Artykuły

Chopin tańczony nocą

Tytuł premierowego wieczoru baleto­wego w Teatrze Wielkim w Poznaniu "Chopin tańczony nocą", na który zło­żyły się odkurzone sprzed dwóch lat "Sylfidy" i cztery nowe balety dowodzi, że wieczór rocznicowy nie musi być okolicznościową laurką.

Nowe balety nie mają tytułów, określają je jedynie gatunki utworów Fryderyka Chopina. I tak Preludia op. 28 nr 2,3,4, choreograficznie przetworzone przez Alinę Szutarską nie wychodzą poza gra­nice baletowej wprawki. Znacznie cie­kawsze jest Scherzo cis-moll op. 39 nr 3 w choreografii debiutanta (w tej roli oczywiście) - Andrzeja Adamczaka.

Szutarska i Adamczak próbują oddać emocje płynące z muzyki, uczą się jed­nak dopiero opowiadać językiem tańca. Adamczakowi udało się powiedzieć coś więcej, bo w roli głównej obsadził sie­bie. Miał więc ułatwione zadanie, opowiadał o sobie i własnych przeżyciach związanych z muzyką.

Emil Wesołowski w Balladzie g-moll op. 38 opowiedział poetycko o miłości ro­mantycznej dwojga kochanków, ale bez romantycznych poetyzmów, bardziej współcześnie. W tym pas de deux bły­snęli: Marta Wojtaszewska i Andrzej Leonowicz. Perełką najbardziej urodzi­wą wieczoru okazały się Wariacje "La ci darem la mano". Marek Różycki wa­riacje Chopina na temat Mozarta po­traktował li tylko jako partyturę do własnych wariacji i zaproponował burle­skowy duet męski, z lekka groteskowy pastisz na wielkie pas de deux w tak zwanych baletach białych. Znakomicie intencje choreografa zrealizowali An­drzej Adamczak i Andrzej Leonowicz.

Szkoda tylko, że "Sylfidy" w wersji Fokina (przekaz Liliana Kowalska) stano­wiące wersję kanoniczną dla chore­ografów, nastręczyły najwięcej proble­mów tancerzom - z wyjątkiem zjawi­skowej Marty Wojtaszewskiej, a jesz­cze więcej orkiestrze kierowanej przez Macieja Wielocha.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji