Artykuły

Czarna maska Pendereckiego po raz pierwszy w Warszawie

Współczesne dzieła operowe niezmiernie rzadko zdobywają sobie większą popularność - porównywalną z hitami w rodza­ju np. "Traviaty" - a cóż do­piero szybką sławę. Przykład dość niezwykłego losu, jaki spotkał niewiele ponad 2 lata sce­nicznego życia liczącą sobie trzecią z kolei operę Krzyszto­fa Pendereckiego "Czarną ma­skę", jest więc zupełnie wyjąt­kowy.

Powodem wielkiego rozgłosu i zainteresowania tym dziełem teatrów i publiczności jest nie tylko szczególna wręcz na świe­cie pozycja znakomitego pol­skiego kompozytora, ale z pew­nością i obiektywnie doskona­łe walory artystyczne, sce­niczne i muzyczne tej współ­czesnej opery, realizowanej już trzykrotnie od 1986 r. (Austria, RFN i Poznań) z ogromnym powodzeniem.

Obecnie, 18 bm. z premierą "Czarnej maski" Pendereckiego wystąpi Teatr Wielki w War­szawie, pod kierownictwem mu­zycznym Roberta Satanowskie­go, w reżyserii Belga Alberta-Andre Lheureux i scenografii Andrzeja Majewskiego. Pre­mierowy spektakl odbędzie się w ramach tegorocznej "War­szawskiej Jesieni" czyli Między­narodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej, co niewątpliwie dodaje splendoru temu przed­sięwzięciu. Na stołecznej scenie przygotowana została po raz pierwszy w ogóle polska wer­sja językowa tego dzieła, skom­ponowanego do libretta wg sztuki niemieckiego pisarza Gerharta Hauptmanna "Die Schwarze Maske", w tłuma­czeniu A. Libery i J. Szpotańskiego, zaakceptowanym przez K. Pendereckiego.

Realizatorzy dzieła na przed­premierowym spotkaniu z pra­są w TW opowiedzieli o swej koncepcji tej na poły sensacyj­nej w treści opery, której ak­cja rozgrywa się w XVII wie­ku po wojnie 30-letniej zakoń­czonej straszliwą epidemią dżu­my; zdaniem A. A. Lheureux (który już w r. 85 przygotowy­wał wspólnie z R. Satanowskim w Liege pierwszą z oper Pen­dereckiego - "Diabły z Loudoun") realia z owej odległej epoki - konflikty świetnie sportretowanych postaci, działają­cych w śmiertelnym zagrożeniu - stanowią parabolę dzisiejsze­go świata, trawionego równie groźną chorobą (AIDS - dżu­ma XX wieku). Ogromny talent Pendereckiego sprawia, że to dzieło na wskroś współczesne, przez swój niezwykły dramatyzm i ekspresję wewnętrzną, do której ukazania na scenie dążą wszyscy realizatorzy, może stać się dostępne szerokiej publicz­ności.

Niemałą w tym rolę będą mieli wykonawcy, a Teatr Wielki przygotowuje od razu podwójną obsadę wszystkich ról. W głównych partiach ob­sadzeni zostali: Benigna - El­żbieta Hoff i Barbara Rusin-Knap, Schueller - Roman Węgrzyn i Janusz Zipser, Perl - Jerzy Artysz oraz Wiesław Bednarek, Arabella - Grażyna Ciopińska, Małgorzata Szmidt, Potter - Jacek Parol i Dariusz Walendowski.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji