Artykuły

Propozycje teatralne

W tym sezonie na afisze trafiło kilka bardzo ciekawych inscenizacji teatralnych. Zobaczymy je zarówno na najważniejszych publicznych scenach, jak i w miejscach niszowych - pisze Krzysztof Ratnicyn w EGO.

Powrót Cieplaka

Jeden z najwybitniejszych twórców teatralnych po raz kolejny sięgnął po historię biblijnego Hioba. Wina, cierpienie, sprawiedliwość, wiara - Cieplak ponownie krąży wokół tych problemów, nie potrafiąc do końca ich zgłębić. Przenosi je na współczesny grunt, tworzy dynamiczne widowisko. Niezwykłym elementem jest muzyka live (duet Kormorany, sprawdzony we wcześniejszych spektaklach twórcy). Poważny temat w bardzo żywy sposób podany; nie ma gotowych odpowiedzi, są jednak nurtujące nas wszystkich pytania.

"Milczenie o Hiobie", scen. i reż. Piotr Cieplak. Teatr Narodowy w Warszawie

***

Rosyjski duet

Iwan Wyrypajew to w Polsce twórca doskonale znany, i to z kilku powodów. Po pierwsze, jest partnerem życiowym Karoliny Gruszki, po drugie, autorem dramatów, które sam wystawia na naszych scenach. Po trzecie wreszcie, znakomicie się nad Wisłą odnalazł i w dużej mierze tu kontynuuje swoją drogę artystyczną.

Tym razem zaskoczył widzów, bo nie wystawił własnej sztuki, lecz klasykę. W warszawskim Teatrze Studio wyreżyserował jeden z najpopularniejszych tekstów Gogola. Znakomita zabawa i dylematy codziennego życia, a przy tym świetnie ustawione na scenie i zagrane (w obsadzie m.in. Karolina Gruszka i Marcin Bosak).

Nikołaj Gogol, "Oż enek", przeł. J. Tuwim, reż. Iwan Wyrypajew. Teatr Studio w Warszawie

***

Niszowo, wybitnie

Poza teatralnym mainstreamem dzieje się w Warszawie naprawdę wiele

dobrego. Agnieszka Błońska i Paweł Dobrowolski stworzyli niezwykłą interpretację "Fal" Wirginii Woolf. Inscenizacja znakomicie skomponowana, świetnie zagrana. Powstał spektakl trudny i wymagający, ale piękny. Dzieło wybitne, choć stworzone na teatralnym uboczu, grane przy tym rzadko (żądamy częściej!), więc trzeba bacznie śledzić repertuar Teatru Ochoty (spektakle grane ostatnio w praskim Soho Factory).

W Teatrze Konsekwentnym zaś (od niedawna jego siedziba mieści się w dawnym kinie Wars przy Rynku Nowego Miasta 5/7) powstał arcyciekawy monodram w wykonaniu Agnieszki Przepiórskiej, która ma niezwykły dar przyciągnięcia uwagi widza, skupienia na sobie i wyzwolenia potężnych pokładów emocji. Tym razem na scenę trafia historia inspirowana osobistymi przeżyciami Przepiórskiej - dorastaniem i dojrzewaniem bez ojca oraz piętnem w życiu dorosłym.

Dzieło pełne, mocne i piękne.

Wirginia Woolf, "Fale", reż. Agnieszka Błońska, dram. Paweł Dobrowolski.

Teatr Ochoty/Studio Teatralne Koło w Warszawie

Piotr Rowicki, "Tato nie wraca" [na zdjęciu], reż. Piotr Ratajczak. Wyk. Agnieszka Przepiórska. Teatr Konsekwentny w Warszawie

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji