Artykuły

Wreszcie mamy teatralny skandalik

"Opowieści Lasku Wiedeńskiego" Adona von Horvatha w reżyserii Henryka Adam­ka stały się przyczyną buntu młodzieży! Ilekroć ma być grany ten spektakl, przed głównym wejściem do Te­atru Polskiego we Wrocła­wiu zbiera się spora grupka młodych ludzi z transparen­tami ostrzegającymi poten­cjalnych widzów przed tym CUDEM. Czy warto aż tak się unosić? W każdym razie należy uszanować prawo wi­dza do spontanicznej reakcji. Sprawa wydaje mi się dość złożona. Materia, która wpa­dła w ręce reżysera jest bardzo delikatna i ogromnie niebezpieczna. Jak każda tragifarsa, wymaga niesamo­witej precyzji języka teatral­nego. Jeżeli tej precyzji za­braknie, cały nurt podskórny zostanie unicestwiony, a po­zostaje tylko warstwa wierz­chnia - blichtr, tania, płyt­ka farsa. Niestety, właśnie taka operacja miała miejsce w Teatrze Polskim. Reżyser przedstawienia nie przysłu­żył się Horvathowi. Parali­żujące refleksje autora uto­nęły w nawale tanich ope­retkowych pomysłów. Wy­raźnie brakowało subtelnej ręki, która wydobyłaby na jaw pokłady olbrzymich uczuć, czy choćby proces za­chodzących w głowach i ser­cach przemian stanowiących fundament nadchodzącej nie­uchronnie tragedii całej Eu­ropy. To jest gwałt na Horvacie!

Aktorzy bronili się dzielnie przed szarzyzną reżyserskiej wizji. Iga Mayr, Igor Przegrodzki, Zdzisław Sośnierz nie pozwolili wepchnąć się w banał. Jak rasowa aktor­ka walczyła o swoje i o Horvathowskie młodziutka Aleksandra Smiejczak-Kościelniakowa. Nie sposób nie wspomnieć o Krzysztofie Draczu i jego perfekcyjnym Konferansjerze!

Mimo wrażenia, że spek­takl był sklecony naprędce i bez głowy jest to dzieło żywe. Kalekie, ale żywe. Ten fakt najbardziej daje do my­ślenia. Chyba zadziałała tu siła Horvathowskiej osobo­wości, przebijając się gdzie tylko było można przez mur reżyserskiej nieporadności. Warto tej walce się przyj­rzeć. To jest nasz miejscowy skandalik...

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji