Artykuły

Brazylia. Premiera Leśnierowskiej i Orlika na Festiwalu Vivadanca

2016 rok jest rokiem kultury polskiej w Brazylii. Z tej okazji Art Stations Foundation w Poznaniu razem z Instytutem Adama Mickiewicza oraz Festiwalem Vivadanca w Salwadorze realizują projekt artystyczno-badawczy poświęcony twórczości polskiej choreografki Yanki Rudzkiej, pionierki współczesnego tańca w Brazylii.

Projekt będzie jednym z centralnych punktów Międzynarodowego Festiwalu Vivadanca 2016, jednego z najważniejszych wydarzeń dotyczących sztuk scenicznych w Brazylii.

Yanka Rudzka (na zdjęciu) - (1916-2008), polska tancerka, która w 1956 roku przybyła do Salvadoru (Bahia, Brazylia) by stworzyć pionierską w tamtym okresie Szkołę Tańca Uniwersytetu Federalnego, która szybko stała się jednym z najważniejszych ośrodków sztuk scenicznych w Brazylii. Nieznana dotąd w ogóle w Polsce Yanka Rudzka uznawana jest za jedną z najważniejszych postaci współczesnego tańca w Salvadorze - pierwszą, która połączyła tradycję tańca modern (z kręgu niemieckiego tańca ekspresjonistycznego) z elementami kultury afro-brazylijskiej, zwłaszcza z muzyką i tańcami Orishas (candomblé). Jej wpływ na współczesną scenę taneczną w regionie jest nie do przecenienia (od lat przyznawana jest tu choćby coroczna nagroda taneczna imienia Yanki Rudzkiej).

Obok części badawczej, którą od połowy 2015 roku prowadzi polski antropolog teatru dr Maciej Rożalski, równie istotną częścią projektu jest część praktyczna zakładająca stworzenie oryginalnej choreografii, która połączy polskich i salwadorskich tancerzy pozwalając tym samym na zbliżenie obu środowisk tanecznych. Projekt umożliwi w ten sposób nie tylko pogłębienie wiedzy o istotnym, a nieuświadamianym wcześniej w Polsce artystycznym linku pomiędzy Polską a Brazylią, oraz na symboliczne sprowadzenie wybitnej polskiej artystki "do domu", ale także pozwoli na powtórzenie gestu Yanki Rudzkiej i praktyczną wymianę tanecznych doświadczeń. Tym samym stworzy okazję do postawienia pytania o możliwe "miejsca wspólne" i inspirujące różnice dzielące oba taneczne światy.

Przygotowywana pod kierunkiem Joanny Leśnierowskiej i Janusza Orlika oryginalna choreografia pt. "Projekt Yanka Rudzka: ZACZYN", opierać się będzie przede wszystkim na dialogu artystów polskich i brazylijskich, a za punkt wyjścia obierze tradycyjne niestylizowane tańce obu krajów - oberek i sambę. Projekt powstaje we współpracy z międzynarodowym festiwalem Vivadanca (kwiecień 2016) i w dialogu z jego dyrektorką artystyczną Cristina Castro, a premierowe pokazy zaplanowane na Międzynarodowy Dzień Tańca (29.04), stanowić będą kulminację intensywnych prezentacji polskich spektakli tanecznych w ramach Vivadanca 2016 prezentujących brazylijskiej publiczności najnowsze osiągnięcia młodej polskiej choreografii.

Istotnym elementem projektu stanie się dwudniowe seminarium poświęcone Yance Rudzkiej, które przybliży szerokiej brazylijskiej publiczności twórczość polskiej artystki, i pozwoli zapoznać się z wynikami przeprowadzonych w ramach projektu badań oraz skontekstualizuje prezentacje polskich artystów i powstałą w wyniku projektu choreografię.

Pokaz premierowy choreografii powstającej pod kierunkiem Joanny Leśnierowskiej i Janusza Orlika zaplanowano na Międzynarodowy Dzień Tańca czyli 29 kwietnia (drugi spektakl dnia następnego). Pozostali artyści biorący udział w tworzeniu spektaklu to Anderson Danttas, Sinha Guimares, Agnieszka Kryst, Korina Kordova, Manchinha, Paweł Sakowicz, Neemias Santana i Jônatas Raine.

Podczas Vivadanca zobaczymy też inne produkcje Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk. "Niżyński. Święto snów" (nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla najlepszego spektaklu w ramach Polskiej Platformy Tańca 2014) w reżyserii Sławomira Krawczyńskiego, choreografii Anny Godowskiej i przy współpracy z Tomaszem Wygodą; "Śmierć 24 klatki na sekundę", Agaty Siniarskiej oraz spektakl "Polska" w choreografii Agaty Maszkiewicz.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji