Artykuły

Łódź. Sprostowanie informacji prasowej ws. Teatru Wielkiego

Informacje dotyczące wysokości dotacji przyznanej łódzkiej operze weryfikują przedstawiciele Związków Zawodowych.

Łódź, dnia 12 marca 2015 r.

Pan Redaktor Naczelny "Expressu Ilustrowanego'

W imieniu Związków Zawodowych działających w Teatrze Wielkim w Łodzi, zwracamy się z wnioskiem o zamieszczenie, w ustalonej z nami formie, sprostowania nieprawdziwych twierdzeń zawartych w materiale prasowym, opublikowanym 11 marca 2015r. pod tytułem "TEATR WIELKI Z WIELKĄ DOTACJĄ" (sygnowanym msm), zamieszczonym w nr 58 "Expressu Ilustrowanego" w którym napisano m.in.: "Urzędowe zestawienie powstało w związku z tym, że od miesięcy związkowcy z Teatru Wielkiego zarzucają Urzędowi Marszałkowskiemu, któremu podlega placówka, m. i. zbyt niskie nakłady na kulturę" To twierdzenie jest nieprawdziwe i w pełni niesłusznie podważa wiarygodność i zasadność stanowisk i wniosków działających w Teatrze Wielkim w Łodzi Związków Zawodowych, które od początku otwartego konfliktu z Dyrektorem podkreślały relatywnie wysoką kwotowo w porównaniu z innymi Operami dotację podmiotową w stosunku do małej ilości granych premier i przedstawień. Ponadto, to nasze Związki Zawodowe jako pierwsze same porównały budżety i plany repertuarowe kilku innych teatrów operowych w Polsce (m. in. Oper w Poznaniu, Krakowie i Opery Bałtyckiej) wykazując na znaczne różnice wielkości budżetów (nasz budżet najwyższy po Operze Narodowej) oraz ilości spektakli, których więcej od Teatru Wielkiego grają te niżej dotowane Opery, z czym wiążą się tez wyższe wynagrodzenia ponadnormowe za większą ilość wykonywanej tam pracy.

Zestawione przez Wydział Informacji i Komunikacji Społecznej Urzędu Marszałkowskiego dane jedynie potwierdzają to, co nasze ZZ już wcześniej wyartykułowały podczas obrad Sejmiku Wojewódzkiego. Natomiast przypisywane ZZ treści odnajdujemy tylko w wystąpieniu Dyrektora Teatru Wielkiego w Łodzi, pana Wojciecha Nowickiego podczas IV Sesji Sejmiku Wojewódzkiego: "wiele było zagrożeń tego kontraktu i wiele jest. Głównie niedofinansowanie kultury w Polsce, w Łodzi , w województwie, cóż taki czas" , "3 punkt, który zanotowałem, a który nie został od 4 lat zrealizowany to jest punkt mówiący o niezwykle skromnych wynagrodzeniach pracowników Teatru Wielkiego i braku systemu motywacyjnego. Wprowadziłem to w niewielkim, niezadowalającym nawet mnie zakresie" , "Muszę powiedzieć jeszcze raz, że środki, które Teatr Wielki posiada, a które WEDŁUG ZWIĄZKÓW ZAWODOWYCH SĄ WYSTARCZAJĄCE (podkreślenie nasze) do przeprowadzenia przynajmniej części ich postulatów, oświadczam, że jako wieloletni menadżer kultury mogę powiedzieć, że są grubo, grubo nie wystarczające".

Wyjątkowo rażącym naruszeniem prawnego obowiązku rzetelności i szczególnej staranności dziennikarskiej jest przypisanie naszym Związkom Zawodowym treści wypowiedzi pana Dyrektora, z którymi - jak to sam pan Dyrektor podkreśla - nie zgadzamy się na podstawie posiadanej przez nas rzetelnej wiedzy, wynikającej z naszych własnych analiz porównawczych sytuacji finansowej oraz efektywności wykorzystania dotacji, jakie przyznawane są ze środków budżetowych innym teatrom operowym w Polsce. Na potwierdzenie tych słów pana Dyrektora Wojciecha Nowickiego, odsyłamy Pana Redaktora do nagrania z IV Sesji Sejmiku Województwa Łódzkiego, dostępnego w Internecie.

Głównym obowiązkiem prawnym dziennikarza i prasy jest rzetelność i szczególna staranność zawodowa w dążeniu do prawdziwego informowania opinii publicznej. Nakazują to przepisy ustawy z dnia 26 stycznia 1984r. Prawo Prasowe, m.in. art. 6 ust 1: "PRASA JEST ZOBOWIĄZANA DO PRAWDZIWEGO PRZEDSTAWIANIA OMAWIANYCH ZJAWISK" w związku z art. 12 ust 1. tejże ustawy. Stanowią one, że obowiązkiem prasy jest szczególnie staranne, rzetelne, prawdziwe i obiektywne przedstawianie rzeczywistości. Wymaga to każdorazowo dokładnej weryfikacji treści publikacji. W tym przypadku, nieznany nam autor materiału prasowego zaniechał wykonania tych obowiązków i podał do wiadomości czytelników twierdzenia rażąco niezgodne z prawdą, nie odpowiadające treści naszych stanowisk i postulatów ani istocie naszych faktycznych dążeń do zmian w Teatrze Wielkim.

Nasze Związki Zawodowe nie zarzucają Marszałkowi, Zarządowi i Sejmikowi Województwa Łódzkiego - prawnym Organizatorom naszego Teatru Wielkiego, zbyt niskich nakładów na kulturę i dotacji dla Teatru Wielkiego w Łodzi w porównaniu z dotacjami dla Teatrów Operowych w innych województwach. Wprost odwrotnie, świadomi wysokich kosztów stałych działalności naszego Teatru Wielkiego, kwestionowaliśmy i kwestionujemy jedynie nadal, rzeczowo i merytorycznie, racjonalność, alokację oraz efektywność wydatkowania przyznanych naszemu Teatrowi Wielkiemu dotacji na zbyt ograniczoną oraz źle planowaną i realizowaną działalność programową. Doskonale wiemy, że dopiero tylko jedną z pochodnych optymalnie zaprogramowanego i realizowanego repertuaru są dodatkowe wynagrodzenia za bardziej intensywną pracę. Za nasze jak najlepsze artystyczne wykonania większej liczby atrakcyjnych spektakli operowych w odpowiednio opracowanym i zrealizowanym repertuarze w granicach dotacji z budżetu i z innych środków finansowych pozyskiwanych dodatkowo przez Teatr.

Wiele razy ponawiane próby przedstawiania opinii publicznej naszych Związków Zawodowych jako organizacji działających jakoby awanturniczo, nieracjonalnie, wyłącznie płytko rewindykacyjnie i anarchistycznie, są zdecydowanie nieprawdziwe. Mamy pełne poczucie współodpowiedzialności za nasz Teatr Wielki oraz racjonalne, profesjonalne podejście do istniejących ograniczeń i specyficznych problemów, nie tylko finansowych, jakie występują w naszej operowej artystycznej działalności.

Nasze spory z obecnym Dyrektorem Teatru Wielkiego, które przerodziły się teraz w otwarty konflikt, nie są ani roszczeniowe, irracjonalne ani wymierzone przeciw Wojewódzkim Organizatorom, wbrew temu co twierdzi pan Dyrektor. Dążymy tylko do zapewnienia optymalnej działalności naszego Teatru z czynnym udziałem i pełnym wykorzystaniem wszystkich naszych zespołów artystycznych i technicznych, administracji, pracowników organizacji pracy artystycznej i widowni, promocji i obsługi. Zarządzanie i kierowanie szczególną, złożoną instytucją jaką jest teatr operowy, wymaga niezbędnej specjalistycznej wiedzy o organizacji, koordynacji pracy zespołów artystycznych orkiestry, baletu i solistów. Konieczne jest zapewnienie niezbędnej atmosfery współpracy i odpowiednich warunków naszej zespołowej i indywidualnej pracy twórczej. Ich brak, zasadnicze zakłócenia i nieprawidłowości mogą utrudnić, nawet uniemożliwić naszą pracę, obniżyć poziom artystycznych wykonań repertuaru. Również jego prawidłowy dobór i realizacja wymagają odpowiedniego współdziałania dyrekcji z zespołami artystycznymi i pracy z nimi. Tego wszystkiego brak obecnie w naszym Teatrze i o to toczy się nasz spór z Dyrektorem Teatru, który nie jest w stanie temu sprostać, dlatego konieczna jest pilna zmiana obecnego stanu rzeczy. Z satysfakcją stwierdzamy, że Pan Marszałek Stępień przekonał się o słuszności naszych postulatów i 4. marca br. zapowiedział ostatecznie przygotowanie i ogłoszenie przez Zarząd Samorządu Województwa Łódzkiego konkursu na dyrektora Teatru Wielkiego. Jesteśmy przekonani, że dzięki ścisłemu, konstruktywnemu współdziałaniu z Panem Marszałkiem, Zarządem i Urzędem Marszałkowskim uda nam się doprowadzić do przywrócenia niezbędnego wewnętrznego ładu w Teatrze Wielkim i zapewnić w rezultacie naszym widzom najwyższy poziom wykonań nowego atrakcyjnego repertuaru. Jest to nasz wspólny, ważny dla czytelników "Expressu Ilustrowanego" cel.

Jesteśmy przekonani, że zgodnie z obowiązującymi etycznymi zasadami zawodowymi oraz z dziennikarskim obowiązkiem prawnym dążenia do rzetelnego, szczególnie starannego informowania opinii publicznej przez prasę, zechce Pan Redaktor ustalić z nami formę skutecznego sprostowania na łamach kierowanego przez Pana łódzkiego dziennika, szkodliwej dezinformacji o naszych faktycznych działaniach i postulatach, opublikowanej we wskazanym na wstępie tego pisma materiale prasowym.

Podpisy i pieczątki wszystkich współdziałających organizacji związkowych w Teatrze Wielkim

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji