Artykuły

Dwa razy Konrad

Trudno zliczyć ile razy, choćby w powojennej historii teat­ru, reżyserzy mierzyli się z arcydziełem Mickiewicza. Zdarzały się inscenizacje tak pamiętne, jak na przykład realizacja Konrada Swinarskiego. O gorszych-zamilczmy.

Po pewnej przerwie znów możemy oglądać "Dziady" na stołecznych scenach. Nawet dwukrotnie, bo w "Narodo­wym" i "Studio". JERZY GRZEGORZEWSKI wystawił swoją wersję nazwaną "Dzia­dy - Improwizacje", na pod­sumowanie pięcioletniego dy­rektorowania Teatrem - Ga­lerią Studio.

Literacki pierwowzór potrak­tował dość odważnie, ale na szczęście - poważnie. Nie ma tu pomysłów zwariowa­nych, obrazoburczych, choć są i śmiałe pociągnięcia, jak choć­by wprowadzenie na scenę dwóch Konradów. Ale to nie wszystko.

Stary Konrad, grany przez skupianego i oszczędnego w stosowaniu środków wyrazu Mieczysława Mileckiego, pełni w spektaklu rolę narratora, osoby porządkującej i hierar­chizującej tok akcji i posz­czególne wydarzenia. Na jego tle Wojciech Malajkat - Gus­taw Konrad - to postać mło­dzieńcza, świeża, pełna poryw­czego zapału. Przyznam, iż z wyglądu ów ubrany w zwyk­ły sweter i spodnie Konrad w okularach przypominał mi raczej prymusa starszej klasy licealnej niż wadzącego się z Bogiem, "nawiedzonego" poetę.

Dlatego nie przekonała mnie jego interpretacja Wielkiej Improwizacji.

Występuje w spektaklu Grzegorzewskiego jeszcze jedna pos­tać, nieobecna w III części "Dziadów". To Guślarz II, gra­ny wybornie przez Jerzego Zelnika. Odziany we wspania­ły kostium, mówi swoje kwes­tie wprost porywająco.

Do najlepszych scen należą te z udziałem Pani Rollison - Teresy Budzisz-Krzyżanowskiej i Senatora - Andrzeja Żarnec­kiego. Doskonały też był po­mysł obsadzenia w roli Ducha - Szatana Anny Chodakows­kiej.

Jak zwykle, u Grzegorzews­kiego olbrzymią rolę gra prze­strzeń i scenografia, będąca dziełem samego reżysera. Dużo tu z Wyspiańskiego, dużo z te­go, co Jerzy Grzegorzewski po­kazywał nam w poprzednich swoich realizacjach. Najgorzej w tych oryginalnych "Dzia­dach" wypadli najmłodsi, to­też wyłącznie do nich kieru­ję uwagę o poprawę dykcji.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji