Artykuły

Poławiacze pereł w Poznaniu

Mimo że repertuar Teatru Wielkiego w Poznaniu zawsze byt wyjątkowo różnorodny i bogaty, to w powojennych dziejach tej sceny nie znalazła w nim dotychczas swojego miejsca piękna, melodyjna opera "Poławia­cze pereł" Georges'a Bizeta. Co jednak nie oznacza, że nigdy jej tutaj nie było. Wystawiono ją w kwietniu 1932 roku.

Prapremiera tej opery miała miejsce w 1863 roku w paryskim Theatre Lyrique. Nie przyniosła ona jednak dwu­dziestopięcioletniemu kompozytorowi ani wielkiej sławy, ani pieniędzy. Jedy­nie Hector Berlioz poznał się na pięk­nie muzyki, czemu dał wyraz w entu­zjastycznej recenzji. Pozostali recen­zenci i publiczność przyjęli dzieło obo­jętnie. Dopiero po śmierci kompozyto­ra opera zaczęła zdobywać światowe sceny, stając się w pierwszej połowie XX wieku jednym z najbardziej popu­larnych dzieł. Dzisiaj ta popularność nie jest może aż tak wielka, ale "Poła­wiacze pereł", dzięki swojej nastrojo­wej, pełnej liryzmu i melodyjnego piękna muzyce oraz egzotycznemu ko­lorytowi, utrzymują się w repertuarze wielu teatrów operowych. Warto w tym miejscu przypomnieć, że postać Nadira należała do ulubionych partii wielkiego Enrica Caruso.

Wiele fragmentów "Poławiaczy" cieszy się wyjątkową popularnością. Na pierwszym miejscu wypada umieścić słynny romans Nadira "Le crois entendre encore" z I aktu. Równie piękna jest modlitwa Leili "O Dieu Brahma" oraz wielki miłosny duet Leili i Nadira "Par cet etroit sentier" z II aktu, wresz­cie wspaniały tercet "lumiere sainte", który śpiewają już pogodzeni rywale Nadir i Zurga oraz Leila.

Polska premiera "Poławiaczy pereł" odbyła się w Operze Warszawskiej w 1904 roku. Jednak nie zdobyła ona wielkiej popularności na naszych sce­nach. Po II wojnie światowej nie wysta­wiono jej jeszcze w Szczecinie, Łodzi i Gdańsku, pozostałe teatry miały po jednej inscenizacji. Jedynie Opera Ślą­ska w Bytomiu wystawiła "Poławiaczy pereł" dwa razy, w 1963 i 1994 roku.

Najnowszą poznańską insceniza­cję, której premierę zaplanowano na 23 lutego, reżyseruje Maria Sartowa, autorem scenografii jest Zofia de Ines, choreografii - Emil Wesołowski. Kierownictwo muzyczne objął Maciej Wieloch.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji