Artykuły

Człowiek w wewnętrznym rozkroku

"Gwiazda" w reż. Bogusława Kierca Teatru Lalek Banialuka z Bielska-Białej na XVI Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi. Pisze Łukasz Kaczyński w Polsce Dzienniku

Zagrana z impetem i bezpretensjonalnością rodem z teatru niezależnego "Gwiazda", spektakl Teatru Lalek Banialuka z Bielsko-Białej , zakończył piąty dzień XVI Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej.

Poetycki monodram Helmuta Kajzara reżyser Bogusław Kierc rozpisał na siedem odgrywających kolejne etapy życia aktorek i siedem strumieni świadomości. Każda z kobiet ma swoje pięć minut, ale ich opowieści i problemy, z jakimi się w nich mierzą, tworzą całość. Głęboką opowieść o kobiecie i o aktorce, która w ciemności schodzi ze sceny życia. Albo opowieść o nie tak wcale jednoznacznej kobiecej solidarności-w zależności od interpretacji.

Miłość, upadek, ból, ofiara, bunt, "formy, które się rozpadają i starzeją"-wszystko, co umieścił w swej sztuce Kajzar i z czym muszą zmierzyć się kobiety, znalazło oddźwięk na scenie.

Wczoraj wystąpiła irańska Grupa Teatralna Yasetmam

Wartość spektaklu "Banialuki" leży głównie we włączeniu do niego ludzkiej wielkości materiałowej lalki i sposobie, w jaki została wykorzystana. Jest upostaciowieniem lęków, jak i pragnień, a jej obecność wydaje się naturalna, wręcz wpisana w tekst. Pozwala akcentować wewnętrzne, immanentne rozdarcie i uprzedmiotowienia - kobiety/aktorki/człowieka.

Spektakl "Banialuki", skierowany do młodzieży i dorosłych, na scenie Teatru Powszechnego w Łodzi obejrzeli głównie dorośli, którzy dawno już przekroczyli "smugę cienia". I tylko podziwiać trzeba, że huragan kaszlnięć i chrząknięć, który przeszedł przez widownię (nie wspominając o niewyłączonych telefonach) nie zdeprymował aktorek. Na uwagę zasługują

z pewnością bogate w niuanse i gry z widzem role Magdaleny Obidowskiej, Katarzyny Pohl, Barbary Rau i Marii Byrskiej. Klasą samą w sobie jest sposób, w jaki aktorki dokonały animacji lalki.

Wczoraj XVI FKCh zaoferował "Akt 1925" Teatru Sztuk, wypowiedź z pogranicza różnych dziedzin sztuki na temat osaczenia jednostki, inspirowaną opowiadaniem Franza Kafki, a także "Ziemię i wszechświat", widowisko irańskiej Grupy Teatralnej Yasetmam w reż. Zahry Sabriego. Tu bazą dla twórców było siedem opowieści napisanych przez poetę Molana, z których główną jest historia proroka Mojżesza i bluźniącego Bogu pasterza.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji