Berlioz, Faust i Achim Freyer
ROCZNICOWA PASSA TRWA, zarówno w Filharmonii Narodowej, jak i Teatrze Wielkim-Operze Narodowej: Penderecki, Górecki, a teraz - Hector Berlioz. Urodzony przed 200 laty francuski kompozytor, dyrygent, pisarz i krytyk muzyczny, wybitny przedstawiciel epoki romantyzmu, bliski przyjaciel Liszta, uznawany za prekursora Wagnera, źródła natchnienia szukał przede wszystkim w literaturze; fascynacji Byronem, Szekspirem i Goethem zawdzięcza swe największe dzieła.
W obfitym dorobku kompozytorskim Berlioza przeważają monumentalne formy wokalno-instrumentalne o dramatycznym wyrazie. Jedną z nich jest legenda dramatyczna "Potępienie Fausta" według Goethego. To właśnie dzieło będzie miało polską premierę sceniczną w najbliższy piątek 19 bm. w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej. Do jej realizacji zaproszono znakomitego artystę niemieckiego Achima Freyera - reżysera teatralnego i operowego, a zarazem wybitnego malarza i scenografa. Interdyscyplinarna działalność Freyera obiecuje wielce interesujący kształt wizualny dzieła, które wszakże jest bardziej oratorium niż operą.
Premiera przygotowanej przez Achima Freyera (i współpracowników) wersji "Potępienia Fausta" odbyła się najpierw - we wrześniu br. - w USA w Los Angeles Opera, którą kieruje Placido Domingo. Wystawienie tego dzieła w naszym Teatrze Wielkim realizowane jest w koprodukcji; u nas przygotowano dekoracje, kostiumy i rekwizyty. W głównych partiach usłyszymy na premierze solistów zagranicznych, oprócz naszej orkiestry i chóru pod batutą Jacka Kaspszyka wystąpi chór dziecięcy Alla Polacca oraz 10-osobowy zespół muzyków i aktorów Freyer Ensemble - grupa utworzona przez reżysera już w roku 1998 dla współpracy przy jego oryginalnych inscenizacjach.
Przy okazji premiery w Teatrze Wielkim czynna będzie również (od 16 bm. do 5 stycznia 2004 r.) wystawa prac plastycznych Achima Freyera z ostatnich 3 lat, zorganizowana wspólnie z Instytutem Goethego i Muzeum Teatralnym.