Artykuły

Fascynujące powtarzanie

Sportowe jest źródło naszego języka i formy. Przez harmonijną budowę ciał, dynamiczność i jednocześnie czystość ruchu, w jakiś sposób wyrażamy ducha spor­tu. Przede wszystkim chcemy mówić jednak o kondycji człowieka we współczesnym świe­cie i w ten sposób - mam nadzieję - cen­tymetry i sekundy zamieniamy na idee - stwierdził przed trzema laty Wojciech Misiuro na łamach "Przeglądu Sportowego".

Mimo upływu czasu myśl ta w niczym nie straciła na ak­tualności. Najnowsza premiera Teatru Ekspresji "College no 24" jest utrzymana w tym sa­mym, charakterystycznym dla jego twórcy stylu, w wyrafi­nowany sposób łączącym pan­tomimę ze sportem przy leciuteńkim muśnięciu tego mariażu baletem. Realizacja "College no 24" potwierdziła coraz lepsze warsztatowe opanowanie tejże techniki przez zespół (ak­torski? sportowy? pantomimiczny?), który znakomicie czuje artystyczną estetykę swego szefa.

Premierowa owacja, podczas której nie wszyscy powstali i nie wszyscy gromko oklaskiwali, mogła być wyrazem podzia­łu pokoleniowego - widowni. Teatr Ekspresji Wojciecha Misiury adresuje przecież swe spektakle do publiczności młodej. Młodej, ale jednak elitar­nej! Zresztą już sam tytuł spektaklu "College no 24" zapo­wiada, że rzecz traktuje o szkole.

Jak poprzednio w Teatrze Ekspresji także i w tym widowisku znajdujemy podteksty ero­tyczne, co zresztą o tyle tu zrozumiałe, że trudno bez eroty­ki opisywać stany duchowe kil­kunastolatków. Wszak w tym wieku - jak ktoś zauważył - cały świat wydaje się dodat­kiem do aktu seksualnego.

W realizacji "College no 24" z Wojciechem Misiurą współ­pracowali jego stali partnerzy. Barbara Hanicka, autorka sce­nografii, i kompozytor Marcin Krzyżanowski. Najbardziej fa­scynujące wydało mi się pow­tarzanie pewnych scen sytua­cyjnych (zwłaszcza w finale) albo w sposób dosłowny, albo też w wariacyjnych odmianach, piękne samo w sobie, bez żad­nych odniesień fabularnych.

Mimo wszystko jednak zbyt dużo w tym widowisku przeintelektualizowania. Ewentualne skróty z pewnością wyjdą mu na dobre.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji