Artykuły

Tyczyn. Lato w teatrze Era Superbohatera

Od 29 lipca do 14 sierpnia w Miejsko Gminnym Ośrodku Kultury odbywać się będą warsztaty teatralne Lato w teatrze 2013, skierowane do dzieci i młodzieży w wieku 10-19 lat, realizowane pod hasłem ERA Superbohatera

Wszystkie działania podczas "Lata w Teatrze" będą odbywać się pod hasłem: "Era Superbohatera".

Postaramy sobie odpowiedzieć na pytania: - Kim jest dla nas "superbohater"? ; - Czy nasz świat potrzebuje "superbohaterów"?; - Czym dla młodego człowieka jest dzisiaj bohaterstwo i auorytet?;

- Czy my także możemy stać się "superbohaterami"? We współczesnym świecie jest coraz mniej miejsca na ideały, a my jesteśmy bezustannie atakowani "bylejakością". Chcemy stworzyć naszych własnych bohaterów, mówić o naszych marzeniach tych bardziej realnych i tych wyimaginowanych. Posłużymy się wybitnymi tekstami kultury, które przybliżą nam różne postawy bohaterstwa. Będą one naszą inspiracja podczas rozmów i ćwiczeń. Chcemy posłużyć się tekstami, które dla współczesnego młodego człowieka mają dużą wartość: "Liga niezwykłych dżentelmenów",- pierwszy komiks, który dostał nagrodę literacką , "The Amazing Spiderman", "Ironman", "Batman" oraz "Mitologia" Jana Parandowskiego, przypowieść o Hiobie ze Starego Testamentu, wiersz Adama Asnyka "Dzisiejszym idealistom". Wybrane utwory pokazują szerokie spektrum patrzenia na postawę bohatera od czasów antycznych poprzez Stary testament aż po teksty popkulturowe takie jak komiks. Wybrane teksty prezentują bardzo zróżnicowane formy literackie, co stanowi dodatkowy atut poznawczy. Dzięki nim będziemy mogli zobaczyć jak zmieniła się kreacja ideału na przestrzeni wieków oraz czy są wartości, które przetrwały pomimo mijającego czasu.

Praca będzie odbywała się w czterech grupach: trzech grupach aktorsko- muzyczno- scenograficznych (odpowiednio podzielonych wiekowo) oraz w jednej grupie dziennikarsko- promocyjnej.

Oprócz pracy w poszczególnych grupach organizatorzy będą pracować nad integracją wszystkich grup poprzez cyklicznie zaplanowane poranne rozgrzewki oraz wieczory filmowe w "Super Kinie".

Naszym głównym celem zajęć jest zachęcenie dzieci i młodzieży do wyrażania swoich emocji poprzez sztukę. W Tyczynie oferta kulturalna wciąż skierowana jest w dużej mierze do seniorów, ale mamy nadzieję, że program "Lato w Teatrze" wkrótce to zmieni.

Dzięki wydarzeniu nastąpi integracja dzieci i młodzieży z gminy Tyczyn i okolic oraz stworzymy kompleksową j i perspektywiczną ofertę edukacyjną i kulturalną dla

dzieci i młodzieży. Wydarzenie będzie też duża szansą dla Teatru Poddańczego na kontynuacje teatralnych działań w Tyczynie w przyszłym roku szkolnym.

Praca w grupie aktorsko- muzyczno- scenograficznej:

Każda grupa wiekowa codziennie będzie uczestniczyć w zajęciach aktorskich, muzycznych i scenograficznych (2 godz. z każdej dziedziny dziennie). Dzięki temu podziałowi będzie mogła uczestniczyć w kompleksowym procesie powstawania spektaklu.

Zajęcia aktorskie:

Pierwsza faza pracy to część warsztatowa. Będzie polegała na działaniach integracyjnych. Podstawą będą ćwiczenia ruchowe na zaufanie, ćwiczenia rozluźniające, improwizacje ruchowo- aktorskie bez słów i ze słowem na zadane tematy, praca nad świadomością ciała, ćwiczenia aparatu mowy, w końcu wyrażaniem emocji.

W drugim etapie uczestnicy zapoznają się z różnymi techniki teatralnymi, za pomocą których będą budowali spektakl.

Grupa najmłodsza zapozna się z kilkoma technikami lalkowymi ( kukła, pacynka, jawajka). Za pomocą jednej z tych technik będzie tworzyła swojego własnego "superbohatera".

Grupa średnia skupi się na grze aktora z maską. Będzie budować obraz "superbohatera" głównie za pomocą ciała. Będzie uczyła się jak poprzez ruch wyrażać emocję,

Grupa najstarsza będzie nieustannie pracowała nad improwizacjami. Improwizacje będą obejmować ruch, dźwięk i słowo. To jedna z najtrudniejszych i najbardziej rozwijających form teatru. Uczestnicy będą stwarzali dialogi i akcję w trakcie występowania, poznają proces: "Tak i " oraz "blokowanie". W wyniku improwizacji wokół głównego tematu powstanie scenariusz dla najstarszej grupy. Najstarsza grupa będzie miała największy wpływ na szkic swojej części przedstawienia, nie mniej jednak będzie nieustannie pod pilnym okiem instruktorów.

Praca w grupie scenograficzno- kostiumowej:

I etap

Wszystkie grupy zostaną wprowadzone w świat scenografii: poznają zasady pracy w teatrze, terminologię pomocną przy pracy, symbolikę kolorów. Odpowiedzą sobie na pytania:

W jaki sposób stworzyć iluzję prawdziwego świata na scenie?

Jakich technik plastycznych można używać do tworzenia scenografii?

Zapoznają się z prawdziwymi szkicami scenograficznymi.

Wszystkie grupy będą pracować nad szkicami scenograficznymi zanim zaczną swoją pracę. W ostatni dzień, tuż przed spektaklem odbędzie się wystawa szkiców uczestników ( ewentualnie: makiet scenograficznych).

II etap

Grupa najmłodsza: jej zadanie będzie polegało na stworzeniu lalek "superbohaterów"

(jawajka, pacynka lub kukła). Praca będzie polegała na zrobieniu charakterystycznej głowy ( w zależności od techniki lalkowej- odpowiednia technika plastyczna- np. papier -mache, lepienie z gliny, wycinanie kształtów z gąbki). Zrobienie korpusu lalek oraz niezbędnych rekwizytów do spektaklu.

Grupa średnia: skupi się na tworzeniu własnego kostiumu. Grupa pozna zasady robienie masek lub półmasek, będzie projektować swój kostium w zależności od bohatera, którego będzie przedstawiać.

Grupa najstarsza: stworzy scenografię na podstawie własnego scenariusza stworzonego w oparciu o teksty kultury. Jej zadaniem będzie scalenie wszystkich grup w oparciu o elementy scenografii występujące w każdej części przedstawienia. Będzie musiała wykorzystać takie materiały jak- kartonowe pudełka, tkaniny, folie, tekturę falistą.

Zajęcia dziennikarsko- promocyjne:

W ramach warsztatów dziennikarskich uczestnicy programu Lato w Teatrze będą mieli możliwość poznania pracy dziennikarza prasowego, radiowego i telewizyjnego. Dowiedzą się jakie umiejętności trzeba posiadać, żeby przygotować dobry reportaż , jakich cech charakteru wymaga zawód dziennikarza i co oznacza, że środki masowego przekazu określane są jako "czwarta władza".

W ramach warsztatów dziennikarstwa prasowego:

Uczestnicy dowiedzą się , co to jest kolegium redakcyjne, jak wygląda dzień pracy, jak dziennikarz szuka tematów, w jaki sposób kontaktuje się z rozmówcami, jak konstruuje się tekst. Każdy uczestnik będzie miał za zadanie wybrać jednego aktora i przeprowadzić z nim krótki wywiad oraz przygotować minireportaż o warsztatach teatralnych. Jak ''odmalować'' bohaterów, których wybrać, jak o nich opowiedzieć Efektem finalnym warsztatu będzie przygotowanie materiały do druku. Uczestnicy będą autoryzować wypowiedzi oraz wybierać odpowiednie o zdjęcia do artykułu. Jeżeli czas pozwoli przewidziana jest wycieczka do redakcji Gazety Wyborczej.

W ramach warsztatów dziennikarstwa radiowego:

Uczestnicy warsztatu poznają specyfikę pracy dziennikarza radiowego ich zadaniem będzie zdobywanie informacji w formie wypowiedzi uczestników warsztatów, zapoznają się z wiedzą z zakresu etyki i zagadnień związanych z obiektywizmem dziennikarskim, dowiedzą się z jakiego sprzętu korzystają dziennikarze radiowi oraz będą mieli okazję popracować nad montażem dźwięku w prostym programie. Podczas warsztatów powstanie materiał radiowy w formie relacji z przebiegu warsztatów teatralnych nad którym pracować będzie cała grupa warsztatowa. Jeżeli czas pozwoli uczestnicy odwiedza studio Radia Centrum.

W ramach warsztatu telewizyjnego:

Zaczniemy od poznania podstawowych zajęć i zadań w pracy dziennikarza, wyjaśnienia pojęć używanych w pracy w telewizji ( off, forszpan, abszpan, setka, biała itp.) To zabawnie brzmiące nazwy i na pewno zainteresują młodych ludzi.

Kolejno, poznamy plany kamerowe ( bliski, szeroki, amerykański, itp.) i podstawowe pojęcia i zasady filmowania telewizyjnego ( np. zasada nie przekraczania linii osi). Uczestnicy dowiedzą się o zasadach obowiązujących w telewizji m.in. o zasadach etycznych, dot. nie krzywdzenia rozmówcy informacją, zaufania, przekazywania prawdy czy wielokrotnego sprawdzania informacji. Wszystkie te informacje będą pomocne w późniejszych zajęciach.

Młodzież dowie się, z czego powinna i musi składać się informacja telewizyjna, także o innych gatunkach telewizyjnych. Pobawimy się także ćwiczeniami dykcyjnymi i logopedycznymi. Pomoże to poznać umiejętności młodzieży i ustalić dalszy podział ról w naszej tworzonej redakcji.

Będziemy oglądali wybrane materiały dziennikarskie i porozmawiamy o nich.

Po poznaniu podstawowych informacji grupa zostanie podzielona i stworzymy przykładową redakcję informacyjno- kulturalną. Każdy będzie sprawował jakąś rolę od dziennikarzy, operatorów po resercherów i prezenterów. Zajęcia będą prowadzone z udziałem kamery i będziemy próbowali stworzyć nasz własny serwis informujący o tym co ciekawego dzieje się podczas warsztatów w innych grupach. Przeprowadzimy wywiady z innymi uczestnikami warsztatów, sondy, czy relacje. Spróbujemy w jakiś sposób podsumować przeprowadzone warsztaty. Finałem naszej pracy będzie wydanie programu, który w całości (poza montażem) będzie stworzony przez uczestników warsztatów. Od tytułu programu po wykonanie i prowadzenie.

Premiera spektaklu nad którym pracować będzą uczestnicy odbędzie się 14.08.2013 o godz. 11:00 i 18:00 w sali widowiskowej im. Katarzyny Sobczyk Miejsko Gminnego Ośrodka Kultury, ul. Mickiewicza 1. Wstęp wolny!

Projekt realizowany jest przez Stowarzyszenie Artystyczne Teatr Poddańczy, Centrum Dziedzictwa Kulturowego i Informacji Turystycznej w Tyczynie oraz Miejsko Gminny Ośrodek Kultury w Tyczynie z dofinansowania Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytutu Teatralnego im. Z.Raszewskiego pod patronatem Kuratorium Oświaty w Rzeszowie w partnerstwie z Gminą Tyczyn oraz Lokalną Grupą Działania Lider Dolina Strugu

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji