Artykuły

Poniedziałek w TV. Mądremu biada

a sztuka Gribojedowa napisana zosta­ła niemal jednocześnie z "Hiszpanami" Merimee'go, których oglądaliśmy przed tygodniem. Obie te wybitne komedie polityczne łączy właśnie ta "politycz­ność", a poza tym fakt, że obie są arcy­dziełami realizmu, ich bohaterowie - to postacie doskonale typowe, prawdzi­we, wzięte z życia.

"Mądremu biada" jest komedią bar­dziej gorzką, o wiele bardziej jeszcze zjadliwą i kończy się bynajmniej nie tak optymistycznie, jak komedia-serio auto­ra "Teatru Klary Gazul". Gribojedow określił utwór jako komedię, w której występuje "25 głupców i jeden tylko człowiek mądry", Czacki, postać melan­cholijna, romantyczna, pełna ironicznego stosunku do tego świata głupców i karierowiczów, przeciwstawiająca się temu światu, walcząca o jego naprawę.

Taką postać stworzył ZBIGNIEW ZA­PASIEWICZ i jest to jedna z jego najwartościowszych kreacji aktorskich. T. BARTOSIK był w roli Famusowa typo­wym biurokratą, "troskliwym" ojcem panny na wydaniu, reprezentantem ciemnogrodu obyczajowego i społecznego. Tępego i zarozumiałego karierowicza Skałozuba grał niezawodny W. GOŁAS, a pyszną sylwetkę Repitołowa stworzył A. SZCZEPKOWSKI. Nie w pełni Gribojedowskim Mołczaninem był M. DA­MIĘCKI, budzący odrazę samym swoim wyglądem (motywacja psychologiczna "uczucia" Zofii nieco wątpliwa), podczas gdy u Gribojedowa jest to facet nie taki znów prostacki i schematyczny; nie brak mu inteligencji i zdolności wzbu­dzania dużej sympatii; jego podłość jest ukryta.

W ogóle zresztą Gribojedow napisał ko­medię nie w schemacie czarno-białym; jego Czacki ze swoją deklamatorską pa­sją nie jest jakimś wielkim bohaterem; jest po prostu reprezentantem obozu krytycznie myślących o tamtych czasach dekabrystów.

"Mądremu blada" w telewizji nie wy­padło gorzej, niż na scenie Teatru Dra­matycznego w Warszawie; i tu i tam mieliśmy dobrą robotę reżyserską (L. REN), nie przeszarżowaną w kierunku farsy grę aktorów (może tylko ŁAN1EWSKA i częściowo ZAWADZKA miały słabsze momenty). Odczuwało się natomiast brak większej porcji zbliżeń, praca kamer nie była najlepsza.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji