Artykuły

Kronika pewnego małżeństwa

Dario Fo w "Związku otwartym" prochu nie wymyślił. Opowie­dział historyjkę małżeństwa, żyjącego według zasady "każdy robi, co chce", czyli w tzw. związku partner­skim i otwartym. Na pozór jednak. Póki zasady otwarcia dotyczą męża, wszystko jest w porządku (dla niego, mniej - dla niej). Ale kiedy po równoprawne zasady sięga żo­na, mąż odczuwa to jako zamach na swoje samcze prawa. Nowe? Nie nowe. Ale Fo po­trafi tej banalnej obserwacji nadać charak­ter szalonej opowieści, w której mieszają się czasy, miejsca, osoby, a bohaterem jest prze­wód myślowy. Wszystko jednak zależy od te­go, czy aktorzy potrafią w tę opowieść tch­nąć nieco autentyzmu. Tak stało się w war­szawskim teatrze Ateneum, gdzie małżeń­stwo z brawurą zagrali Ewa Wiśniewska i Leonard Pietraszek, spotykając się z wielkim aplauzem publiczności, przecho­dzącym nawet ich oczekiwania. Krystyna Janda w telewizyjnej wersji sztuki poszła jednak w odmiennym kierunku niż spektakl żywego planu, odnajdując własną stylisty­kę: przez ekran przesuwały się niemal cały czas obrazy jakby odwijane z taśmy pamię­ci, zachodzące na siebie, a przy tym uzupeł­nianie na sposób nadrealistyczny rozmaity­mi obiektami - zbliżeniem cytryny, pływa­jących rybek akwaryjnych itp. Odrealniało to fakturę opowiadania, nadając mu barwę surrealistycznej groteski.

Aktorzy trzymali się na granicy far­sy: Krystyna Janda i Marek Kondrat stworzyli parę, która prowadzi walkę niemal niedostrzegalnie. Ona jest męcząco-jękliwa, on zrazu zawadiacki i trzymający fason, ale potem role się zmieniają. Do­skonale punktowane riposty, szermierka słowna, wyraziste gesty, dwuznaczna lek­kość podania tekstu, nabierającego cech te­atru absurdu, to ich głównie zasługa. Potrafili znaleźć w tekście niezbyt u nas cenione­go noblisty doskonały materiał od aktorskiej zabawy i wcale niezabawnego komentarza do naszego powszedniego życia małżeńskie­go. Współautorami sukcesu przedstawienia są także panowie Edward Kłosiński (zdję­cia) i Ryszard Rynkowski (muzyka), którego piosenka zgrabnie spajała narrację.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji