Artykuły

Łódź. Gra miejska przed Festiwalem Teatralnym Klasyki Światowej

Międzynarodowy Festiwal Teatralny Klasyki Światowej - Nowa Klasyka Europy serdecznie zaprasza Łodzian na kolejną zapowiedź listopadowych wydarzeń. - "JA RACZej nie zabiłem" to specjalnie sprofilowana i po raz pierwszy rozgrywająca się na terenie teatru instytucjonalnego gra miejska.

Przygotowało ją dla nas doświadczone w tego typu zmaganiach łódzkie Stowarzyszenie Topografie.

Podobnie jak w trakcie wakacyjnego pikniku na teatralnym podwórzu, kiedy to odsłoniliśmy mural Gregora Gonsiora, "Jaracz" udostępnia swoje zaklęte rewiry. Tym razem uczestnicy będą mogli zapuścić się w sceniczne kulisy, magazynowe zaplecza, stare garderoby, intymne teatralne bufety, a nawet zwiedzić podziemne kazamaty. Wszystko to po to, by rozwiązać kryminalną zagadkę a jednocześnie oswoić nieco przestrzeń 5 budynków teatralnych mieszczących aż trzy sceny. Uczestników czeka podróż do przeszłości: przeniesiemy się w lata 40. i 50. - czasy Teatru Wojska Polskiego. Przedstawimy kulisy tajemniczego morderstwa, tuszowanego jako nieszczęśliwy wypadek na scenie . Gra będzie toczyć się o najwyższą stawkę: ukaranie prawdziwego mordercy.

***

Zasady

Rejestracja

Zapraszamy dwu- i trzyosobowe drużyny. Rejestracja trwa na stronie http://topografie.pl/jaraczej/

Osoby niepełnoletnie by wziąć udział w grze muszą okazać pisemną zgodę opiekunów.

Eliminacje

Eliminacje rozpoczynają się 1 października - przez sześć kolejnych dni na stronach Festiwalu (www.nowaklasyka.pl) , Teatru (www.teatr-jaracza.lodz.pl) oraz Stowarzyszenia Topografie (topografie.pl/jaraczej/) publikowane będą punktowane zadania dotyczące historii i współczesności teatru oraz teatralnej dziedziny. Liczba punktów towarzyszących każdej zagadce będzie różna i jawna, tak by uczestnicy mogli tworzyć własne strategie umożliwiające im zakwalifikowanie się do najważniejszego etapu.

Finał

Finał w teatrze odbędzie się 10 października w godzinach 12-17. Podróżując w czasie i przestrzeni uczestnicy doprowadzą do schwytania mordercy. Wspomogą ich w tym profesjonalni aktorzy i obsługa sceny.

Udział w grze jest bezpłatny.

Partnerem gry jest Łódzkie Stowarzyszenie Inicjatyw Miejskich Topografie

Festiwal Nowa Klasyka Europy (19-28 listopada; Teatr im. Jaracza w Łodzi):

I Międzynarodowy Festiwal Teatralny Klasyki Światowej to dyskusja nad współczesnymi odczytaniami klasycznej literatury światowej. To przegląd propozycji najważniejszych scen teatralnych w poszukiwaniu spektakli, które są częścią nowego kanonu inscenizacyjnego Europy. Festiwalowym prezentacjom towarzyszyć będzie szeroko zakrojony projekt edukacyjny, promujący ideę teatru jako miejsca otwartego, przestrzeni kreatywnej i pola dla publicznej debaty. Więcej: www. nowaklasyka.pl

Gry miejskie

Gra miejska to ciekawy rodzaj rozrywki łączący w sobie elementy gier komputerowych, gier typu RPG oraz happeningów ulicznych. Gry są najczęściej organizowane w dużych miastach. Ich tematyką mogą być wydarzenia historyczne, wątki powieściowe oraz historie wymyślone przez autorów gry. Obecnie często poprzedzone są etapem internetowym, który stanowi wprowadzenie uczestników w klimat zbliżającej się gry. Podczas tej części rozgrywki drużyny zapoznają się z materiałami historycznymi, z fabułą gry, rozwiązują pierwsze zagadki. Kolejnym, najważniejszym etapem jest część uliczna. Odbywa się ona już w świecie realnym, ma miejsce w przestrzeni miasta: w budynkach i na świeżym powietrzu.

Za początek dzisiejszych gier miejskich uznaje się Ringolevio, dziecięcą zabawę powstałą na zatłoczonych ulicach Nowego Jorku w czasie Wielkiego Kryzysu. W Polsce zbliżone zasady mają harcerskie "podchody".

Teatr Wojska Polskiego

W styczniu 1945 roku przybył do Łodzi zespół Teatru Wojska Polskiego kierowany przez Władysława Krasnowieckiego. Za swoją siedzibę obrał budynek przy ulicy Cegielnianej. Działalność rozpoczął 22 marca 1945 roku inscenizacją "Wesela" Stanisława Wyspiańskiego. Teatr ten skupiał znakomitych aktorów, reżyserów i scenografów m.in.: Aleksandra Zelwerowicza, Jana Kreczmara, Juliusza Osterwę, Henryka Szletyńskiego, Edmunda Wiercińskiego, Józefa Węgrzyna, Jacka Woszczerowicza, Jadwigę Chojnacką, Jana Świderskiego, Czesława Wołłejkę.

Przez kilka powojennych sezonów fascynował swoimi spektaklami nie tylko Łódź, lecz i cały kraj. Swoiste i niepowtarzalne piętno na artystycznych dokonaniach Teatru wycisnęła indywidualność Leona Schillera, który kierował łódzką sceną w latach 1946-1949. Dorobek jego łódzkiej działalności był imponujący. W ciągu trzech sezonów przygotował dziesięć inscenizacji. Do najwybitniejszych należy zaliczyć: "Krakowiaków i górali" Wojciecha Bogusławskiego, "Celestynę" Fernando de Rojasa, "Burzę" Williama Shakespeare'a, "Igraszki z diabłem" Jana Drdy, "Kram z piosenkami".

Powojenne realizacje Schillera były kontynuacją zarówno nurtu politycznego, jak i umiłowanej przez niego formy teatru ludowego. Scalały wielkie tradycje rodzime z aktualnymi treściami.

Łódzkie Stowarzyszenie Inicjatyw Miejskich Topografie (www.topografie.pl):

Stowarzyszenie działa od 2007 roku i skupia się wokół tematyki miejskiej. Organizuje gry miejskie, Festiwal Działań Miejskich Miastograf, Festiwal fotografii lomo Lomografie, akcje edukacji regionalnej oraz naukowe projekty poświęcone Łodzi takie jak "Powiedzieć miasto - łódzkie historie mówione". Niedawno ruszył najważniejszy projekt Stowarzyszenia, portal "Topografie.pl - łódź miejscami opisana" - tworzona przez mieszkańców wirtualna mapa historyczna Łodzi.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji