sez. 1906/07 został zaan­gażowany jako śpiewak i reżyser do opery lwow. i ze sceną tą był związany do końca życia. Od stycznia do kwietnia 1907 odbywał tournee artyst. po Stanach Zjednoczonych (m.in. Nowy Jork, Detroit, Omaha, Waszyngton). W 1909 obchodził jubileusz dwudziestopięciolecia pracy artystycznej. W ostatnim okresie często koncertował w Krakowie (m.in. w lipcu 1907, od czerwca do sierpnia 1908, w czerwcu 1909, 1910). Żoną jego była Józefa z Kienzlerów.
Bibl.: Ćeskoslovensky hudebni slovnik, Praha 1963; Korolewicz-Waydowa; Lwów. Noworocz. teatr. 1908; Okręt; Pajączkowski: Teatr lwow. (il.); Pepłowski: Teatr we Lwowie II; PSB XIII (W. Poźniak); Reiss: Almanach muz. Krakowa; EMTA 1884 nr 22, 1885 nr 86, 1898 nr 29. 1899 nr 25 (il.), 1902 nr 9; Scena i Sztuka 1909 nr 3,1911 nr 16; Afisze,IS PAN; Materiały w zb. T. Floriańskiego, Gdańsk.
Ikon.: Fot. pryw. i w rolach - IS PAN, MTWarszawa, Bibl. Ossol. Nagrania: Aria z opery (Halka) - MTWarszawa.
Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji