Artykuły

Granice akceptacji

Słyszymy ostatnio coraz częściej, że posiadanie pozy­tywnego stosunku do świata jest gwarancją sukcesu. Czy rzeczywiście?

Pytanie to nasunęło mi się podczas premierowego przed­stawienia "Upadku" Alberta Camusa we wrocławskim Te­atrze Współczesnym. Widowis­ko to sprowadza się właści­wie do patetycznej spowiedzi "pokutującego prawnika" Clamence'a, którego głównym nieszczęściem i "upadkiem" jest fakt, iż nie pospieszył na pomoc tonącej dziewczynie. Zdarzenie to zachwiało jego dotychczasowym życiem. Bo­hater nie potrafi się otrząsnąć z poczucia winy. Jednak na końcu swojej spowiedzi stwier­dza: "Nie zmieniłem swego życia, kocham, siebie nadal i posługuję się innymi".

"Upadek" Camusa, to właściwie monolog. Reżyser wido­wiska, Julia Wernio, zdecydo­wała się jednak na udział trojga aktorów: Eugeniusza Kujawskiego - Clamence'a; Igora Kujawskiego - przy­padkowego słuchacza wynu­rzeń głównego bohatera i Sylwii Głaszczyk - kelnerki i zarazem wykonawczyni pieś­ni według poezji Dantego, ko­mentujących wywody Clamence`a. Czy zabieg ten był potrzebny?

"Upadek" grany jest w Rek­wizytorni, przekształconej na tę okoliczność w portową knajpę. Siłą rzeczy więc Clamence znajduje naturalnych słuchaczy - partnerów w oso­bach widzów. To zdaje się w zupełności wystarczać w sy­tuacji pełnej i dojrzałej kre­acji aktorskiej, jaką stworzył grający tę postać Eugeniusz Kujawski. Mało przekonywa­jące, by nie powiedzieć de­nerwujące, jest rozbijanie tekstu Camusa powiją Dante­go, mimo że Sylwia Głaszczyk ujawniła nieprzeciętne zdol­ności interpretacyjne i wo­kalne.

ELEMENT SCENOGRAFII

Spektaklowi towarzyszy wystawa fotografii Wojciecha Kowalskiego, będąca swego rodzaju elementem scenogra­ficznym widowiska. Młody fotografik zaprezentował na niej portrety Sylwii Głaszczyk. Prace Kowalskie­go - zarówno czarno-białe, jak i wykonane w sepii - ukazują nie tyle urodę aktor­ki, co raczej próbują wpisać jej sylwetkę w rozmaite pej­zaże, elementy architektonicz­ne itp. Bezsprzecznymi zale­tami jego prac są natomiast dobre wyczucie kompozycji oraz umiejętność wpisania modelki w otaczający ją pejzaż. Poziom warsztatowy zdjęć jest także bez zarzutu.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji