Artykuły

Krystyna królowa Szwecji

Niełatwo młodej i pięknej kobiecie sprawo­wać władzę - oto pierwszy wniosek nasu­wający się po obejrzeniu sztuki Strindberga. Ciężko zrezygnować z wszystkich przywilejów młodości na rzecz nudnego spełniania powin­ności wobec państwa. To następna refleksja, wcale nie mająca być próbą usprawiedliwienia tytułowej bohaterki, królowej Krystyny. Wład­czyni nieudolnej i lekkomyślnej, trwoniącej publiczne pieniądze, nieświadomie wpędzają­cej swój kraj w stan wojny - a mimo to wierzą­cej, że lud ją kocha.

Wysocy dostojnicy państwowi uważają ją za kobietę głupią, bez twarzy i bez poglądów. Czyżby tak było w istocie? Krystyna, zapropo­nowana przez reżysera Piotra Mikuckiego, jest osobą na wskroś cyniczną, świadomie i bez skrępowania wykorzystującą swoją pozycję i urodę. "Brakuje ci serca. Igrałaś losami ludzi, jakby to były lalki" - zarzuca jej dworzanin i by­ły kochanek, Magnus de la Gardie. Królowa z takim samym brakiem skrupułów nie zawaha się okraść skarbu państwa, jak i swojego naj­wierniejszego zausznika. Bez mrugnięcia okiem zaszantażuje przeznaczonego jej na mę­ża Karola Gustawa mamiąc koroną i wizją skandalu, zażąda bezzwrotnej pożyczki i tytu­łów dla swojego kochanka. Bawiąca się męż­czyznami, zmieniająca ich jak rękawiczki, zo­staje w końcu przez nich pokonana ("Kto mie­czem wojuje, ten od miecza ginie"). Możni przyjaciele, kierując się dobrem kraju, uknują misterną intrygę, aby przyspieszyć upadek władczyni i zmusić ją do abdykacji. Kochanko­wie odejdą, gdy przestanie być wszechwładną królową, którą zamiast niej kochali. "Żeby rzą­dzić państwem, trzeba być ;zwykłym człowie­kiem" - przypomni jej na koniec były mentor, kanclerz Axel Oxenstjerna. Stwierdzi też (skąd my to znamy?): "Smutno długo żyć i widzieć, jak piękne staje się brzydkie, a dobre złe."

Sztukę Strindberga z powodzeniem można byłoby przenieść we współczesne dekoracje; porusza ona bowiem problemy aktualne nie­stety i w naszych czasach: prywatę, despo­tyzm, a nawet nieuczciwość rządzących, oraz dramat człowieka, nie potrafiącego zrezygno­wać ze stanowiska w odpowiednim momencie, gdy był uwielbiany, a przynajmniej szanowany przez wszystkich.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji