Artykuły

Warszawa. NInA koproducentem "Nosferatu"

Premiera "Nosferatu" odbędzie się 8 października w Teatrze Narodowym. Spektakl został zainspirowany powieścią Brama Stokera "Dracula".

To jeden z najważniejszych tekstów kultury popularnej, który doczekał się co najmniej kilkunastu ekranizacji i niezliczonych nawiązań w filmach fabularnych, animowanych, przedstawieniach teatralnych, sztukach plastyczny, reklamach i grach komputerowych. Grzegorz Jarzyna sięgając po psychologiczno-metafizyczny thriller pokazuje jednak głębszy sens tekstu: jak jednostkowe lęki i obsesje materializują się w życiu społecznym.

Dracula Brama Stokera, jeden z najważniejszych tekstów kultury popularnej, doczekał się co najmniej kilkunastu ekranizacji i niezliczonych nawiązań w filmach fabularnych, animowanych, przedstawieniach teatralnych, sztukach plastyczny, reklamach i grach komputerowych. Popkultura żywi się wampiryzmem, lecz jego istotne przesłanie niewiele ją obchodzi. Głębsze znaczenia interesują ją tylko w takim wymiarze, który może podnieść jej atrakcyjność. Temat wampira pojawia się w podaniach ludowych, literaturze pięknej i naukowej na długo przed Stokerem, a wywoływanie w odbiorcach przerażenia nie wyczerpuje jego sensu.

Mit wampiryczny, na który składa się wiara w życie po śmierci i regeneracyjną moc krwi, uważa się za jeden z bardziej trwałych i powszechnych. Filozoficzne i moralne konsekwencje nieśmiertelności, refleksja nad fenomenem życia, głęboko zakorzeniony w kulturze związek miłości i śmierci, konotacje religijne motywu zmartwychwstania upiora - to tylko niewielka część ewokowanych przez wampiryzm tematów.

W postaci Draculi zawsze poszukiwano metafory na miarę współczesności. W powieści Stokera widziano opowieść o ciemnych siłach kryjących się pod powierzchnią wiktoriańskiej pruderii i obraz konfliktu pomiędzy strachem przed niewytłumaczalnym a fascynacją mrocznymi tajemnicami natury. Sięgając po ten psychologiczno-metafizyczny thriller, Grzegorz Jarzyna pokazuje, jak jednostkowe lęki i obsesje materializują się w życiu społecznym. Przede wszystkim jednak to spektakl o wpisanej w ludzką naturę potrzebie transgresji, próbie przekroczenia granic materialnych, społecznych czy symbolicznych, wyzwoleniu z cielesności i tożsamości, o tęsknocie za Innym.

Wszystkie spektakle odbędą się w sali Bogusławskiego Teatru Narodowego.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji