Osoby

Trwa wczytywanie

Zofia Jarema

z domu Leśniewska, ur. 15 maja 1919, Warszawa – zm. 11 grudnia 2008, Kraków

Artystka teatru lalek, scenografka, reżyserka, współzałożycielka i wieloletnia dyrektorka Teatru „Groteska“ w Krakowie.

Studiowała w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. Podczas studiów współpracowała z awangardową grupą teatralną „Cricot”, działającą pod kierunkiem Józefa Jaremy. Związała się w tym czasie ze starszym bratem Józefa – Władysławem Jaremą, z którym wyjechała po wybuchu wojny do Grodna, gdzie została kierowniczką pracowni plastycznej nowo utworzonego Państwowego Polskiego Teatru Lalek, przeniesionego następnie do Nowogródka. W 1941 roku Jaremowie opuścili Białoruś, osiedlając się w Warszawie. Po upadku powstania warszawskiego oboje trafili do obozu koncentracyjnego Stutthof. Po przeniesieniu do obozu w Altvorwerk udało im się zbiec i pod koniec 1944 roku zamieszkali w Krakowie.

„Męczeństwo Piotra Ohey'a”,
reż. Zofia Jarema, Teatr Lalek „Groteska”, Kraków, prem.  20 grudnia 1959.
Fot. Juliusz Wolski.

W roku 1945 Jaremowie zainaugurowali działalność Teatru Lalki, Maski i Aktora „Groteska” w Krakowie. Pierwszą premierą był Cyrk Tarabumba (1945) według Władysława Lecha w reżyserii Władysława Jaremy, z lalkami zaprojektowanymi przez Zofię. Współpracę z „Groteską” artystka przerwała na ponad rok z powodu wyjazdu do Francji. Po powrocie do kraju Jaremowa kontynuowała współpracę z tą sceną, przygotowując lalki i scenografie do spektakli w reżyserii męża. W 1949 roku przygotowali wspólnie nową wersję Cyrku Tarabumba, po której Zofia Jarema została dyrektorką „Groteski”, pełniąc tę funkcję do 1975 roku. W 1950 roku zadebiutowała jako reżyserka inscenizacją Konika Garbuska. W 1954 roku przyjęto ją w poczet wykładowców nowo powstałego Oddziału Lalkarskiego Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie.

„Opera za trzy grosze”, reż. Zofia Jaremowa, Teatr Lalek „Groteska”, Kraków, prem. 
29 października 1958.
Fot. Adam Drozdowski

Na scenie „Groteski” obok spektakli dziecięcych zaczęły pojawiać się także spektakle lalkowe dla dorosłych. W tamtym okresie powstały głośne inscenizacje Jaremy: Gdyby Adam był Polakiem według Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego (1955), Opera za trzy grosze Bertolta Brechta (1958), Orfeusz w Piekle Jacquesa Offenbacha (1956). Na scenie „Groteski” w 1959 roku odbyła się prapremiera sztuki Męczeństwo Piotra Ohey’a Sławomira Mrożka, wyreżyserowana przez Jaremową. Wśród autorów, którzy w kolejnych latach byli wystawiani przez nią w nurcie adresowanym do dorosłych widzów, znaleźli się Tadeusz Różewicz, Stanisław Lem i Alfred Jarry oraz Andrzej Bursa.

„Ubu Król”, reż. Zofia Jaremowa, Teatr Lalek „Groteska”, Kraków, prem. 4 grudnia 1965. Fot. Juliusz Wolski.

Twórczość teatralną Jaremy, niezależnie od podziału na teatr adresowany do dzieci i dorosłych, cechowało kreatywne myślenie o funkcjonowaniu znaków języka teatralnego w plastycznej przestrzeni widowiska. Inscenizacje Jaremy charakteryzowały się bogactwem odniesień w formie obrazowej oraz znaczeniowej, a także poszukiwaniem współczesnego języka inscenizacji, z odniesieniami do kluczowych estetyk sztuki XX wieku, na czele z surrealizmem i teatrem absurdu. Niebagatelne znaczenie w twórczości Jaremy miała praca z aktorem z wykorzystaniem maski oraz eksplorowanie możliwości scenicznych tego środka ekspresji w tworzonym przez siebie języku teatralnym.

Okres dyrektorowania krakowskiej scenie zamknęła Jaremowa ważną inscenizacją trzech jednoaktówek Jana Izydora Sztaudyngera Wygnańcy Ewy. Salome. Judyta i Holofernes (1975), brawurowo ujmującą kluczowe dla twórczyni relacje między aktorem, maską i lalką. W późniejszych latach powracała na rodzimą scenę jako reżyserka i autorka adaptacji scenicznych. 

„Wicehrabia przepołowiony”, reż. Zofia Jaremowa, Teatr Lalek „Banialuka”, Bielsko-Biała, prem. 14 maja 1978.
Fot. Witold Górka

Zofia Jarema należała do grona najważniejszych artystów sztuki lalkarskiej i twórców teatru plastycznego w powojennej Polsce. Warte osobnego odnotowania są jej zasługi jako promotorki i dyrektorki „Groteski”, dzięki zaangażowaniu której scena przez lata mogła stanowić wzór dla instytucji teatru lalkowego o najwyższej randze artystycznej.

Odznaczona między innymi Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (1964), Medalem Honoris Gratia prezydenta miasta Krakowa oraz Krzyżem Oficerskim OOP (oba w 2005). W 1984 roku w uznaniu wybitnych osiągnięć popularyzujących polską sztukę teatralną na świecie Zofia Jarema została wyróżniona Dyplomem Honorowym, przyznanym z okazji 35-lecia Międzynarodowego Instytutu Teatralnego (ITI) oraz 25-lecia Polskiego Ośrodka ITI. W 2001 roku w Krakowie odbyła się wystawa masek, lalek, projektów scenograficznych Władysława i Zofii Jaremów – Czas Jaremów.

Dawid Mlekicki (2017)

Bibliografia

  • Groteska! Teatr Lalki, Maski i Aktora 1945–1995,  PTLiM Groteska, Kraków 1995;
  • Zofia i Władysław Jaremowie: dokumentacja działalności, Polunima, Pracownia Dokumentacji Teatru Lalek przy Teatrze „Arlekin”, Łódź 2001;
  • Polewka Jan, Czas Jaremów – czas utracony, „Teatr Lalek” 2001 nr 3;
  • Waszkiel Marek, Dzieje teatru lalek w Polsce 1944–2000, Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza, Warszawa 2012 [wersja cyfrowa].
2 zdjęcia w zbiorach :+

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji